Debrecen, ex-Kassa: A kísértethajó

  • (Lapát)Kerekes János
  • 2007. augusztus 2.

Tudomány

Biztos autóztak már így nyáridőben kora este végig a budai alsó rakparton, a Lágymányosi hídtól a Filatori-gátig. Azon túl, hogy mienk a legszebb város, talán az élénk hajóforgalom is feltűnt.

Biztos autóztak már így nyáridőben kora este végig a budai alsó rakparton, a Lágymányosi hídtól a Filatori-gátig. Azon túl, hogy mienk a legszebb város, talán az élénk hajóforgalom is feltűnt. Városnéző viszonylatok tucatjai kerülgetik egymást a lélekvesztőtől a kiérdemesült vízibuszokig, a "modern" külsejű, sajtburára emlékeztető felépítményű csodákig, ugyancsak változatos utaslétszámmal rakva. A Közgáz és a Közraktár között parkolnak a szárnyashajók, a Vigadó tér talán még mindig a várost kizárólag észak felé elhagyó, menetrend szerinti járatoké. Pár - leginkább a neonjairól, lampionjairól felismerhető - vízi tárgyon kocsma üzemel, ne felejtsenek el számlát kérni, ha arra járnak. A hajnalok az egész Dunát végigjáró külföldi, ránézésre osztrák, német, orosz irodák kirándulóhajóié, még a villásreggeli előtt a fedélzetre tódul és a korlátnak dől a turistanépség, s a Parlament előtt megszólal esetleg a hajókürt is. Vajon a kocsiból láthatunk-e még olyat, hogy a markos matrózlegény a Lánchíd előtt felveszi a (durva munkavédelmi) kesztyűt, s kimért mozdulatokkal behúzza a kéményt?

Egy, csak egy hajó van, aminek mindegy a reggel, mindegy az este, ami mindig ugyanazt a pofáját mutatja. Ott van kikötve a budai oldalon, közvetlenül a Halász utca alatt, ahol le lehet hajtani a rakpartra kocsival. Szemben lehet parkolni, gondoltuk, kipróbáljuk, mit mutat hétköznap a Debrecen, ex-Kassa feliratú, nem anynyira idevalósinak látszó mű. Ne kövessék a példánkat, momentán nem látogatható, de nem volt, s mint hírlik, nem is lesz mindig így.

A "nem volt" például a Múzeumok éjszakája nevű rendezvényt jelenti, akkor alkalmi kiállítás és büfé várta itt a kultúra serény barátait. A kiállítás címszavakban felidézhető, a büfét mi kerülni szoktuk. S ami felidézhető, voltaképpen közvetíti is azon tudnivalókat, amik a pillanatnyilag elzárt objektumról kielégíthetik egy elsuhanó autós kíváncsiságát: bemutatkozott tehát a Zoltán Alapítvány, a neszmélyi Hajóskanzen, a Zebegényi Hajósmúzeum, a Magyar Tengerészek Egyesülete, megjelentek a hajó valamikori személyzetének tagjai, és a Kassa mellé kötöttek egy működő ipartörténeti emléket, a Sopron zuhatagi vontatóhajót (ami idehúzta a Kassát, továbbiakban: Debrecent). A Magyar Hajózásért Egyesület bemutatta az interneten elérhető virtuális magyar hajóregisztert, és szerencsénk lehetett Maurer Péter úr tengerészeti fotó- és képeslapgyűjteményéhez is, tablókon tárulkozott fel a zuhatagi és a tiszai hajózás. Horváth József hajóskapitány Amerre szél visz, s hullám utat ád című könyvét dedikálta. Oké, de mi is ez a Debrecen, ex-Kassa (továbbiakban: Kassa)?

Nos, a szomszédos oldalakon beszédesen siratott magyar Duna-tengerjáró flotta uccsó épségben lévő darabja, konkrétan a régi dicsőségünk. A kétcsavaros áruszállító motorhajót 1939-ben bocsátották vízre a Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. újpesti gyárában, mit mondjunk, egyenesen bele a tutiba, ti. a háborús szolgálatba. Aztán jöttek a komcsik, az volt a mániájuk, hogy mindent átkereszteltek, a hajó a továbbiakban Debrecen. Mint az utcáról is tisztán látszik, hossza majdnem nyolcvan méter, a szélessége közel tíz, oldalmagassága majd' öt. Ami már kevésbé feltűnő a (rak)partról: legnagyobb merülése 3,10 méter, üres tömege 580, hordképessége 1300 tonna (1953-tól 1250 tonna - biztos Nagy Imre tehet erről is), holtvízi sebessége 10,5 km/óra, a hajó főgépe 2 darab Ganz VIII JhR 216/310 hathengeres dízelmotor, aminek a teljesítménye: 2x400 LE. Megjegyeznénk, hogy aki eddig azzal a szándékkal olvasta ismeretterjesztő leiratunkat, hogy alkalomadtán elköti a jószágot (mellesleg ez a mi fejünkben is megfordult, már láttuk is magunkat az éj leple alatt elhúzni Mohács alatt, leoltott fényszórókkal), nyugodtan kiszállhat, mert bár az egyik fő- és segédmotor most is ott van a hajón, s pont olyanok is, mint fénykorukban, ám nem feledkezhetünk el arról a nem lényegtelen különbségről, hogy ez idő szerint működésképtelenek. A szintén zsíreredeti Demág-forgódaruval és a hasonképp originális horgonycsörlővel, horgonnyal és árboccal sajnos a Francia Intézet partjaiig sem jutnánk.

Ezért jobb is, ha vágyott hajónk dicsdús múltjában turkálunk inkább még egy kicsit. Tehát a Debrecen (továbbiakbanÉ) a szovjet-magyar Meszhart tulajdonából 1955-ben a Deterthez (feloldás az interjúban), majd 64-ben a Maharthoz kormányozta magát, s mint műhelyhajó szolgálta a közt a Hajógyári-sziget partján sokáig; az életének e szakaszáról interneten elérhető képek tanúsága szerint szoros együttélésben a rozsdával. Ám 1999-ben a Magyar Tengerhajózásért Alapítvány, majd 2004-ben a már említett Zoltán Alapítvány vette kezelésbe (az alapítványhoz kapcsolható Neszmélyi Hajóskanzenbe került), mondhatni, jóra fordult tehát hányatott sorsa. A 2004-ben létrehívott közhasznú alapítvány célja ugyanis feltétlenül nemesen hangzik, miszerint ez "a magyar folyami és tengerhajózás emlékeinek, kulturális értékeinek felkutatása, megőrzése és a köz részére történő bemutatása".

Mindenesetre tavaly Rév-Komáromban elkezdődött a részleges felújítása, és a - másról - oly emlékezetes ünnepen, 2006. augusztus 20-án, a légi és vízi parádén avatták újra és keresztelték meg ismét a hajót. Erről film is készült, s mint tudjuk, valaminek, valakinek a fontosságát nagyban szokta emelni, ha filmet csinálnak az illetőről. Nos, a Hajóavatás Debrecen ex Kassa című ismeretterjesztő film 2006-ban készült el, rendezője Elek Sándor, operatőre Halper János, és épp erről a huszadikai alkalomról szól. Tévésmaci szíves közlése szerint momentán a filmmű sajna nem várható egyik tévécsatornán sem, de mégis bízhatunk a Kassa (továbbiakban: Debrecen) révbe érésében, hiszen a Zoltán Alapítvány 2007 kiemelkedő feladatának tekinti a hajó további helyreállítását és illő módokon esedékes hasznosítását.

Hát így nézzenek rá, amikor elhúznak mellette az alsó rakparton!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.