Háborús játék: Jégkunyhófehérke

  • Paul N. Edwards
  • 1996. szeptember 5.

Tudomány

1968-ban a thaiföldi Beszivárgásfelügyeleti Központban (Infiltration Surveillance Center, ISC) volt az amerikai légierő Igloo White hadműveletének parancsnoksága. Az ISC gigantikus IBM-gépeihez a laoszi Ho Si Minh-ösvény mentén elszórt érzékelők ezrei csatlakoztak. Az ág, növény vagy potyadék alakú érzékelők mindent detektáltak a teherautók zajától a testmelegen át a húgyszagig. Jeleik fehér hernyóként másztak az ISC termináljainak térképrácsán. A hernyó mozgásának paramétereit fölsugározták az éjszakai égbolton járőröző Phantomoknak. A repülőket a számítógépek vezették el a megtámadandó térképrácskockába, és még a bombák automatikus kioldására is képesek voltak. A pilóta csak ült, és nézte az alant lángra lobbanó sötét vadont. Egyetlen amerikai sem látta a célt.
1968-ban a thaiföldi Beszivárgásfelügyeleti Központban (Infiltration Surveillance Center, ISC) volt az amerikai légierő Igloo White hadműveletének parancsnoksága. Az ISC gigantikus IBM-gépeihez a laoszi Ho Si Minh-ösvény mentén elszórt érzékelők ezrei csatlakoztak. Az ág, növény vagy potyadék alakú érzékelők mindent detektáltak a teherautók zajától a testmelegen át a húgyszagig. Jeleik fehér hernyóként másztak az ISC termináljainak térképrácsán. A hernyó mozgásának paramétereit fölsugározták az éjszakai égbolton járőröző Phantomoknak. A repülőket a számítógépek vezették el a megtámadandó térképrácskockába, és még a bombák automatikus kioldására is képesek voltak. A pilóta csak ült, és nézte az alant lángra lobbanó sötét vadont. Egyetlen amerikai sem látta a célt.

Az újságírók el voltak bűvölve az ISC Enterprise űrhajójától. Ifjú katonák ültek légkondicionált komfortban a képernyők előtt, kísérteties világításban, és úgy vezérelték a pusztítást, mintha videójátékot játszanának. "Bedrótoztuk a Ho Si Minh-ösvényt, és éjjelente flipperezünk." A légierő hivatalnokai szerint 35 000 teherautót semmisítettek meg a píár Nekeresdországában. Egy 1971-es szenátusi jelentés azt írta: "A légierő tavaly több teherautó megsemmisítését jelentette, mint ahány teherautó Észak-Vietnamban van." A felderítők sem találták a lelőtt járműveket. Az ISC steril működésének 13 000 polgári menekült és négyszáz elvesztett amerikai harci gép volt az eredménye. Az Igloo White 1967-től ´72-ig tartott, és egymilliárd dollárba került évente.

A Johnson által 1965-ben elrendelt vietnami légi háborút McNamara irányította Washingtonból. A nemzetvédelmi miniszter irodájában határozták meg a célpontokat, az időjárási feltételeket, sőt, a pilótáknak előírt kiképzést is. Mindezt a kommunikáció és az automatikus adatfeldolgozás fejlődése tette lehetővé. Az irányítási csatorna hossza és összetettsége azonban komolyan gátolta, hogy a központ megértse, mi történik a terepen. Távirányított műveletek, szenzorok, térképrácsok, statisztikák egyfelől és széles szakadék a hivatalos sikerpropaganda és a független megfigyelők megállapításai között másfelől.

Jégkunyhófehéren

csillog a számítógép az amerikai politika "zárt világának" történetében. A "zárt világ" egyfajta korlátos pszichológiai és fogalmi teret jelent, Sherman Hawkins használta a shakespeare-i színház drámai terének leírására. A cselekmény a zárt tér, város, vár vagy ház határain való áttörés kísérletei köré összpontosul, archetípusa az ostrom. A konfliktus pszichológiai: a szereplők belső konfrontációja a racionalitás és a konvenciók hatalmával. A tragédiában önpusztításhoz (Hamlet), a komédiában ördögűzéshez vezet (Ahogy teszik). Az alternatíva nem a nyílt, hanem a "zöld világ". A zöld világ természeti együttes, erdő, rét, tisztás, ahol a törvénynek és a racionalitásnak felsőbbrendű korlátai vannak. A konfliktus emberközpontú: a belső, pszichológiai logika és a mágikus, természeti, transzcendens logika között feszül (Szentivánéji álom, A vihar).

A világháború után Amerikát a politikai és ideológiai tér zárt világa uralta. A színpad a Föld, a cselekmény kísérlet a kommunista világ vasfüggönyének, berlini falának áttörésére. Az USA a globális politikai, gazdasági és katonai színpad intendánsának tartotta magát a "szabadság és szolgaság" szembenállása jogán. A számítógépnek fontos szerepet szántak a zárt világi konfliktusban. A hidegháború és Reagan elnöksége idején a számítástechnikai kutatásban döntő szerepet játszottak a katonai célok a "real time" irányítási rendszerek, a műholdas hírszerzés, a katonai szituációk és a világfolyamatok modellezése, az "intelligens" fegyverek.

Cyborg diskurzus

1950-ben Alan Turing szerkesztett egy imitációs játékot, amelyben a számítógép az emberi gondolkodási folyamatokat szimulálja. A játékos egy gépet és egy embert kérdezget, és megpróbálja eldönteni, melyik a gép (a gépi intelligencia Turing-tesztje). Turing ötven évet adott a gépnek ahhoz, hogy a tesztek 30 százalékában megtévessze a kérdezőt. 1991-ben az informális tudás olyan területein, mint a borkóstolás vagy a romantikus szerelem, a számítógép tíz játékosból ötöt vert át. Turing 1950-ben úgy gondolta: a kérdés, hogy "tudnak-e a gépek gondolkodni", túl értelmetlen ahhoz, hogy vitára érdemes legyen, de a század végére a szóhasználat és az oktatás szemléletmódja annyira megváltozik, hogy lehetséges lesz gépek gondolkodásáról beszélni. A nyolcvanas években a "mesterséges intelligencia" köznyelvi fordulattá lett, ma már mindennapos a gépek gondolkodással és vágyakkal bíró személyiségként, egyszersmind az emberi elme és személyiség egyfajta számítógépként való megjelenítése.

A számítógép és az agy közötti analógia pszichológiai és kulturális kifejeződése, a cyborg diskurzus nem pusztán nyelvi jelenség. 1991-ben egy sajtókonferencián Schwarzkopf tábornok videófelvételeket mutatott be az Öböl-háborúról. Az audiencia résztvevői átélhették a cyborg szemlélet és a zárt világi politika egyesülését. Amint bomba vezette tekintetünk a becsapódás fehér villanása felé nyargal, átélhetjük a műszaki hatalom diadalmámorát és a passzív tévénéző impotens voyeurizmusát. A nyolcvanas években megjelentek az olcsó, nagy teljesítményű asztali gépek és a szakértői rendszerek, a számítógép használata mindennapi tapasztalattá vált az amerikai középosztály számára, divatba jöttek a neurális hálózatok és a virtuális valóság. Újjászületett az antikommunista retorika, és tovább dagadtak a katonai kiadások: 1983-ban megszületett a Stratégiai Védelmi Kezdeményezés (SDI), az űrbe telepített totális nukleárisrakéta-elhárító rendszer terve.

A Csillagháború magvát a legfejlettebb számítógépek és szoftverek képezték, mérhetetlen Pentagon-pénzalapokat csatornázva a számítástechnikai kutatásba. A reagani "békepajzs", a zárt világ végső high-tech verziója erős pozitív nyilvános visszhangot kapott, noha a tudósok, mint tökéletesen megvalósíthatatlant, elutasították. Megrázó erővel hatott a NORAD nukleáris riasztórendszer hosszú, titkos történetében előfordult számítógéphibák napvilágra kerülése: ezek felerősítették a félelmeket egy számítástechnikai hiba kirobbantotta nukleáris katasztrófától.

Neurománc

A nyolcvanas évek sci-fi-irodalmában és -filmjeiben két jelenség reprezentálta az integrált hálózat szemléletmódját: a számítógéppel vezérelt globális katonai hatalom zárt világa és a számítógép cyborgként, intelligens lényként való ábrázolása. Megjelentek az archetipikus figurák: hackerek, crackerek, cyberpunkok, mesterséges intelligenciák, cyborgok, robotok és androidok. Az ember belépett a számítógép zárt világába, a gép pedig tudatára ébredt a külső világnak.

William Gibson Neurománcában (Neuromancer, 1984), a cyberpunk science fiction zászlóshajójában született meg a törvényen kívüli cyberpunk antihős, a cracker. A gigantikus számítógép-hálózatba az emberek a cybertér, egy "konszenzuális tömeghallucináció" révén lépnek be. Innen aztán senki és semmi sem menekül átszabatlanul. Molly körmei alá acél macskakörmöket, arcába foncsorozott lencséket implantáltak, idegrendszerét feltuningolták. De nemcsak a fizikai test opcionális, a személyiség is az. A pszichoaktív drogok csak a kezdet. Case tetszés szerint kapcsolódhat Molly idegrendszerébe, és közvetlenül érzékelheti azt, amit Molly lát vagy tesz. Dixie Flatline, egy halott elmentett elméje, már csak a cybertérben létezik. Armitage, a valamikori katona ezzel szemben csak egy emberi héj, személyiségét Wintermute, a mesterséges intelligencia foglalta el.

A neuromanceri jövőben minden földi jelenet ködös, vad nagyvárosi helyszíneken játszódik, éjszaka. Zöld terekkel csak a Zionon vagy a Freeside-on találkozunk, de ezek kifordított, mesterséges ökoszisztémák az űrállomás belső felületén. A zárt világ győzelme a zöld világ felett a kapitalizmus expanziójához kapcsolódik. Ha minden opcionális, a test, az érzékelés, a kultúra, sőt maga a valóság is, akkor minden eladó is. A nemzetállamok szerepét transznacionális társaságok veszik át, és szinte minden szereplő mögött - Case szavajárásával - a "biz" a hajtóerő.

Terminátor

James Cameron filmje, a Terminátor (1984) a zárt világ és a cyborg diskurzus metszetének zanzája. A Skynet számítógép nukleáris világégést okozott, a néhány túlélő mocskos föld alatti bunkerekben nyomorog. Csak éjszaka merészkednek elő, hogy összecsapjanak a bolygót uraló robotokkal. A gépek egy cyborgot küldenek vissza a jelenbe, hogy találja és ölje meg Sarah Connert, az ellenállás vezetőjének leendő anyját. Az ellenállás is küld egy katonát, Kyle Reese-t, hogy megvédje Sarah-t. Innentől a szabványos horrorfilm-forgatókönyv következik: egy megállíthatatlan szörnyeteg (férfi) üldöz egy riadt, gyámoltalan nőt, de egy (hímnemű) jófiú megvédi - az erőszak egyre fokozódik.

Kezdetben Sarah a leghétköznapibb pincérnő, akinek legfőbb életcélja, hogy összehozzon egy péntek esti randevút. A könyörtelen hajsza közben sértődötten kénytelen értesülni arról, hogy ő lesz a majdani megmentő anyja és tanítója. Kyle gyámsága alatt megtanul plasztikbombát készíteni, és megérti a kitartás és a harci szellem jelentőségét. Végül ő pusztítja el a Terminátort. A csúcstechnológia militáns maszkulinitásával szembenézve a nők nem sikoltoznak többé gyámoltalanul: a házasság és a férfioltalom tradíciójának lőttek. Kemény, céltudatos magányos anyává válik, fogja negyvennégyesét, jeepre kap, és mint egy cowboy, hősiesen várja a vihart. A film fő témája a humanitás megóvásáért vívott apokaliptikus küzdelem az öntudatra ébredt gépek ellen.

Ahogy a katonai számítástechnika, a mesterséges intelligencia, a nukleáris fegyverek és az önszabályozó gépek egyre inkább hitelesítik a fikciót, az automatizált háborúról, a távirányított világfelügyeletről és a gondolkodó gépekről szőtt fikciók is egyre koherensebbek a napról napra kibernetikusabb világgal.

Paul N. Edwards

(fordította: zsadon [at] omk [dot] omikk [dot] hu)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.