Egyik orca

  • Para-Kovács Imre
  • 1996. július 11.

Tudomány

Mostanában egyre illetlenebb dolog az asszonyverés, pedig talán erősebb gyökerekkel rendelkező hagyomány társadalmunkban, mint a nyereg alatt puhítás vagy az egyke. Rengeteg közmondás, közhely és szállóige kapcsolódik a tárgykörhöz, számtalan formában jelenik meg a népművészetben, és a későbbiek folyamán is gyakran szerepel remekművek ihletőjeként, gondoljunk csak a Terhes Máriát rugdaló József című Paskai F. József-festményre. Korunkban azonban ez a nemes örökség kiveszőben van, már csak eldugott iparvárosokban és hetedik kerületi borozókban elevenítik fel néhanapján a népszokást.
Mostanában egyre illetlenebb dolog az asszonyverés, pedig talán erősebb gyökerekkel rendelkező hagyomány társadalmunkban, mint a nyereg alatt puhítás vagy az egyke. Rengeteg közmondás, közhely és szállóige kapcsolódik a tárgykörhöz, számtalan formában jelenik meg a népművészetben, és a későbbiek folyamán is gyakran szerepel remekművek ihletőjeként, gondoljunk csak a Terhes Máriát rugdaló József című Paskai F. József-festményre. Korunkban azonban ez a nemes örökség kiveszőben van, már csak eldugott iparvárosokban és hetedik kerületi borozókban elevenítik fel néhanapján a népszokást.

A verés alapesete a pofon, amiből megkülönböztetünk védekező és támadó jellegűt. A védekező jellegű arculcsapás általában egy verbális roham lefékezésére szolgál, ilyenkor a kiszolgáltatott és természetéből eredően szófukar férfi ezzel a gesztussal zárja le a mondatot, jelezve mintegy, hogy több felvetést már nem tud érdemben megválaszolni, mivel elfelejtette a vita elejét, és szeretne fellélegezni, összegzi észrevételeit, ehhez pediglen csöndre van szüksége. Ez a módszer vagy sikerrel jár, vagy nem.

Védekező jellegűnek tekinthető még a tehetetlenségi pofon is, amikor a százszor elmondott dolgok elismétlése helyett valaki a fizikai felelevenítés ezen formáját választja.

Ennek támadó jellegű változata az emlékeztető pofon, amikor az ütés még a helyteleníthető cselekedetet megelőzően csattan el, mintegy az ugye-nem-akarsz-megint-élt-vasalni-a-zoknijaimba megjegyzés helyett.

A támadó jellegű pofon klasszikus esete azonban bűntudat pofon, amikor szeretőnktől hazatérve morzsát találunk a konyhakredencen, és egy villámgyors, visszakézből levezetett mozdulattal állítjuk helyre viharzó lelkiismeretünket.

Egynél több pofon semmilyen körülmények között sem ajánlott, részben mert elveszíti jelentőségét, megvilágosító jellegét, részben pedig esetleg a hatodik és hetedik között partnerünk felocsúdik, és szétveri rajtunk a gáztűzhely öntöttvas edénytartóját, ami nagyon kellemetlen, arról nem is beszélve, hogy hamarosan a hétköznapok részévé válik, és lehet keresni valamilyen drasztikusabb fegyelmező eszközt helyette.

Ilyen például az ököllel történő asszonyverés. Ez talán még inkább eltűnőben lévő módszer, mint a pofon, nincs védekező jellegű változata és nagyobb összeszokottságot igényel.

Az ökölcsapás (szájba vágás, pofán baszás, lecsapás) a pofonokhoz már hozzászokott partnerek esetében használatos, és a legjobb részegen végrehajtani, mert a fogak által okozott sérülések a kézfejen egyébként elég fájdalmasak lehetnek. Az ütésnél feltétlenül mérlegelni kell a kiválasztott testrész sérülékenységét és feltűnőségét. Ebből a szempontból a legmegfelelőbb a hát és a haj által takart részei a fejnek, amennyiben nincs rá esély, hogy alanyunkat hosszabb időn át egy elsötétített szobában tudjuk tartani. Igaz, ezáltal elvesszük az örömét, hogy munkahelyén, bevásárlás közben, házibulin büszkén mesélhesse ismerőseinek, milyen egy állat pasija van. Az ököllel történő verést egy kapcsolaton belül nem érdemes két-három alkalomnál többször bevetni, mert még azt gondolhatják rólunk, hogy tényleg brutális parasztok vagyunk.

A rúgás vagy rugdalás talán a legritkább formája a fizikai fegyelmezésnek, a tulajdonképpeni végső megoldás, amennyiben a jégcsákányt nem számítjuk. Szinonimája a köztünk mindennek vége, illetve a ne haragudj, de már nem szeretlek kifejezéseknek egy preverbális korból, amit már csak a legeldugottabb hagyományőrző táborokban oktatnak a kopjafafaragás és sulyokvetés között.

A fentiekből remélhetőleg mindenki számára világossá vált a magyarázata annak az igencsak elterjedt szokásnak, hogy a nők legelőször a férfiak kezét és cipőjét veszik szemügyre, mielőtt egyáltalán fogadnák a köszönését.

Para-Kovács Imre

(A cikk elkészítésében nagy segítségemre volt a Nők az Erőszakért Egyesület vezetősége.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.