Kikötött Londonban az első hidrogénhajtású hajó: egy gramm CO2-t nem bocsát ki

  • BM
  • 2019. október 8.

Tudomány

Hat évig „turnézik” a jármű a világ körül, mialatt nulla széndioxidot bocsát ki.

Megérkezett Londonba a világ első hidrogén meghajtású hajója, amely hat évig járja a világot, mialatt nulla széndioxidot bocsát ki a környezetbe – írta meg az Independent.

A 30 méter hosszú Energy Observer névre hallgató katamarán 18 000 mérföldet tett meg azóta, hogy elhagyta a Franciország nyugati partján található Saint-Malót. 10 napot állomásozik a Tower Bridge-nél, ami egyben az európai turnéjának végállomását is jelzi.

Az „úszó laboratóriumnak” becézett jármű személyzete szeretné megmutatni, hogy a hajózás szénmentesíthető hangsúlyozva, hogy ennek meg kell történnie, ha az éghajlatváltozás katasztrofális szintjét el akarjuk kerülni. A projektet egyébként a Toyota szponzorálja.

Energy Observer

Energy Observer

Fotó: Independent

Az Energy Observer az első olyan hajó, amely a tengervíz felszívásával saját hidrogén-üzemanyagot hoz létre, és akár 7,12 csomó sebességgel is képes haladni.

A vizet sótalanítják – tehát a sót és az ásványi anyagokat eltávolítják –, majd a vizet hidrogénné és oxigénné bontják szét. Az oxigént „elengedik”, a hidrogént viszont eltárolják a hajó mindkét oldalán

„Összességében 62 kg hidrogént képes elraktározni a jármű, ami megegyezik két megawatt energiával. Ez megegyezik egy átlagos háztartás éves fogyasztásával – mondta Amélie Conty, a legénység tagja. Az Energy Observer a hat év alatt 50 országot látogat meg.

Transport & Environment júniusban publikált viszgálatából derült ki, hogy a hagyományos meghajtású hajók, illetve kifejezetten a luxusutazásokat biztosító óceánjárók mennyire szennyezik a környezetüket. Nemcsak nagy CO2 kibocsátok, de nagy mennyiségű kén-oxidot is eregetnek, ami a savas esőkért és a tüdőrákért is felelős. Az európai vizeken közlekedő 203 luxushajó annyi szennyezőanyagot bocsát ki, mint az összes európai autó együttvéve.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.