Könnyen lehet, hogy egy újabb civilizációs összeomlás felé tartunk, csak épp nem tudunk róla

  • Gera Márton
  • 2019. február 24.

Tudomány

A civilizációk előbb-utóbb összeomlanak, és azt is lehet tudni, hogy mik vezetnek ehhez. Lehet, hogy nagy bajban vagyunk?

A civilizációk előbb-vagy utóbb összeomlanak, és ha részletesen vizsgáljuk a történelmet, arra is rájöhetünk, mi idézhet elő egy-egy ilyen összeomlást napjainkban – ez az alaptézise annak az elemzésnek, melyet Luke Kemp kutató, a Cambridge-i Egyetem munkatársa publikált a héten a BBC honlapján.

Hiába nagy egy birodalom, az nem jelent védelmet

Bár arra Kemp rávilágít, hogy a civilizációk bukását több szempontból is nehéz vizsgálni (nem egyértelmű, mit is nevezünk civilizációnak), az egyik legérdekesebb dolog, hogy az összeomlástól a nagyság, a birodalmi jelleg biztosan nem véd meg.

Erre a legegyszerűbb példa a Római Birodalom: 390-ben még 4,4 millió négyzetkilométernyi terület tartozott a fennhatósága alá, öt évvel később viszont már csupán 770 ezer. És mi történt nem sokkal később, 476-ban? A birodalom, legalábbis a nyugati része végleg megbukott.

Mit takar az összeomlás?

Kemp értelmezése szerint az összeomlás az, amikor egy civilizáció gyorsan elveszíti a népességét, identitását, a közszolgáltatások összeomlanak, vagy működésükben zavar keletkezik, miközben a kormány kezéből kikerül az erőszak monopóliuma.

Kemp az akkádtól, a föníciain át az ókori görögig rengeteg civilizációt elemez, és arra jut, hogy a civilizációk átlagos élettartama 336 év. Ez nem jelenti azt, hogy ennyi idő után minden civilizáció bukásra van ítélve, hiszen a történelem azt is mutatja, hogy voltak olyanok, melyek fel tudtak állni, vagy éppen átalakultak, és úgy maradtak életben (Kemp a kínai és az egyiptomi civilizációt említi).

De az is előfordult, hogy csak a civilizáció központja élte túl az összeomlást, mint például a már említett Római Birodalom esetében a központ, azaz Róma.

false

Kemp azzal érvel, hogy a társadalmak mind a múltban, mind a jelenben komplex rendszerek, amik gyakran összeomláshoz vezetnek. Vagyis szerinte mérettől és fejlettségi szinttől függetlenül normális jelensége ezeknek a civilizációknak az összeomlás.

Ráadásul hiába lettünk technológiailag fejlettebbek, ez Kemp szerint soha nem látott kihívások elé állít minket, ami szinten összeomláshoz vezethet.

Ezek okozhatják az összeomlást

Bár nincs kész válasz arra, hogy miért omlanak össze a civilizációk, különböző események előfordulása mindenképpen hozzájárul az összeomláshoz. Ezek egyike a klímaváltozás: több nagy civilizáció bukása is egybeesett olyan éghajlati változásokkal, melyekre nem volt felkészülve a lakosság. Többek között az éghajlati változás is közrejátszott például az anasazi indián, a tiahuanaco, vagy épp az akkád civilizáció bukásában.

Hasonlón összeomláshoz vezethet, ha a társadalom feléli a természeti erőforrásokat, de ugyanígy az összeomlás egyik okozója lehet a vagyoni egyenlőtlenség és az oligarchikus berendezkedés. Utóbbiak ugyanis nem csupán szociális problémákat okoznak, de hátráltatják a társadalmat, hogy reagáljon a váratlan helyzetekre.

Kemp megemlíti Joseph Tainter antropológust, történészt, aki arról írt a The Collapse of Complex Societies című, 1988-as könyvében, hogy a társadalmak igazából a saját összetettségük és bürokratikus felépítésük miatt omlanak össze.

Akadnak persze olyan külső tényezők is, amelyek előidézhetik az összeomlást: Kemp szerint ilyenek a háborúk, a természeti katasztrófák, az éhínségek és járványok. Mindezek mellett az összeomlás akár véletlenszerű is lehet, szinte teljesen váratlanul is bekövetkezhet. A történész példaként az evolúcióbiológiában ismert Vörös királynő-elméletet (Red Queen’s hypothesis) említi, ami szerint fajok állandóan a túlélésért küzdenek, és ennek következtében a kihalás egy járulékos következmény.

false

Az egyenlőtlenség csak nő és nő

Mindezek ellenére Kemp azt írja, hogy nincs pontos recept arra, miért omlanak össze a civilizációk, csak annyit tudunk, hogy a fenti tényező mind hozzájárulhatnak az összeomláshoz. Épp ezért vizsgált meg egyes mutatókat a szerző, hogy megpróbáljon rájönni, nő-e, vagy csökken az összeomlás esélye.

Arra jut, hogy mind az ökológiai lábnyom, mind hőmérséklet folyamatosan növekedett az elmúlt években. Noha az egyenlőtlenséget jóval nehezebb pontosan mérni, és a Gini-index azt sugallja, hogy az egyenlőtlenségek kicsit csökkentek világszerte, országok szintén valójában nőttek, ráadásul a gazdagok egyre gazdagabbak lesznek, egyes tanulmányok szerint a felső 1 százalék birtokolja a világ vagyonának felét.

Az is lehet, hogy megússzuk?

Van azonban, ami késleltetni tudja az összeomlást, illetve segít, hogy a társadalmak felkészültebben reagáljanak egy-egy kihívásra. Ilyen többek között a gazdasági sokszínűség, de az is optimizmusra ad okot, hogy a világon nő az innováció. Ez viszont Kemp szerint nem szabad, hogy elbizakodottá tegyen minket, ugyanis az éghajlat változik, a szakadék nő a szegények és a gazdagok között, a világ egyre komplexebb lesz, és a szükségleteink egyre inkább meghaladják a bolygó kapacitását.

Kemp írása végén egy létrás hasonlattal mutatja meg, miért lehet minden eddiginél veszélyesebb egy jövőbeni összeomlás. Amikor felmászunk egy rosszul összerakott létrára, és már az elején eltörik valamelyik fok, a kezdeti esés még nem túl veszélyes, hiszen nem vagyunk túl magasan. Viszont minél magasabbra mászunk, egy esetleges esés már egyre nagyobb kockázattal jár. Most pedig a technológiai és egyéb fejlődésnek köszönhetően egyre magasabbra jutunk ezen a képzeletbeli létrán.

Kemp mindezek ellenére azt mondja, hogy a civilizációnk összeomlása nem elkerülhetetlen. Bár szerinte a történelem azt mutatja, hogy előbb-utóbb be fog következni, nekünk megvan az a képességünk, hogy tanuljunk a múltból.

Hogy mit is kell tenni? Csökkenteni a széndioxid kibocsátást és az egyenlőtlenséget, illetve hagyni szárnyalni az innovációt. Kemp szerint a szakpolitikai javaslatok készen vannak, csupán a politikai akarat hiányzik.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)