Génszerkesztéssel állították meg a koronavírust

• Narancs.hu/MTI
  • 2021. július 13.

De évekbe telhet, mire ebből betegeken alkalmazható eljárás lesz.

Génszerkesztéssel gátolták a SARS-CoV-2 vírus terjedését emberi sejtekben laboratóriumi kísérletekben ausztrál kutatók, akik remélik, hogy a módszer kipróbálása hamarosan megkezdődhet állatkísérletekben.

A Nature Communications című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányuk szerintaz ausztrál kutatók a CRISPR genetikai ollót használták a koronavírus emberi sejtekben való terjedésének sikeres megakadályozására. A kutatók szájon át szedhető antivirális szerek kifejlesztéséhez keresik a kulcsot.

A genetikai olló alkalmazása lehetővé teszi, hogy megváltoztassák a DNS-szekvenciákat és módosítsák a gének működését. A kedden megjelent tanulmány szerzői a CRISPR-Cas13b enzimet használták, amely a releváns RNS-szekvenciákhoz kötődik az új koronavíruson, és széthasítja a replikálódáshoz szükséges genomot.

A kutatócsoport olyan genetikai ollót alkotott, amely képes felismerni a SARS-CoV-2 vírust, az enzim aktivizálódik, és „hasít” – mondta Sharon Lewin, a fertőzéseket és immunitást kutató melbourne-i Peter Doherty Intézet kutatója az AFP francia hírügynökségnek. „Minden esetben nagyon jól működött a genetikai olló a feldarabolásban” – magyarázta.

A módszer sikeresen megállította a koronavírus terjedését, legalábbis a Nagy-Britanniában 2020-ban megjelent alfa variáns esetében.

Bár számos oltást kifejlesztettek már a Covid-19 ellen, a betegség elleni gyógykezelések viszonylag korlátozottak, és csak részben hatékonyak.

Lewin hozzátette, hogy még évekbe és nem hónapokba telik, hogy széles körben elérhető gyógyszert fejlesszenek ki a CRISPR genetikai olló használatával. Ám hangsúlyozta, hogy az eszköz hasznosnak bizonyulhat a Covid-19 gyógyításában.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!