Fakanál helyett jogar

Tudomány

Kutya nehéz az uralkodók leánygyermekeinek élete! A magyar történelem a legjobb példa rá.

A hatalom lehetőleg zökkenőmentes továbbörökítése egyik nemzedékről a másikra mindenkor a dinasztiák legfontosabb feladatának számított. Ennek teljesítéséhez hosszú évszázadokon át mindenekelőtt a felnőttkort egészségben meg-, uralkodó atyjukat pedig túlélő fiú utódokra volt szükség: minden más esetben, tehát akár gyermekre, leányra vagy asszonyra szállt is a trón, az uralkodóváltás zavartalan lefolyásának reménye rendszerint illúziónak bizonyult.

A magyar történelemben legérzékletesebben és egyszersmind legvéresebben alighanem az I. (Nagy) Lajos király halálát követő időszak bizonyíthatja a nőutódlás kockázatosságát. Az ő Mária lánya ugyanis hiába lett a magyar és a lengyel királyság elismert trónörököse, Lajos 1382-ben bekövetkezett halála után valósággal Shakespeare-királydrámákba illő jelenetek követték egymást. A lengyel korona végül húgának, Hedvignek jutott, aki aztán a pogányságból kikeresztelkedő litván nagyfejedelem, Jagelló hitveseként érdemelte ki az utólagos szentté avatást, ám az igazi dráma mégis Magyarországon zajlott le. A 11 éves Mária helyett anyja, az özvegy (Kotromanić) Erzsébet kormányzott, s ez a kettős nőuralom heves ellenállásra talált a magyar urak körében. Ezek egy része csupán Mária férjhez adását sürgette (Luxemburgi Zsigmondhoz vagy Lajos orléans-i herceghez), de a többség, elvetve a nőági öröklést, ehelyett inkább új Anjou-királyt hívott a trónra Nápolyból.

(Kis) Károly 1385-ben meg is érkezett hazánkba, s az országgyűlés le is mondatta a javára Máriát, azonban az éppen csak megkoronázott Károlyt az anyakirályné és fő szövetségese, Garai nádor 1386 februárjában meggyilkoltatta. Az újra királynővé váló Mária azonban már ezen a nyáron ellenségeinek fogságába esett, s végig kellett néznie, amint anyját a szeme láttára megfojtották. Hányatott élete végül Zsigmond feleségeként jutott nyugvópontra: tényleges hatalom nélkül, 1395-ben halálos lovas balesetet szenvedve.

Mária Terézia

Mária Terézia

 

A női trónöröklés legnevezetesebb példája azonban nyilvánvalóan inkább Mária Teréziáé, akinek hosszú és stabil emlékezetű uralkodása szinte elfeledteti velünk a kezdet bizonytalanságait és veszedelmeit. A fiú leszármazottakban épp végzetesen megfogyatkozó Habsburg-dinasztia nőági öröklését megformulázó 1713-as házi rendelkezés, a pragmatica sanctio békáját előbb 1722-ben a nagyszebeni erdélyi, majd 1723-ban a pozsonyi magyar országgyűlés is lenyelte, s így e „gyakorlati rendelkezés” utóbb két évszázadra a magyar közjog alapjává vált, törvénybe foglalva a birodalom két felének oszthatatlan és elválaszthatatlan („indivisibiliter ac inseparabiliter”) kapcsolatát.

Mégis, III. Károly hiába igyekezett saját országaival és a külországokkal is elfogadtatni lánya trónöröklési jogát; amint 1740-ben örökre lehunyta szemét, a porosz II. (Nagy) Frigyes kirobbantotta a nyolc esztendeig tartó osztrák örökösödési háborút, s több száz év után az a szégyen is megesett a Habsburgokkal, hogy pár évre elveszítették még az amúgy egyre inkább jelképessé váló német-római császári címet is.

Az aktuális, szeptember 8-án megjelent print Magyar Narancsban szórakoztatóan szívszorító összeállítást olvashatnak a jelen autokrata vezetői gyermekeinek kacskaringós, ám végül mindig megnyugtatóan magas helyekig vezető életútjáról Putyin lányaitól Orbán Ráhelig.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.