Hej, te puska (kiállítás Magyarország 1918-1943 közötti katonai történetéről)

Tudomány

Rendkívül tanulságos és - kisebb hibái ellenére - módfelett informatív, új állandó kiállításon tekintheti át a nagyközönség a (tágan értelmezett) magyar fegyveres erők történetét az 1918-as összeomlástól a doni katasztrófáig.

Rendkívül tanulságos és - kisebb hibái ellenére - módfelett informatív, új állandó kiállításon tekintheti át a nagyközönség a (tágan értelmezett) magyar fegyveres erők történetét az 1918-as összeomlástól a doni katasztrófáig.

Az apropót mintegy kínálja, hogy éppen hatvan éve ért véget a II. világháború - ebből a szempontból viszont kevésbé érthető, miért maradt el a háború utolsó két és fél, rettenetes évének bemutatása. Sebaj, a sajátos, folyótól folyóig tartó pályaív így is kirajzolódik.

A kiállítás rendezői alaposan kitettek magukért: korabeli egyenruhákkal és fegyverekkel teli tárlók, óriásira nagyított régi fényképek, komplett életképek, régi plakátok, iratok, nyílt parancsok, rekonstruált harcállások és persze kütyük egész garmadája várja a hadtörténet szerelmeseit, az otthonukban military-modellezéssel foglalkozó mániákusokat, a megvadult iskolásokat,

a notórius Kaliber-előÞzetőket

és persze azokat, akiket érdekel Magyarország történelmének eme sokszor véres és morbid oldala. A termek bejárását javallott kronologikus sorrendben végezni - erre a teremőrök rendre fel is hívják a fegyelmezetlen, összevissza bóklászók figyelmét, akik átmenet nélkül rohannak egyik vereségből a másikba. Pedig megéri türelmesnek lenni, hiszen az 1919-es blokkhoz érve egyrészt megtekinthetik a Lenin-fiú-különítményes tiszt egyenruha-kontesztet, s az ember nagyságú reprodukciót, amelyen Pogány József népbiztos épp katonákat uszít. A szemközti falon szintén híres képek: csoportkép a szekszárdi direktóriumról, közvetlenül kivégzésük előtt, továbbá a Bibó Dénes főhadnagy Tab községben akaszt(at) címen ismert alkotás, hozzá néhány erősen antiszemita hangulatú ellenforradalmi plakát - igaz, a fehérterror eme aspektusát a kísérőszöveg szemérmesen el is hallgatja, s a különítmények történetének bemutatása is kissé sommás. A látogatót kárpótolja viszont, hogy - számos puskagránát, szurony és mannlicher karabély között - megtekintheti, hogyan is nézett ki egy (különítményesből avanzsált) nyugat-magyarországi felkelő 1921 őszén, Prónay "Lajta-bán" Pál hadseregében. A korszak jelzőjeként persze fenn virít a falon Manno Miltiades (amúgy az első "football"-bajnokság gólkirálya) híres Horthy-plakátja (erős kéz a hajókormányon), majd végignézhetjük, hogyan formálódott a Nemzeti Hadsereg (1922-től Magyar Királyi Honvédség) egyenruhája és fegyverzete - különös tekintettel a röhejes darutollra (mely libatollal tökéletesen helyettesíthető) és a gyorsan feledésbe merült Bocskai-sapkára. Kevésbé akciódús, de nem kevésbé érdekes látni, miként próbálta kijátszani a politikai és a hadvezetés a trianoni béke korlátozásait, hogyan próbálták elrejteni a katonaiskolákat, s hogy miként jött létre és hogyan működött a leventeszervezet. Valljuk meg, egy efféle kiállítás sikere igen jelentős részben

a fegyvermániások

érdeklődésén alapszik - tetszőleges időben a helyszínre érkezve biztosan akad legalább egy fanatikus fegyverbuzi, aki éppen a csajának magyarázza a géppuska részeit vagy a srapnelgránát működését - különös tekintettel a robbanáskor szétrepülő kis golyók pusztítására. Nos, akit érdekel, hogy is nézett ki egy Frommer pisztoly, egy Schwarzlose géppuska, egy Király- vagy Danuvia-géppisztoly, illetve egy úgynevezett nehézpuska, cseppet sem fog csalódni. Tanulságos, hogy mennyi mindent volt képes a magyar fegyvergyártás előállítani (szinte mindent - persze korántsem valamennyit világszínvonalon) az olyan hadiüzemekben, mint a Danuvia vagy a Gamma Művek. A második világháborúhoz érve egy újabb tárlóban mutatják be például a kerékpáros gyorshadtest egy katonáját, a vázra applikált utászásóval (kissé lepattantan), s megint csak a háborús filmek rajongóinak jelentős örömére, külön tárlókba rendezve csodálhatók meg a második világháború legendás-hírhedt fegyverei. Az akkori fegyvertársainknak fenntartott vitrinben japán és német géppuskák, az időközben a Józsefvárosban is meghonosodott szamurájkard, továbbá Beretta és Schmeisser géppisztoly. A másikban, a szövetségesek tárfelén az obligát Sten, Thompson, PPS géppisztolyok és a kultikus M1-es gépkarabély mellett egy igazi saska (kozák kard) a kardhüvelyre applikált szuronnyal. Közben archív híradó képei peregnek nagy képernyős tévén: 1938 novembere, Kánya és Teleki diadalmasan hajókázik hazafelé az első bécsi döntés után, majd Kassát vesszük vissza végtelenítve, mindörökké. A kiállítás és a történet végén viszont rögtönzött állások mögé rejtett magyar modellkatonák várják az orosz gőzhengert Don menti behavazott tájat imitáló környezetben.

A vendégkönyvbe tekintve feltűnő, hogy már az első két nap is mennyi gyerek (feltehetőleg komplett iskolai osztályok) nézte meg eme, már tárgyából adódóan is erősen militarista tárlatot. Hiába, a fiúk imádják a fegyvereket - jegyzi meg erre az egyik kedves teremőr hölgy, s csak egyetérthetünk vele: az emberiség utóbbi pár ezer évének történelme aligha volna felfogható eme erős vonzalom nélkül.

A Piavétól a Donig - Magyarország katonai története 1918-1943, állandó kiállítás, HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”