Love Parade, Berlin: Friede, Freude, Eierkuchen

  • StiedLiebe Gábor
  • 1996. augusztus 8.

Tudomány

Az a mintegy 600 ezer fiatal, aki részt vett a világ legnagyobb - egyébként politikai demonstrációnak bejelentett - techno-felvonulásán, többnyire jól érezhette magát. A legnagyobb ellenségként beharangozott berlini időjárás kooperatívnak mutatkozott, volt zsigerig hatoló zene, elképesztő designbemutatók különféle energianövelő cseppfolyós, szilárd és por kiszerelésben, szóval minden, ami kell. Csak egyvalami hiányzott a happeningből: a cél, amely ezt a hatalmas összetartó tömeget egy értelmes irányba vezette volna.
Az a mintegy 600 ezer fiatal, aki részt vett a világ legnagyobb - egyébként politikai demonstrációnak bejelentett - techno-felvonulásán, többnyire jól érezhette magát. A legnagyobb ellenségként beharangozott berlini időjárás kooperatívnak mutatkozott, volt zsigerig hatoló zene, elképesztő designbemutatók különféle energianövelő cseppfolyós, szilárd és por kiszerelésben, szóval minden, ami kell. Csak egyvalami hiányzott a happeningből: a cél, amely ezt a hatalmas összetartó tömeget egy értelmes irányba vezette volna.

Szimbolikusan ez a felvonulási útvonalra is érthető. A Love Parade egy három kilométeres útszakaszon hömpölygött föl s le a Brandenburgi Kapu árnyékában, kezdet és vég nélkül. A menetet úgy kell elképzelni, hogy a negyven felcicomázott, kihangosított teherautó, illetve kamion, amelyek mindegyike külön zenét és designt sugároz, lassú, araszoló mozgással közlekedik a tömegben. Amerre halad, megélénkül az élet, tánc, tombolás fogadja őket, a résztvevők egyre inkább rave-be jutnak. A révület általában addig tart, amíg egy menet el nem halad, aztán várjuk, hogy újra jöjjön. Mindezt 12 órán keresztül, déltől éjfélig. Föntről úgy nézhetünk ki, mint egy nagy giliszta, amelyik a saját farkába harap.

A raver vagy techno-fan békés ember, nem harap, nem üt, nem bánt. A szervezők büszkék is arra a tényre, hogy a rendezvény méreteihez képest elenyésző a balhék száma. Itt mindenki szeretni igyekszik mindenkit, ami ugye nem könnyű feladat ilyen méretekben, ezért hát elsősorban önmagát szereti. A Love Parade az individuális ember demonstrációja önmagáért és az áhított közösségért. Nem véletlen az idei mottó sem: We Are One Family. Ez a család azonban kissé naiv elképzeléseken alapszik. A közös identitás a technóba - mint az egyetlen globális zenébe a földön - vetett hit, valamint a béke és a szabad szex keveréke. Az esti tévé-összefoglalóban nyilatkozó DJ-k és szervezők valami furcsa megszállottsággal prognosztizálják a techno térhódítását és világokat összekötő, egyesítő szerepét.

1989-et írunk

Egy Dr. Mote (Dr. Moly) fedőnevű ember kitalálja, megszervezi és bejelenti a politikai demonstrációt. 150 ember táncolja végig a Friede, Freude, Eierkuchen mottójú technobulit a Ku´dammon, amely egy új generáció politikaellenes értékeit képviseli. Háború helyett béke, szabályok helyett egyéni szabadság és tolerancia. A publikum extravagáns, színes. A buli jól sikerült, olyannyira, hogy ettől kezdve minden évben ugrásszerűen nőtt a résztvevők száma. A tavalyi 250 ezres rendezvény már kinőtte a Ku´dammot, de az idei új helyválasztáshoz hozzájárult az ottani üzlettulajdonosok panasza is, akik nem tudtak megbirkózni a hátrahagyott szeméthegyekkel. Így került sor idén a Tiergartenre, Berlin "zöld tüdejé"-re, amit a környezetvédő-kön kívül mindenki lelkesedéssel fogadott.

A várakozás óriási volt, 600 ezer résztvevővel számoltak. Szállásbörzét szerveztek az idelátogatóknak, bár legtöbbjük úgyis virraszt. Ez techno-szokás. Estétől másnap délelőttig táncolni, kiizzadni az összes Red Bullt vagy kólát, elszállni a füst- és fénytengerben, hiszen ez is egy nehéz hét volt. Néha akad egy kis gyorsító is, jobban mondva stabilizáló, mert a természet nem biztos, hogy ilyen extrém hétvégékre teremtette a ravert. Óvatos becslések szerint a techno-közösség 70 százaléka használ úgynevezett partidrogokat, például ecstasyt.

Délben elindul a buli

A 12 órás nonstop menetben mindenkinek nyílik alkalom, hogy azt csinálja, amit akar. A külső szigorúan egyéni. Egyértelmű belépőnek számít a színes haj, trendszínek a rózsaszín, narancs, a világító foszforzöld vagy a hidrogénszőke. A testből annyit kell mutatni, amennyit csak lehet. Nőknél ez a szabad melltartó vagy annak imitációja, férfiaknál a meztelen felsőtestre erősített bőr vagy szőrme. Sapkák, fejdíszek tetszés szerint, nagyon megy a rövidnadrág és szinte kötelező a napszemüveg. Végül is bárhogy kinézhetsz, semmi nem probléma. Mire én kiérek, már javában áll a bál, a mellettünk elguruló teherautó legénysége minden testi adottságát beveti a közvetlen környezet felvillanyozására. Többé-kevésbé sikerül is nekik, de egyre inkább érezhetők a fáradtság jelei is. Nem könnyű csak egy félidőt is letáncolni.

Az emberek keresik a kontaktust egymással és a távolival, szinte szomjazzák a transzcendentális kapcsolatot, de aki ezt csak kívülről várja, az könnyű préda az individualizmus kérlelhetetlen fogaskerekeinek. Az arcok változók. Van sok öröm, csodálkozás, ámulat, de kritikaként egyre többször megjelenik a csalódás jele is, a szájak sarkában lefele fagyó kanyarulat. A hangulat összességében nagyon jó, tulajdonképpen szuper, csak valahogy nem az enyém. Talán csak én nem érzem azt a hangulatot, ami egy tokiói, egy schwarz és egy brémai technóst úgy össze tud kötni.

Este nézem a tévét

Van sokórás élő adás, de a híradó is bőven hozza. Légi felvételeken hatalmas tömeg, a tiltás ellenére kandelábereken hintázó veszélykeresők, egy szado-mazo pár hiányos viseletben, fehérre festve. A nő, mert mellei felismerhetően szabadon mozognak, hosszú gólyalábakon járva pórázon vezeti térdeplő férfi társát a tömegben. Meglepően sok a csinos nő, a csinos fiú és a meleg arc, ennyi esztétikus szabad testrészt ritkán lát az ember egyszerre. A kommentátor szkeptikusan zárja a hírt: "Csak azt ne kérdezzék, hogy mi az egész értelme, mert a bulin kívül nincs más válasz - nur Spass!"

Az esemény esti lezárásaként Dr. Mote sugározza be a hívőket, mégis csak politikai megmozdulás. Újdonság nincs. Megmutattuk a világnak, hogy tudunk bulizni, tudunk szeretni, és jól nézünk ki. Szabadok akarunk lenni, mosolygunk, a háborút meg vívják meg a nyakkendős politikusok.

Az individuum olyan nyilvános szertartása ez, amely saját kiteljesedését tartja legfőbb értéknek, és ezt ápolja. Imidzse a szabadság, annak egyéni formái, alapja pedig a tolerancia. Kelléke a drog és a zene.

Éjjel valamikor vége a mulatságnak. A technós ilyenkor privát ünnepel tovább. Előtte az egész hétvége, klubok tucatjai rendeznek kisebb-nagyobb bulikat, talán itt valóra válik a közösség vágya, a nagy család.

Másnap, mielőtt átlépem a német határt, az autórádió híreket mond: a tiergarteni rendezvény mégis a vártnál nagyobb mértékben rongálta és szenynyezte a környezetet. Az, hogy a berlini szenátus gondoskodó támogatása a 90-es évek ifjúságának politikai demonstrációját szolgálja-e, vagy csak a hétvégi 100 millió márkás többletbevételt tartja szem előtt, számomra még bizonytalan. Dr. Mote azonban már most tervez. Jövőre Moszkvában és három napig. Tehát mégis marad valami, valami tartós, ami a közös célt fogja szolgálni továbbra is. A neve: remény.

StiedLiebe Gábor

(Berlin)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.