Debrecen, ex-Kassa: A kísértethajó

  • (Lapát)Kerekes János
  • 2007. augusztus 2.

Tudomány

Biztos autóztak már így nyáridőben kora este végig a budai alsó rakparton, a Lágymányosi hídtól a Filatori-gátig. Azon túl, hogy mienk a legszebb város, talán az élénk hajóforgalom is feltűnt.

Biztos autóztak már így nyáridőben kora este végig a budai alsó rakparton, a Lágymányosi hídtól a Filatori-gátig. Azon túl, hogy mienk a legszebb város, talán az élénk hajóforgalom is feltűnt. Városnéző viszonylatok tucatjai kerülgetik egymást a lélekvesztőtől a kiérdemesült vízibuszokig, a "modern" külsejű, sajtburára emlékeztető felépítményű csodákig, ugyancsak változatos utaslétszámmal rakva. A Közgáz és a Közraktár között parkolnak a szárnyashajók, a Vigadó tér talán még mindig a várost kizárólag észak felé elhagyó, menetrend szerinti járatoké. Pár - leginkább a neonjairól, lampionjairól felismerhető - vízi tárgyon kocsma üzemel, ne felejtsenek el számlát kérni, ha arra járnak. A hajnalok az egész Dunát végigjáró külföldi, ránézésre osztrák, német, orosz irodák kirándulóhajóié, még a villásreggeli előtt a fedélzetre tódul és a korlátnak dől a turistanépség, s a Parlament előtt megszólal esetleg a hajókürt is. Vajon a kocsiból láthatunk-e még olyat, hogy a markos matrózlegény a Lánchíd előtt felveszi a (durva munkavédelmi) kesztyűt, s kimért mozdulatokkal behúzza a kéményt?

Egy, csak egy hajó van, aminek mindegy a reggel, mindegy az este, ami mindig ugyanazt a pofáját mutatja. Ott van kikötve a budai oldalon, közvetlenül a Halász utca alatt, ahol le lehet hajtani a rakpartra kocsival. Szemben lehet parkolni, gondoltuk, kipróbáljuk, mit mutat hétköznap a Debrecen, ex-Kassa feliratú, nem anynyira idevalósinak látszó mű. Ne kövessék a példánkat, momentán nem látogatható, de nem volt, s mint hírlik, nem is lesz mindig így.

A "nem volt" például a Múzeumok éjszakája nevű rendezvényt jelenti, akkor alkalmi kiállítás és büfé várta itt a kultúra serény barátait. A kiállítás címszavakban felidézhető, a büfét mi kerülni szoktuk. S ami felidézhető, voltaképpen közvetíti is azon tudnivalókat, amik a pillanatnyilag elzárt objektumról kielégíthetik egy elsuhanó autós kíváncsiságát: bemutatkozott tehát a Zoltán Alapítvány, a neszmélyi Hajóskanzen, a Zebegényi Hajósmúzeum, a Magyar Tengerészek Egyesülete, megjelentek a hajó valamikori személyzetének tagjai, és a Kassa mellé kötöttek egy működő ipartörténeti emléket, a Sopron zuhatagi vontatóhajót (ami idehúzta a Kassát, továbbiakban: Debrecent). A Magyar Hajózásért Egyesület bemutatta az interneten elérhető virtuális magyar hajóregisztert, és szerencsénk lehetett Maurer Péter úr tengerészeti fotó- és képeslapgyűjteményéhez is, tablókon tárulkozott fel a zuhatagi és a tiszai hajózás. Horváth József hajóskapitány Amerre szél visz, s hullám utat ád című könyvét dedikálta. Oké, de mi is ez a Debrecen, ex-Kassa (továbbiakban: Kassa)?

Nos, a szomszédos oldalakon beszédesen siratott magyar Duna-tengerjáró flotta uccsó épségben lévő darabja, konkrétan a régi dicsőségünk. A kétcsavaros áruszállító motorhajót 1939-ben bocsátották vízre a Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. újpesti gyárában, mit mondjunk, egyenesen bele a tutiba, ti. a háborús szolgálatba. Aztán jöttek a komcsik, az volt a mániájuk, hogy mindent átkereszteltek, a hajó a továbbiakban Debrecen. Mint az utcáról is tisztán látszik, hossza majdnem nyolcvan méter, a szélessége közel tíz, oldalmagassága majd' öt. Ami már kevésbé feltűnő a (rak)partról: legnagyobb merülése 3,10 méter, üres tömege 580, hordképessége 1300 tonna (1953-tól 1250 tonna - biztos Nagy Imre tehet erről is), holtvízi sebessége 10,5 km/óra, a hajó főgépe 2 darab Ganz VIII JhR 216/310 hathengeres dízelmotor, aminek a teljesítménye: 2x400 LE. Megjegyeznénk, hogy aki eddig azzal a szándékkal olvasta ismeretterjesztő leiratunkat, hogy alkalomadtán elköti a jószágot (mellesleg ez a mi fejünkben is megfordult, már láttuk is magunkat az éj leple alatt elhúzni Mohács alatt, leoltott fényszórókkal), nyugodtan kiszállhat, mert bár az egyik fő- és segédmotor most is ott van a hajón, s pont olyanok is, mint fénykorukban, ám nem feledkezhetünk el arról a nem lényegtelen különbségről, hogy ez idő szerint működésképtelenek. A szintén zsíreredeti Demág-forgódaruval és a hasonképp originális horgonycsörlővel, horgonnyal és árboccal sajnos a Francia Intézet partjaiig sem jutnánk.

Ezért jobb is, ha vágyott hajónk dicsdús múltjában turkálunk inkább még egy kicsit. Tehát a Debrecen (továbbiakbanÉ) a szovjet-magyar Meszhart tulajdonából 1955-ben a Deterthez (feloldás az interjúban), majd 64-ben a Maharthoz kormányozta magát, s mint műhelyhajó szolgálta a közt a Hajógyári-sziget partján sokáig; az életének e szakaszáról interneten elérhető képek tanúsága szerint szoros együttélésben a rozsdával. Ám 1999-ben a Magyar Tengerhajózásért Alapítvány, majd 2004-ben a már említett Zoltán Alapítvány vette kezelésbe (az alapítványhoz kapcsolható Neszmélyi Hajóskanzenbe került), mondhatni, jóra fordult tehát hányatott sorsa. A 2004-ben létrehívott közhasznú alapítvány célja ugyanis feltétlenül nemesen hangzik, miszerint ez "a magyar folyami és tengerhajózás emlékeinek, kulturális értékeinek felkutatása, megőrzése és a köz részére történő bemutatása".

Mindenesetre tavaly Rév-Komáromban elkezdődött a részleges felújítása, és a - másról - oly emlékezetes ünnepen, 2006. augusztus 20-án, a légi és vízi parádén avatták újra és keresztelték meg ismét a hajót. Erről film is készült, s mint tudjuk, valaminek, valakinek a fontosságát nagyban szokta emelni, ha filmet csinálnak az illetőről. Nos, a Hajóavatás Debrecen ex Kassa című ismeretterjesztő film 2006-ban készült el, rendezője Elek Sándor, operatőre Halper János, és épp erről a huszadikai alkalomról szól. Tévésmaci szíves közlése szerint momentán a filmmű sajna nem várható egyik tévécsatornán sem, de mégis bízhatunk a Kassa (továbbiakban: Debrecen) révbe érésében, hiszen a Zoltán Alapítvány 2007 kiemelkedő feladatának tekinti a hajó további helyreállítását és illő módokon esedékes hasznosítását.

Hát így nézzenek rá, amikor elhúznak mellette az alsó rakparton!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.