Kínai-magyar két tanítási nyelvû iskola: Szinte mindent értenek

  • Czifrik Balázs
  • 2004. szeptember 16.

Tudomány

Szeptember elsején nagy csinnadrattával nyílt meg az ország elsõ kínai-magyar iskolája. A magyar sajtó szerint tavaly augusztusi kínai látogatásán Medgyessy Péter agyából pattant ki az ötlet. Valójában másról van szó.
Szeptember elsején nagy csinnadrattával nyílt meg az ország első kínai-magyar iskolája.

A magyar sajtó szerint tavaly augusztusi kínai látogatásán Medgyessy Péter agyából pattant ki az ötlet. Valójában másról van szó.

1997-ben dr. Zhang Qing-Bin orvos és felesége alapították a kínai kolónia első hét végi iskoláját, a Guanghuát (Fényesebb Kína), amelynek a X. kerületi Bem József Általános Iskolában béreltek termeket hét végén és tanítási szünetekben. A hét közben hagyományos iskolába járó kínai gyerekek kínai nyelvvel és irodalommal, matematikával és számítástechnikával ismerkedhettek havi 22 ezer forintért. Többnyire elemisták, de középiskolások is jártak ide. A hét év alatt több mint 300 gyereket okítottak. Anyagilag sem lehetett rossz vállalkozás, mert hamarosan kivált a pedagógusok egy része, és megalapították a Yucai iskolát, ami kisebb ugyan, de szintén kedvelt intézmény.

Medgyessy kínai látogatása után felgyorsultak az események. Dr. Nagy Gábor, az Oktatási Minisztérium (OM) nemzetközi kapcsolatok osztályának főosztályvezetője elmondta: még augusztusban az OM ad hoc bizottságot hozott létre, amelybe többek között meghívta Hamar Imrét, az ELTE Kínai Tanszékének tanárát, a migráns oktatással foglalkozó Vámos Ágnest, illetve Zhang urat is. Nagy Gábor szerint rá azért volt szükség, hogy bírják a legnagyobb hét végi iskola vezetőjének tapasztalatait és bizalmát. Ám ő ennél nagyobb álmokkal érkezett a bizottsági ülésekre. Az új iskola

igazgatója szeretett

volna lenni. Ezt Nagy tudomására is hozta, akinek vissza kellett utasítania a felajánlkozást, hiszen Zhang orvosi végzettsége nem tűnt a megfelelő szakmai biztosítéknak. Felmerült, hogy a felesége lehetne az igazgatóhelyettes, ez azért hiúsult meg, mert az ő tanítói végzettsége az ekvivalenciatáblázat szerint magyarországi általános iskolában nem érvényes.

A Guanghua igazgatója azt állítja, hogy ő egy szóval sem kért rangokat, azt szerette volna, hogy az iskolája és a dezertőr Yucai újra egyesüljön, s így hozzák létre az új iskola kínai oktatásért felelős részlegét. Nagy Gábor máshogy emlékszik. Az ad hoc bizottság megalakulása után neki nem volt tudomása a Yucairól, Zhang úr arról mélyen hallgatott. Amikor tudomást szerzett róla, egy asztalhoz kívánta ültetni a két iskola igazgatóit, amire nem voltak hajlandók.

Minderről Végh Péter, az iskola jelenlegi igazgatója mit sem tudott. ' nyugdíjasként végzett tudományos munkát (aktív korában 41 évig volt tanár, amiből 29 évig igazgató a Kőrösi Csoma Sándor orosz-magyar két tannyelvű iskola élén). Nagy Gábor felkérését kétszer visszautasította, míg kötélnek állt. Sikeres pályázata után a nulláról kezdte a szervezést. Először tanárokat vett fel, velük helyi tanterveket készített, majd meghirdette a felvételt. A szülők a magyar általános iskola két tannyelvűre kibővített tantervét ismerhették meg, amely szerint a kínaiaknak a magyar, a magyaroknak pedig a kínai a célnyelv. Ezenkívül rajz- és ének-órán kap különös hangsúlyt a kínai kultúra.

Végh Péter hosszú távú terveiben a 12 évfolyamos oktatás is szerepel, hiszen a szülők zöme Magyarországon akar véglegesen letelepedni. Az iskola fenntartója, az Oktatási Minisztérium Szolgáltató Intézménye (OMSZI Kht.) is támogatja ezt a tervet. Az újpalotai iskolában jelenleg 18 pedagógus dolgozik (hat kínai, tizenkét magyar). Az átlagéletkor szokatlanul alacsony: 32 év. A kezdetekkor kiemelten fontos a magyar mint idegen nyelv (MID) szakos tanárok szerepe, noha momentán végzettségük szerint nem taníthatnának alsósokat, hiszen a MID-re főiskolai

diplomával nem lehet

felvételizni, csak egyetemivel. A tanítóképzők és az egyetemek módszertani képzése pedig élesen eltér egymástól.

A tanári kar kínai tagjainak azonban más problémával is meg kell küzdeniük. Magyarországon nincs olyan kínai tanár, akinek képzettsége ekvivalens lenne a hazai követelményekkel. A XV. kerületi jegyző sokáig hezitált, hogy kiadja-e az iskola működési engedélyét, végül kompromisszumra jutottak. A kínai tanárok egy év haladékot kaptak, hogy felzárkózzanak a helyi követelményekhez. Ha ez nem sikerül, fel is út, le is út. Arra azonban még két évet kell várni, hogy Kínából EU-konform tanárok érkezzenek. Az iskola jelenleg 98 diákot okít, közülük kilenc magyar. Jövőre 170-180 diákra számítanak. Végh Péter úgy látja, az idén a propagandával volt baj, de jövőre majd ő maga áll sorompóba. Nagy Gábor máshogy látja. Az OM ugyanis több mint 200 írásos előjelentkezést regisztrált. Aztán mikor kiderült, hogy a Guanghua iskola és vezetése nem kapott szerepet, a jelentkezések erősen megcsappantak. Gyanakodni lehet arra, hogy

a szülők bizalmatlanabbak

lettek, de arra is - mondta Nagy -, hogy valakik táplálták bizalmatlanságukat. Pedig Nagy Gábor Zhang úrnak a jövőben lehetőséget biztosítana a két tannyelvű iskolában. Termeket bérelhetne, és a délutáni, illetve a hét végi oktatást igazgathatná.

Az új iskola hétköznapjait ennél persze sokkal gyakorlatibb dolgok is nehezítik. A kínai szülőket meg kell tanítani arra, hogy háromnegyed nyolcra behozzák csemetéiket, aztán távozzanak is. Li Aiping, a két tanítási nyelvű iskola igazgatóhelyettes asszonya szerint az efféle "rendbontásnak" két oka van. Egyrészt náluk mások a szokások, másrészt nincs még iskolabusz. Kínában az osztályfőnök várja a nebulókat, ő veszi át a szülőktől, és tanítás végén szintén ő "szolgáltatja vissza" nekik. Itthon nem így megy.

Domásdi Anna osztályfőnök szintén szembesül ezzel a helyzettel, és a nyelvi akadályokkal is. A magyar ofők mellett kínai osztályfőnök-helyettesek dolgoznak, akik leginkább tolmácsolással töltik az idejüket. Persze nem a tanórákon, hanem a szülői értekezleteken. Mert az órán nincs nyelvi akadály a kínai-magyar iskolában: a kínai gyerekek szinte mindent értenek magyarul.

Czifrik Balázs

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.