Mibe kerülnek a balesetek? - Pénzt és életet

  • Mészáros Bálint
  • 2009. november 12.

Tudomány

A kutatók meg tudják mondani, mennyit bukik az ország a közúti balesetek miatt: 2003-ban például 323 milliárd forintot vesztettünk, négy évvel később már 452 milliárdot. Utánanéztünk, miből jönnek ki ezek az értékek, és a sokkoláson kívül mihez lehet velük kezdeni.
A kutatók meg tudják mondani, mennyit bukik az ország a közúti balesetek miatt: 2003-ban például 323 milliárd forintot vesztettünk, négy évvel később már 452 milliárdot. Utánanéztünk, miből jönnek ki ezek az értékek, és a sokkoláson kívül mihez lehet velük kezdeni.

A különféle baleseti statisztikák mellett az adott ország közlekedésbiztonsági helyzetének leírására rendszeresen meghatározzák azt az összeget is, amely a nemzetgazdaság közúti balesetekből adódó éves pénzbeli veszteségét mutatja. Az ilyen indikátor előnye, hogy az érdeklődő publikum és a politikai döntéshozók számára is kézzelfogható, valamint az egyes közlekedéspolitikai költség-haszon elemzésekben is felhasználható (volna). A balesetek miatti nemzetgazdasági kár mértéke az európai tagállamokban a GDP 1-2 százaléka között alakul, a hazai másfél százalék tehát a középmezőnybe pozicionálja Magyarországot. A számításokat a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozata készíti, Holló Péter vezetésével. Az első tanulmány 1994-ben készült, azóta 2003-ban, majd tavaly kaptak felkérést a munkára, de legutóbb a 2004-2006 közötti időszakra is elvégezték a korrekciót.

107 millió

A kárfelméréshez tucatnyi jelentősebb költségtípusban kell összegezni a veszteségeket, és a balesetek súlyosságától függően ezek belső aránya természetesen jelentősen eltér. Az egyik legjelentősebb összetevő az emberi tényező forintosítása, amelyet a termelésből való kieséssel lehet figyelembe venni. Ehhez az éves GDP összegét és a foglalkoztatottak számát veszik alapul, így meghatározható az egy aktív személyre jutó éves előállított érték. A balesetben meghaltak esetén a statisztikákból kiolvassák az átlagéletkorukat, ebből pedig tudható, átlagosan hány év lett volna vissza a nyugdíjkorhatárig, amíg tehát hozzájárultak volna a GDP-hez. Ezzel előállítható, hogy az adott évben összesen hány munkaévnyi emberi kapacitás veszett el a gazdaság számára, azaz mekkora az emberitőke-veszteség (a nyugdíjas korúaknál hasonlóan, a foglalkoztatási arányukat és a hátralevő átlagos foglalkoztatási idejüket veszik alapul). Ez az érték 2007-ben a teljes, 452 milliárd forintos "kárösszeg" majdnem harmada, 132 milliárd volt. Mivel a kutatók az összesítésekből fajlagos értékeket is számolnak, afféle - persze csak e metódusból következő - értékmérőként megállapítható, hogy például 2007-ben egy emberélet 107 millió forintot ért (az "országnak"). A nem halálos, de személyi sérüléssel járó balesetek esetén az Országos Egészségbiztosítási Pénztár adataiból a keresőképtelenség átlagos idejét felhasználva lehet megbecsülni a termeléskiesés pénzbeli értékét: 2007-ben a súlyos sérülteknél ez félmillió forintot jelentett fejenként, a könnyű sérülteknél is negyvenezret.

A kevésbé súlyos vagy személyi sérüléssel nem járó balesetek esetén értelemszerűen egyre nagyobb arányt képviselnek a tárgyi károk. Ezeket a biztosítók adataiból, azaz a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) és a casco címén fizetett biztosítói kárráfordításokból lehet összesíteni. Minthogy a biztosítók kifizetései nem egyeznek meg teljesen a baleseti károkkal (nem minden jármű kötelezett felelősségbiztosításra, a casco lopásra is fizet, viszont van önrésze is stb.) a kapott eredményeket a KSH statisztikáiból vett adatokkal még finomítják. A társadalmi-gazdasági veszteségek legnagyobb részét egyébként éppen a tárgyi károk adják, 2007-ben valamennyi balesettípust egybevéve 198 milliárd forintot. Szintén óriási tétel a balesetek miatti forgalmi torlódásokból adódó veszteség. Ez a forgalmi felmérésekből és munkaidőben utazóknál a már említett termeléskiesésből kalkulálható, illetve magáncélú közlekedőknél az éves nettó átlagkereset alapján vett órabérből. Ehhez jön még a dugóban toporgó gépjárművek pluszüzemanyag-fogyasztása, és már elő is állt a 2007-es csaknem 77 milliárd forintos érték.

A fennmaradó cirka egytizednyi részarányon osztoznak a további költségelemek. Ezek közül a kórházi költségekhez az OEP ápolási időre és térítési díjakra vonatkozó információi jelentenek fogódzót. A mentési költségeknél a finanszírozási rendszer folyamatos változása, a mentésre fordított költségvetési források követhetetlensége miatt a személyzet munkájából tudtak a tanulmány készítői kiindulni. A rendőrségi munka (helyszínelés, forgalomelterelés, nyomozás stb.), valamint az ügyészségi és bírósági tevékenység esetén szintúgy a munkaerő lekötése és az átlagkeresetek alapozták meg a számításokat. A tűzoltók műszaki mentéseihez 2003-ban a működési költségekre fordított éves összeg megoszlását taglaló belső szakértői feltételezések szolgáltatták az alapot, azóta - normális nyilvántartás hiányában - az inflációval és az esetek számával, súlyosság szerinti megoszlásával korrigálnak. A temetési költségek becsléséhez az aktuális árakat, valamint az ügyintézés és a szertartás miatti termeléskiesést használják. A többihez képest a természeti és művi környezetben okozott károk értéke nem eget rengető (ráadásul ilyen adatokat egyetlen intézmény sem gyűjt, a becslés igencsak hozzávetőleges), de a kutatók jelzésértékűnek tartják, ezért külön közlik (2007-ben azért önmagában csaknem 400 millió forintot tett ki).

Ez az igen leegyszerűsített számítás persze sok tényezőt nem vesz figyelembe; van, amit nem lehet, és van, amit nem érdemes, mert nem szignifikáns. Az eredmény mégis fontos következtetésekre ad lehetőséget. Az idősorokból például látható, hogy a tárgyi károk egyre nagyobb arányt képviselnek a teljes veszteségből: ez nyilván nem független az autók számától, az egyre drágább járművek vásárlásától vagy az emelkedő javítási költségektől. A közúti torlódás miatti időkiesés részesedése az előbbinél is meredekebben emelkedik, ami felveti a radikális forgalomszervezési változtatások szükségességét is. De a legfontosabb természetesen a balesetek számának csökkentése volna, elsősorban a súlyos és a halálos kimenetelű eseményeké - hiszen ma már nem az abszolút értékekben vagyunk lemaradva a fejlettebb európai országoktól, hanem a súlyos esetek aránya magasabb. Ráadásul az egy könnyű sérültre eső veszteséghez képest a súlyos sérültre ennek tízszerese, a halálos áldozatra 160-szorosa jut.

Kinek mi dolga vele?

A kárfelmérésből adódó egyik legfontosabb információ, hogy a veszteségek mely szereplőknél jelentkeznek, azaz kiknek érné meg leginkább, ha csökkenne a közúti balesetek száma; nyilván nekik lenne célszerű a balesetmegelőzésre energiát fordítani. Az egyéni kockázatok - miközben a tragédiák miatti személyes veszteséget érthetően nem akarja senki számokban kifejezni - tökéletesen egyértelműek, mindenki tudja, hogy a baleset bekövetkezése úgymond drága. Ám a jól sikerült névnapozás utáni autóba pattanás, a biztonsági övvel szembeni oktalan averziók és a könnyelmű gázpedálkezelés - hogy a sérüléses balesetek legjellemzőbb okait említsük - továbbra is jellemzőek a hazai hölgy- és úrvezetőkre. Ezen a józan belátás láthatóan nem, csak a hatósági szigor és a felvilágosítás párhuzamos alkalmazása képes változtatni.

A társadalombiztosítási kiadásokat, a hatósági munka árát, az emberi veszteséget és a termeléskiesést tekintetbe véve a közlekedési balesetek legnagyobb vesztese végső soron az egész társadalom. A kissé megkopott elgondolás szerint pedig a beavatkozás ilyenkor az úgynevezett állam dolga. Az említett, valóban jelentős szabálymódosításokon túl a beavatkozás eszköztára szinte kimeríthetetlen. Bőven van még tartalék a jogszabályokban is, folyamatosan kell fejleszteni az infrastruktúrát (elkerülők, vasúti átjárók, körforgalmak), az ellenőrzést (sebességmérők, egyéb kamerák), az intézményi struktúrát, a forgalomszervezést és az oktatást. Azt nem tudjuk, hogy mennyi pénz van e célra elkülönítve (a közlekedési tárca válasza lapzártánkig nem érkezett meg), mint ahogy azt sem, vajon készülnek-e költség-haszon elemzések, illetve felhasználják-e hozzájuk a nemzetgazdasági veszteségek kalkulációit. Az persze árulkodó, hogy a magyar közlekedéspolitika nem rendel a KTI-től minden évben számításokat. Pedig egyértelműen látszik, hogy balesetmegelőzésre nem tud annyit költeni az állam, hogy az ne térüljön meg.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.