Nők és férfiak Kolozsváron: Hímtagpolitika

  • S. Ráduly János
  • 1996. augusztus 8.

Tudomány

Melegek, leszbikusok és feministák tartanak konferenciát a kolozsvári református Diakóniai Központban. Ez a hír terjedt el fél Romániában arról az egyhetes nemzetközi konferenciáról, melynek egyébként A nő és a férfi a kelet-európai átmenetben volt a címe.
Melegek, leszbikusok és feministák tartanak konferenciát a kolozsvári református Diakóniai Központban. Ez a hír terjedt el fél Romániában arról az egyhetes nemzetközi konferenciáról, melynek egyébként A nő és a férfi a kelet-európai átmenetben volt a címe.

Valahányszor a román társadalomnak egy-egy új témával kell szembesülnie, első körben mindig a paranoia jut szóhoz. Az elmúlt négy évben például az Európai Unió erős nyomása ellenére sem sikerült a román parlamentnek dekriminalizálnia a homoszexualitást, a Jehova tanúinak nemzetközi kongresszusát a román ortodox egyház hisztérikus tiltakozása miatt nem lehetett megtartani Bukarestben, újabban a leendő református világtalálkozó körül zajlanak heves polémiák, egyesek azt kérik, hogy az egész rendezvényt egyszerűen tiltsák be a hatóságok.

Bár a július 23-28. között Kolozsvárott megtartott, a nők helyzetét boncolgató konferencia betiltására nem érkezett javaslat, és a rendőrség sem tartott razziát, noha melegek és leszbikusok is részt vettek rajta, a téma fogadtatása jól mutatta azt a távolságot, amely a közgondolkodás és a kérdés között tátong Romániában.

"Mondja, maga leszbikus?"

- kérdezték a konferencia másnapján a taxisok az előadásokra igyekvő nőket. Mert az nyilvánvaló volt Kolozsváron, hogy a nők helyzetéről Romániában csak leszbikusok, esetleg feministák - ez utóbbi fogalmat sokan nem is ismerik - foglalkozhatnak.

Pedig érdemes lett volna odafigyelnie legalább a román médiának az ott elhangzó kérdésekre. Romániában ugyanis a szexizmus, a macsó attitűd még hangsúlyozottabb, mint például Magyarországon, ha van egyáltalán értelme az ilyen összehasonlításnak. A nők ellen elkövetett erőszakos cselekedeteket az ottani sajtó általában csemegeként tálalja olvasóinak, különösen, ha nemi erőszakról van szó. "Megkezdődött a nemi erőszak szezonja", jelezte öles betűkkel nemrég az egyik legnagyobb példányszámú bukaresti napilap, utalva arra, hogy a nyári divat, a miniszoknya, a lenge viselet valószínűleg ismét előhozza a férfiakból az állatot. "Így jelentik be azt is, ha kezdődik a patkányirtás", mondta egy bukaresti résztvevő.

Arról, hogy a romániai nőket mind a nyílt utcán, mind a munkahelyeken szexuálisan zaklatják, nem szokás beszélni. Sőt, ez a gyakorlat elfogadott, az utcai szoknya alá nyúlást például

vállvonogatással intézik el

a férfiak, "miniszoknya volt rajta, nem bírtam ellenállni", mondják. A nőket puszta tárgyaknak tekintő szemlélet a szülőszobákban is megmutatkozik. A romániai nőket nem készítik fel a szülésekre, arról általában semmilyen információval nem rendelkeznek, így ottani bábaasszonyok elmondása szerint a legtöbb nő iszonyú félelmekkel vonul be a szülészeti osztályokra. A tudatlanságból származó feszültség a szülést még fájdalmasabbá teszi, a szülő nő általában üvölt, az orvos és a bábaasszony pedig egyszerűen visszaüvölt. "Másképp lehetetlen velük kommunikálni", magyarázta a sajátos eljárást Kolozsváron egy bábaasszony. Általános egyébként az a szemlélet, miszerint a szülést - talán az 1989 előtti teljes abortusztilalom utórezgéseként - a legtöbb orvos kizárólag orvosi kérdésként kezeli, melyhez a nőnek semmi köze, az ő feladata az, hogy "kitolja" a gyermeket. Ezt gyakran szokták nekik ordítani.

Ennek a gyakorlatnak, vélik szakértők, az a következménye, hogy konzerválja a nő és férfi közötti amúgy is meglehetősen nagy távolságot. A tradicionális, mondjuk így, falusias jellegű román társadalom ugyanis élesen elválasztja a nőkre, illetve a férfiakra "tartozó" kérdéseket. A ház körüli munka, a gyermeknevelés, a szülés e felfogás szerint kizárólag a nőre tartozik, azok a férfiak, akik erről másként gondolkodnak, esetleg "női munkát" végeznek, számolhatnak azzal, hogy környezetük férfiatlannak, gyengének minősíti őket.

Ezek az attitűdök, vélték a konferencia román résztvevői, többek közt megmagyarázzák azt is, miért elfogadott Romániában az autoriter jellegű politizálás.

Ez a stílus

jeleníti meg a "férfiasságot". Egye-lőre tehát az a helyzet, hogy minden alternatív gondolkodásmód, szemlélet ezt a bizonyos férfiasságot veszélyezteti. Többek közt ezzel magyarázható az az ellenséges reakció, lekezelés, nevetés, amellyel az öntudatosabb román nők szembesülnek, ha a romániai nők helyzetéről próbálnak beszélni. "Nálunk ilyen probléma nem létezik", mondják a romániaiak, "ezt a témát is, akárcsak a homoszexualitás kérdését, a nyugatiak találták ki". Így az e témában folyó diskurzus jórészt különböző egyetemek falain belül zajlik, és amint a bukaresti filozófia tanszék hallgatói elmondták, még ott is gyakran kinevetik, gúnyolják őket, és nem csupán férfiak, hanem gyakran azok a nők is, akik úgy gondolják, a nőnek valóban otthon a helye, a családi tűzhely és a gyerekágy mellett. Évekre lesz szükség, vélték többen, amíg a kérdés eljut a "Csipkerózsika-álmukat alvó nők" füléig, és rájönnek, hogy a nőnek nem feltétlenül kell a férfinak alárendelnie magát.

S. Ráduly János

(Kolozsvár)

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.