Komótos étkezés: Élmény az asztalnál

  • Linder Bálint
  • 2007. augusztus 16.

Tudomány

Nem leli örömét a vásárlásban, a főzésben, de már az evésben sem? Rendszerint elégedetlen a koszttal, amit ön elé tesznek? Csalódottságát is csak rohanás közben tudja kifejezni? Legfőbb ideje, hogy csatlakozzon a Slow Food - komótos étkezés - mozgalom lakhelyéhez legközelebb eső helyi csoportjához.
Nem leli örömét a vásárlásban, a főzésben, de már az evésben sem? Rendszerint elégedetlen a koszttal, amit ön elé tesznek? Csalódottságát is csak rohanás közben tudja kifejezni? Legfőbb ideje, hogy csatlakozzon a Slow Food - komótos étkezés - mozgalom lakhelyéhez legközelebb eső helyi csoportjához.

"Zaklatottan, gyanakodva vásárolunk, félszívvel főzünk, üveges szemmel lapátolunk, indignálódva kérjük a számlát. Nem jó az állagunk. Régi receptek, ízek, szokások tűnnek el, családok mennek tönkre, régiók és egész országok gasztronómiai kultúrája sivatagosodik el. A táj is egyre érdektelenebb, a biokémiai mutatványokkal előállított ételszerűségek a vevőre és a természetre egyaránt veszélyesek. Hovatovább a lassúságra,

az érzéki örömökre áhítozó

különcöknek nálunk, Olaszországban is illegalitásba kell vonulniuk." Állítólag így pufogott húsz éve a római gasztronómiai szakíró, Carlo Petrini, amikor szokásos délutáni sétája közben a Spanyol lépcsőhöz ért. A szívének oly kedves helyen kis híján szívszélhűdést kapott: épp egy új McDonald'sot kezdtek el építeni. Hogy a métely az ízeire büszke város közepére is befészkelhette magát, úgy felpaprikázta Petrinit, hogy a visszavonulás helyett kardot rántott. Lázasan szervezkedni kezdett, és elvbarátaival 1989-ben Párizsban megalapította a nemzetközi Slow Food mozgalmat. A fast food által szimbolizált jelenségek okai és következményei ellen szövetkezők jelképe egy csiga lett. Ma száz országban, százezer taggal, négy központi irodával ugyanazt akarják, mint az elején: "Megóvni az asztal örömeit a modern, gyorséttermi ételek és életmód homogenizáló hatásaitól." Az előretörő génmódosítás, tökélyre vitt ízfokozás, burjánzó hipermarket- és étteremláncok időszakában ez szerintük aktuálisabb, mint valaha.

A Slow Food követői szerint minden népnek joga van a saját ízeihez, terményeihez, konyhájához, miként biológiai és kulturális sokféleségéhez is - jogunk volna a helyi, kis közösségek gondos munkával megtermelt, egészséges étkeinek fogyasztásához és persze megóvásához. És persze jár a nyugalom is, ami épp az asztalnál kezdődne, ha az élelmiszer-ipari tömegtermelés békén hagyná. Ezek után nem csoda, hogy a lassulni vágyók szerteágazó ellenállói tevékenységet végeznek. Nemzetközi hálózatuk foggal-körömmel, védjeggyel és promócióval óvja, támogatja egy-egy tájegység hagyományos, speciális ízeit, mezőgazdaságát. A nemzeti slow food piacokon összeboronálják a kistermelőt és a fogyasztót. Egyik fő törekvésük, hogy értékeiket becsempésszék az alsó- és középfokú oktatásba, az idegenforgalomba, de ott legyeskednek az élelmiszer-biztonság, valamint egyéb alkalmazott tudományágak körül is. Piemonti központjukból nemzetközi kiállításokat, vásárokat, konferenciákat szerveznek, saját gasztronómiai egyetemük van, a közvéleményt a csigás márkajelű éttermekben, újságokban és nemzetközi bestsellerben (a HVG kiadónál néhány éve magyarul is megjelent Petrinitől A lassúság dicsérete) próbálják megdolgozni. Szabad idejükben pedig helyi csoportjaikban, az úgynevezett konvíviumokban jönnek össze, hogy komótosan és élvezettel egyenek-igyanak. Minőségi alapanyagokból, nagy odafigyeléssel készült fogásokat.

Két évtizedes küzdelmük állítólag tevékenyen hozzájárult a táplálkozásban is egyre növekvő egészségtudatossághoz, ugyanakkor a mezőgazdaság helyi alapon történő újjászervezésének igényével fellépő mozgalmat számos bírálat éri. Kritikusai szerint jobb esetben egy anakronisztikus, elitista bagázsról beszélhetünk, amely bűnös módon lenézi a népélelmezésben kulcsfontosságú élelmiszer-termelési és -készítési eljárásokat, mások szerint lecsúszó parasztok, manufaktúrák és vendéglátósok ravasz és elkeseredett marketinges lobbija próbálja versenyképtelen termékeit és életmódját mesterségesen életben tartani. A komótos étkezők azzal vágnak vissza, hogy az igény maguktól a fogyasztóktól származik, másrészt a helyben megtermelt élelmiszerek végeredményben olcsóbbak volnának, hiszen nem kéne a termékeket sok esetben hetekig utaztatni, és ezzel temérdek vegyszert meg technológiát mellőzhetnénk. A globális mezőgazdaság árudömpingje eszerint többek között a mesterségesen alacsony üzemanyagárak miatt tarol, az elénk terített bőség árában pedig a hajózási útvonalak védelme és a szisztémát működtető egyéb katonai akciók kiadásai sem jelennek meg. Ezeket egyéb adók formájában fizetjük meg.

A néhány éve Magyarországon is gyökeret vert Slow Food hazai hívei még gondolatban sem mennek ilyen messzire. "Nem felforgatók vagyunk, inkább, mint akik vasútmodellekért lelkesednek. Fékeznénk a globális nyomást, keresztbe feküdni reménytelen" - halljuk Erdős Zoltántól, a Komótos Étkezésként fordított mozgalom koordinátorától, aki szerint nem mondhatunk le az ipari mezőgazdaságról, a multikról, de igazságtalanság volna, ha nem lehetne legalább mutatóba megőrizni egy másik kultúra értékeit. "A régi ízeket, receptúrát, a generációk által kipróbált ételek iránti kötődést -akár egy génbankban - már a biztonság kedvéért is érdemes megőrizni, hogy legyen visszaút, ha netán kiderül, hogy a mostani kosztot nem bírja a gyomrunk." Erdős élelmiszer-ipari vegyészmérnökként saját szemével látja, milyen gyors átalakuláson megy át a táplálkozás, hányféle adalékanyag jut a szervezetbe, amelyek együttes és hosszú távú hatásairól nem tudunk semmi biztosat. "És ezen családok, fajták, tájak és kultúrák túlélése is múlhat - mondja. - Itthon ez még fontosabb: a globális mezőgazdaság nyomása alatt sorra dőlnek be a megszokott magyar termékek."

Ehhez képest azonban túlzás volna magyar mozgalomról beszélni, a Komótos Étkezés egyelőre hat helyi csoportot (kettő Budapesten, valamint Debrecenben, Pécsett, Szatmárban és a Kiskunságban) és pár tucat embert jelent -zömmel hobbitevékenységet. Minden konvívium

a tájjellegűt kutatja,

eszi és élteti, a lassúság sejtjeiben vendéglátós, muzeológus, néprajzos, borász, cukrász, újságíró, turisztikai szakember ül egy asztalhoz. A régi ízek barátai kóstolókat, élménybeszámolókat, közös főzéseket tartanak, ahová a saját gyártású kecskesajtot, erdőben lelt medvehagymát, kihalófélben lévő Mariska barackot, ritka borokat, vert mézest, füzéres vásári perecet, milotai diót, mangalicakolbászt, házi szilvalekvárt hoznak magukkal. A szatmáriak éves monstre eseményüket mostanában tartják: augusztus utolsó hetében hét nap alatt hét falu "étkultúrája" bontakozik ki szilvával, dióval, pálinkával, lekvárokkal, rétesekkel, halászlevekkel, hús- és vadételekkel, házi tésztákkal - a csoport etalonnak számít, mert kistelepülési összefogással született. A "Kóstolja meg Magyarországot!" országos találkozó idei fordulóját a nyíregyházi falumúzeumban tartják szeptember közepén. (Programokról, csoportokról bővebben a www.slow-food.hu honlapon.)

Hogy ebbe itt-ott némi mítosz, akár sznobéria is keveredhet, azt Erdős Zoltán szerint is nehéz volna tagadni. Ebből azonban állítólag senki sem csinál hasznot, legalábbis a hazai konvíviumokban. Egy négyfős kóstoltató csoport összesen húszezer forint bevételt szedett össze a legutóbbi szatmári rendezvény során. A hagyományoshoz való ragaszkodás ma inkább idő- és költségigényes hobbi, de a komótosság szelleméből szerencsére viszonylag egyszerűen is kivehetjük a részünket. "Keressünk egy kis piacot. Barátkozzunk össze a termelőkkel, győződjünk meg arról, honnan származik, miként készül az adott termék. Hetente legalább egyszer közösen vásároljunk, főzzünk a családtagokkal, barátokkal. Próbáljunk ki régi recepteket. Lassan, élvezettel együnk, közben megjön a kedvünk, hogy beszélgessünk" - tanácsolja Erdős Zoltán.

Rendekné, Olga, kiskunsági gazdálkodó és családja mangalicakolbásza eddig az egyetlen magyar termék, amely nemzetközi oltalom alá került. A futóhomokkal (helyi változatban: fosóhomokkal) körbevett húszhektáros gazdaság Lajosmizse közelében található. Rendekék régi magyar, illetve alternatív fajtákat is termesztenek, vegyszer nélkül. Rendben tartják a körülöttük található természetet, helyi anyagból építkeznek, fűtenek, és megharcolnak a tájért: sikerrel torpedóztak meg egy trágyalerakót, és ellenzik a helikopteres pusztanézést. A kapuban két borjú méretű házőrző terel befelé, a tornácon menta, kapor, paprika szárad, egy üvegben sűrű zöld diólikőr készül, a köcsögben aludttej. Többfunkciós kemencében kenyeret sütnek, kolbászt füstölnek, gyógynövényt szárítanak. A szárazságtűrő homoktövisnek állítólag minden porcikája gyógyít, és az import citrusféléket is kiváltja. "Minek enni olyat, ami két hetet utazott és meggázosítják" - vallja Rendekné, aki azt szeretné, ha minél több régi termény fennmaradna, mert azok szerinte egészségesebbek. A paprika, paradicsom, uborka, hagyma mellett ezért szegfűkörtét, batulalmát, pogácsaalmát és bőralmát, csicsókát, lóbabot termelnek, amit eladnak vagy saját márkanéven zöldségkonzervként hoznak forgalomba. Rendekék fájlalják, hogy a régi fajták szaporítóanyagához egyre nehezebb hozzájutni. A kerekegyházi nyugdíjasok cserélgetnek még egymás között, vagy a kecskeméti és tápiószelei agrárkutató intézetektől lehet szerezni belőlük. Kereskedelmi forgalomban már jobbára csak külföldi magvakat kapni, amelyek Olga tapasztalata alapján

ízetlen termést hoznak,

és nem is bírják a magyar földet - a bolti, tápoldatban cseperedő fóliás paradicsom szinte nem is ér talajhoz. A tyúk, kacsa, liba ólja mellett a húsáért tartott rackajuh lakik, az egyetlen szamár télen trágyát hord, de "amúgy nem töri össze magát". A harminc mangalica nincs a helyén, rátúrták a homokot a villanypásztorra, és kisétáltak."A tilos nekik is jobb." A szőrös jószág az ősi magyar zsírsertés és egy szerb fajta keresztezéséből született, a rokonság ezen ágát Olga nem szívesen hangsúlyozza.A gyorsan hízó fajták a gazdálkodó szerint csak a szemnek jók, a gyomornak nem, egy rendes disznó két év alatt hízik meg - a hagyományos mangalica telítetlen zsírsavakat, jófajta koleszterint tartalmaz, a húsáru egy része a Lehel téri csarnokban talál gazdára. "Ez nem az a beállós fajta" - figyelmeztet az asszony, amikor a visszatérő állatok dühösen röfögve menekülnek a fényképezőgép elől. A kerítésen átmászva azért megpróbáljuk a lencse elé terelni őket, de csúfos kudarcot vallunk, állítólag egy év, míg az ember alapfokon megtanul kanászkodni.

"A Slow Food-oltalom úgy lett, hogy idetévedt egy ember, és evett a mangalicából" - meséli Rendek Olga, miközben kolbászt, szalonnát, házi kenyeret, zöldséget tesz elénk. Innentől nehéz figyelni.A sajátos, paprikásan fűszeres íz híre valahogy eljutott a mozgalom vezetéséhez, akik Piemontból eljöttek látogatóba. Haraptak, összenéztek, nyeltek, megrázták a kezét, le kellett írnia, hogyan és miből készül a kolbász. Azóta jegyzik őket, bekerülnek a kiadványokba, nemzetközi kiállításokra mennek, kapnak ingyenstandot, fizetik az útiköltséget, segítenek nekik a hírverésben, Olgát már a BBC is meginterjúvolta. Cserébe mozgalmárkodni kell, így jött létre a helyi, kiskunsági konvívium, ahol a kulturális-kulináris túraútvonalon a vendégekkel kamráról kamrára járják a tanyákat. A család hagyományőrzőként is aktív, a parasztház valóságos múzeum. Rendekék iskolákba járnak előadásokat tartani, "hogy ne csak a chipset egyék a gyerekek", szemünk előtt tízóraira oldalast harapdáló alsósok képe jelenik meg. Mi is enni kezdünk, a kutyák a lábunkra ülnek. Mohón rágunk, nagyokat nyelünk, és mire lefékeznénk, három lovas kocsival érkező német vendégek törik meg a farm csendjét. A turizmusról nem lehet lemondani, a gazdaság legfeljebb a családot tartaná el, állami támogatást ugyanis csak ötven állat felett lehet igényelni.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.