Hó alatt - Lavina

Tudomány

Évente sok ezren halnak meg különféle lavinákban, melyek anyaga lehet kő, sár vagy laza vulkáni anyag, de leggyakrabban mégis hó. Az efféle jelenségeket nem könnyű előre jelezni - annál egyszerűbb áldozatul esni. De miért is?

Évente sok ezren halnak meg különféle lavinákban, melyek anyaga lehet kő, sár vagy laza vulkáni anyag, de leggyakrabban mégis hó. Az efféle jelenségeket nem könnyű előre jelezni - annál egyszerűbb áldozatul esni. De miért is?

Lavinának a népnyelv általában a lejtőn megindult hótömeget szokta volt nevezni, pedig a hólavina csak egyik - alighanem a leggyakoribb - formája a lejtőkön meginduló, s egyaránt halálos anyagáradatoknak. A híradások is többnyire a hólavinák áldozatairól szólnak - különösen ilyenkor, télidőben (a hegyek között még bőven tart a tél), erre pedig még ráerősít, ha a katasztrófának magyar áldozatai is vannak (mint legutóbb Olaszországban, ahol két fiatal barlangászt sodort el és temetett be a lezúduló hó). De miért is pont a hóval van ennyi baj?

Leomlik estére

A hó, mint azt mindannyian tudjuk, nem más, mint megannyi összetapadt, fagyott vízkristály, mely vastag rétegekben rakódik le - többek között a hegyoldalakon is. Ahhoz, hogy a hegyoldalon meginduljon az áldás, számos feltételnek lehetőleg egyszerre kell teljesülnie. Mindenekelőtt döntő fontosságú tényező a hó állapota - például nagy magasságokban, a hegyek tetején a lehullott porhó hosszú időn át megőrzi eredeti állapotát (azután is csak az újabb rárakódott rétegek nyomása változtat a fizikai állapotán), ráadásul a rendkívül alacsony hőmérsékletű anyag nem képes összetapadni, viszont könnyen lezúdul a lejtőn: az így kialakuló porhólavina is rendkívül pusztító, mert a lezúduló hótömeg nagy mennyiségű levegőt tol maga előtt, amiből hurrikán sebességű lavinaszél kerekedik, és azokat a területeket is elpusztíthatja, ahová maga a görgeteg nem is hatolt el (ilyen porhólavinák különösen a Himaláján gyakoriak - s ezek felelősek sok hegymászó haláláért).

Az alacsonyabban fekvő, melegebb lejtőkre hulló hó rendszeres periodikus változásokon esik át - a hókristályok megolvadhatnak a nulla fok feletti/körüli hőmérsékleteken, majd újra összefagyhatnak: az egyes hórétegek az őket ért különböző fizikai hatások miatt más és más tulajdonságúak, s ha a körülmények megfele-lőek, akkor el is csúszhatnak egymáson, ami megint csak kiváltó oka lehet egy lavinának. A hórétegek keménységét, tömörségét is szokás osztályozni: a rendesen összecementálódott, tömör, jégszerű ötös havat jégcsákánnyal is nehezen lehet feltörni, míg a laza, egyes tömörségűbe akár az ökölbe szorított kesztyűs kezet is be lehet nyomni. Nagyon veszélyes, ha az egyes rétegek között a különbség eléri vagy meghaladja a hármas fokozatot - ilyenkor a rétegek igen könnyen csúsznak el egymáson. A lavina kialakulása szempontjából különös jelentősége van a lejtő hajlásszögének: általában elmondható, hogy 25 fok alatti, illetve 60 fok feletti lejtésnél nem kell tartani egy esetleges hóomlástól - előbbinél az alacsony hajlásszög miatt még nem érvényesül a gravitá-ciós hatás, a túl meredek lejtőkön pedig nem is tapad fel a hó, így azután nem gyűlik össze kritikus mennyiség.

A lejtésszögön kívül érdekes módon számít a lejtő alakja is: konvex lejtőn inkább alakul ki lavina, mint konkávon. A hólavinák kialakulásában döntő jelentőségűek a szélviszonyok: gyakran a szélnyomás alatt álló hegyoldalakon indulnak el a görgetegek (a szélnek kitett területeken a hóréteg általában stabilizálódik, ám a szélvédett területeken könnyen kritikus tömegű hóréteg halmozódhat fel), lavina leggyakrabban viharok idején vagy közvetlenül utánuk szokott elindulni, s az esemény bekövetkeztének valószínűsége (legalábbis az északi féltekén, közepes földrajzi szélességeken - azaz a környékünkön) jóval nagyobb az árnyékos hegyoldalakon (tipikusan az északi-északnyugati fekvésű lejtőkön), mint a napsütötte részeken. Külön kategóriába tartoznak azok a lavinák, melyek hirtelen olvadás nyomán indulnak el: a rétegek ilyenkor át-itatódnak olvadékvízzel, s a lezúduló hó újabb és újabb hórétegeket, továbbá nagy mennyiségű törmeléket, alkalmanként szikladarabokat ragad magával. A lavina ilyenkor képes a növényzetet is letarolni és magával ragadni, végül akár gigantikus mennyiségű matériát szállító görgeteggé alakulni, amely egész falvakat törölhet el a térképről. Az efféle, némely tipológiák által fenéklavinának nevezett jelenségek igencsak gyakoriak tavasszal - illetve akkor, ha hirtelen enyhül meg az időjárás: vannak olyan helyek, ahol az olvadás nyomán minden évben, ráadásul azonos helyen következik be az omlás, s ezt érdemes is észben tartani.

Rekordok könyve

A lavinák alkalmanként megdöbbentő teljesítményekre képesek - néhányat ezek közül érdemes részletesen ismertetni. Az 1971. március 18-i perui ún. Chungar-lavina végsebessége elérte a 200 km/h-t, majd eltörölte a föld színéről a névadó bányászfalut vagy ezer lakójával. S ez még nem is az elérhető maximum: a lezúduló matéria sebessége alkalmanként meghaladhatja a 300 km/h-t is - ilyen sebességeknél már a lavina keltette léglökés is házakat szórhat szét, hidakat rombolhat le, mi több, megtörtént, hogy a lavinaszél egy postakocsit egyszerűen átrepí-tett a széles hegyi patak túloldalára. Különösen veszélyesek a magas hegyekben bekövetkező, szerencsére módfelett ritka gleccseromlások: ilyenkor hatalmas méretű jégdarabok válnak le a gleccserről, s ezek sziklákat, hegyoldalakat vagy akár egész erdőket ragadhatnak magukkal - 1962-ben például szintén Peruban, a Huascarán oldaláról szakadt le egy óriási jégdarab; az így indukált omlás tizenkét falut semmisített meg, négyezer embert ölt meg, s végül a völgy alját tíz méter vastag, jéggel kevert sárral és törmelékkel borította be. De a gigantikus katasztrófákért nem is kell ilyen messzire mennünk. 1999-ben a franciaországi Montroc mellett 300 ezer köbméter hó indult meg a durván harmincfokos lejtőn: 100 km/h-s végsebességre gyorsult fel, s végül 12 embert ölt meg, akiket százezer tonna hó temetett maga alá, mintegy öt méter vastagon. S ezek csak az úgynevezett spontán katasztrófák - az ember maga is képes lavinákat előidézni, sőt fegyverként felhasználni. Aki azt hiszi, hogy mindez csak a hülye akciófilmek gyártóinak hagymázas képzeletében létezik, annak figyelmébe ajánlhatjuk, hogy az első világháború alatt a balszerencsére zömmel az Alpokban húzódó olasz fronton (tudják: Doberdó) körülbelül 60 ezer ember (zömmel olasz, illetve osztrák-magyar katona) halt meg a tüzérségi tűz által keltett (előbb nyilván véletlenül, majd a tapasztalatok alapján tudatosan előidézett) lavinák következtében.

Túlélők könyve

Mint a fentiek mutatják, egyes, szerencsére ritka esetekben egyszerűen nincs esélye annak, akit szemközt talál egy sziklákkal kevert hó- és jéggörgeteg, más esetekben azonban igenis van esély a túlélésre. Szakemberek szerint amint megindul alattunk a hó, tanácsos menetiránnyal szemközt haladni (amíg még megtehetjük), valamint megpróbálhatunk kiúszni a hóból és kívül keveredni a görgetegen, vagy legalábbis a felszínen maradni. Ha pedig már eltemetett minket a lavina, próbáljunk magunknak üreget vájni (amíg össze nem áll, be nem sűrűsödik/tömörödik felettünk a hóréteg), hogy maradjon levegőnk, amíg ránk találnak - ilyenkor tanácsos spórolni a levegővel, s tartózkodni a kiabálástól mindaddig, míg hallhatóan közel kerülnek a mentőegységek. Túlélési esélyünket növelheti, ha nem egyedül mászkálunk, hanem csoportosan, így van rá esély, hogy valaki megússza a lavinát és segítséget hív, és/vagy maga is megpróbál segíteni - állítólag a lavinaáldozatok többsége megmenthető lenne, ha a szemtanúk (akik persze sokkos állapotban vannak, pánikolnak stb.) legalább minimális erőfeszítést tennének, hogy a túlélőket megmentsék. Amúgy a lavinaáldozatok túlélési esélye is módfelett gyorsan apad: 15 percen belül még a 92 százalékuk megmenthető, ám a túlélési arány 35 perccel a lavina általi eltemetés után már csak 30 százalék (az áldozatok zöme levegő híján, illetve a mellkasára nehezedő hóréteg nyomása alatt megfullad). Két órával a katasztrófa után általában már nem találnak túlélőket - akinek még maradt elég levegője, az a sérülésekbe hal bele, vagy végzetesen kihűl (hipodermiás halál). Ezekhez az adatokhoz mérendő azon elektronikus szerkezetek haszna, amelyek rádiófrekvencián, esetleg hallható hangtartományban sugároznak jeleket, vagy éppen a GPS (globális műholdas helymeghatározás) elvén alapulnak - a kockázatos helyeken kirándulók/síelők jól teszik, ha tartanak maguknál efféléket, bár - mint fentebb látható - bizonyos esetekben már nemhogy a technika, de az úristen sem segíthet.

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.