Nagyvárosi természetbúvár: Nyest

  • Winkler Róbert
  • 2001. március 15.

Tudomány

akik a szovjet kivonuláskor vásároltak az Ecserin éjjellátó távcsövet. A nyest éjszakai ragadozó, kifinomult látással és hallással. Legtöbbször csak annyit látunk belőle, hogy jellegzetes, bukdácsoló mozgásával átszalad a mellékutcát bizonytalanul bevilágító lámpa hideg derengésében.
akik a szovjet kivonuláskor vásároltak az Ecserin éjjellátó távcsövet. A nyest éjszakai ragadozó, kifinomult látással és hallással. Legtöbbször csak annyit látunk belőle, hogy jellegzetes, bukdácsoló mozgásával átszalad a mellékutcát bizonytalanul bevilágító lámpa hideg derengésében.Fehér, villásan elágazó mellfoltjáról lenne felismerhető, de ezt a mellfoltot élőben maximum az állatkertben tanulmányozhatjuk, egyébként maradnak a képek és a kitömött nyestek. A nyest közeli rokonának, a nyusztnak sárgás a mellfoltja, ami megkülönböztetési szempontból nesze semmi, fogd meg jól, ráadásul a gyorsan mozgó, kis termetű menyétfélék futás közben szinte teljesen egyformák. Egyetlen szerencsénk, hogy a menyétfélék közül egyedül a nyestből lett sikeres városlakó, így legfeljebb a sötét erdőben járva tépelődhetünk órákig, vajon nem mégis nyusztot láttunk-e.

A nyestet a takarékossági szempontokat különösen nagyra értékelő falusi gazdák tudják igazán gyűlölni. Falun mindennek helye van, semmi nem megy kárba, legfeljebb komposzt lesz belőle, a régi újsággal begyújtunk, a centrumos táska horgolt lábtörlőként végzi. A nyest viszont ahelyett, hogy róka módjára becsületesen ellopná a tyúkot, van, hogy csak a vérét szívja ki. Nem is tudom, hogyan, hová hurcolná magával a többkilós tyúkot, amikor ő maga meglehetősen kicsi állat, összesen 40 centi (ebből is farok a fele). Zsebben is elfér, kész csoda, hogy a nagy mahomet tyúk nem tesz benne kárt, és hogy néha, ínséges időben nem elégszik meg a vérszívással, és a kerítésen is keresztülvonszolja a tyúk tetemét. Vadászati módszere egyszerű: lerohanja áldozatát, és nyakszirtje átharapásával tesz pontot a vita végére. Van, hogy - a többi menyétféléhez hasonlóan - csak edzőmeccset vív: gyakorolja a nyakszirt átharapását, de még az áldozat vérét sem szívja ki.

Sikeres városi térhódításának a 80-as években a védetté nyilvánítás adott nagy lökést, és manapság már úgy is jelentős konkurenciát jelent a macskáknak, hogy időközben megszüntették védettségét. Finom meleg bundájában a legnagyobb hidegben is őrjáratra indulhat, hogy elegye a macskák elől a verebeket. Hosszú karmai, fára mászó képessége és közismerten vérmes természete révén pedig túl kockázatos zsákmány a városi ragadozók számára. Többször is megfigyelték már városi kóbor macskák és nyestek küzdelmét - az ilyesmi általában döntetlennel végződik, a küzdelem inkább hosszabb távon, egymás kölykeinek elpusztításával folyik. És ebben érdekes módon a nyestek a sikeresebbek: ahol megvetik lábukat, a macskák láthatóan visszaszorulnak, és csak a háztartásokból kivert macskák szolgáltatják az utánpótlást. Éjszakai portyái során úgy mozog, mint egy számítógépes lövöldözős játék címszereplője, a zegzugos helyeket kedveli, és szinte folyamatosan változtatja helyét: egy éjszaka akár tíz kilométert is megtesz. A macskákkal szemben nagy előny a nyestek számára, hogy ők a gyümölcsöket is megeszik; a falusi-tanyasi nyestek ürülékében is gyakran találni cseresznye- és egyéb magokat.

Nagyon jól mászik fára, ezért aztán

a galambdúcok népét

is képes rettegésben tartani. Kertes házak padlásán gyakran hallható éjjelente rettenetes bulizás, zörgés, visítozás, tárgyak borogatása. A lakók nem értik, mi az istennyila lehet, hiszen oda látszólag nem lehet bejutni, tele a ház kutyával-macskával, a vesztegzáron egy pincebogár se jutna át észrevétlenül, ráadásul a padlásra vezető ajtó tökéletesen záródik. A nyestek ellenben kívülről rohamozzák meg a padlásteret; felmásznak egy, a házhoz közeli fára, és mókus módjára átugranak az ereszcsatornára. Lyukakon való átbújási képességük - hasonlóan a macskákhoz - nagyjából megegyezik a fejméretükkel, csak a nyestnek sokkal-sokkal kisebb a feje.

A padláson szinte lehetetlen kiirtani őket. Elriasztásukra a szakirodalom petróleumba és kátrányba áztatott rongyok elhelyezését javasolja, ettől meg a tűzrendészeti megbízottat lepi a hideg veríték. A szurtos rongyok úgy működnek, hogy az állat bundájára ragadó olajos piszok elfedi saját szagjeleit, emiatt aztán a nyest teljesen kiborul, és feladja territóriumát. Kevésbé tűzveszélyes megoldás, ha az elnyestesedett padláson kutyapisis rongydarabokat szórunk szét. A nyest gondosan jelölgeti a territóriumát,

kutyamódra pisilget,

de a macskával ellentétben a kutyát elkerüli.

Van egy jelentősebb akrobatikai képességeket igénylő védekezési módszer is: le kell vágni a fáról az épülethez közeli ágakat. Aki próbált már meggyfán vagy egy, a laza földön bizonytalanul billegő létrán egyensúlyozva láncfűrésszel zsonglőrködni, mint én, az viszonylag könnyen beletörődik a nyestek jelenlétébe. Éjszakai rajcsúrja nemcsak az embert nyomasztja, de képzeljük csak el, mennyire gyűlöli randalírozásának hangját a diszkrét csöndességet kedvelő gyöngybagoly. A gyöngybagoly csendesebb városrészek és falvak régi templomtornyaiban költene, ha hagynák, de egy 80-as évekbeli vizsgálat szerint például a Tolna megyei költőhelyek 47 százalékáról épp a nyestek szekálták ki a gyöngybaglyokat. A gyöngybagoly torkát szerencsére nem harapja át, de a kisebb madarak közt nagy pusztítást végez; a városi nyestek a galambok, rigók és verebek számát próbálják egy általuk elfogadhatónak ítélt szinten tartani, elsősorban vérszívással.

Akárhol éljen is, példátlan tökéletességgel alkalmazkodik a környezetéhez. Ez egyáltalán nem általános az állatvilágban: akik extrém módon ragaszkodnak egy meghatározott fajta táplálékhoz, könnyen kipusztulnak, a valamennyire válogatósak is röghöz kötötté válnak, miközben a nyestek uralmuk alá hajtják a civilizált világot. Opportunista táplálékszerzők, márpedig ez a kifejezés a biológiában sokkal kevésbé pejoratív, mint a marxizmus klasszikusainál. Az opportunista állat mindig a legkisebb energiabefektetéssel megszerezhető, legnagyobb energiasűrűségben előforduló táplálékot fogyasztja.

A nyest időben és térben is tökéletesen alkalmazkodik a lehetőségekhez. Tavasszal a fészkeket rabolja, nyáron és ősszel a gyümölcsöket és a nagyobb, proteingazdag rovarokat eszi,

jó neki a döglött béka,

a löncshúskonzerv, és télen, ha minden kötél szakad, egerészik, vagy a fákra aszalódott terméseket eszi. Sokoldalúságának legdurvább példája, hogy képes a barlangokban vagy padlásterekben tanyázó denevéreket álmukban meglepni, majd folyamatosan rájárni a denevérkolóniára.

Németországban és Ausztriában az utóbbi években szinte hétköznapi jelenséggé vált, hogy az autó azért nem indul, mert az éjjel a nyestek fémtisztára rágták a gyújtáskábelt, és a szigetelés hiányában a szikra elugrál. Hogy mit eszik a nyest épp a gyújtáskábel szigetelésén, az ördög tudja, de valószínűleg az íze tetszik neki. A nyest ragadozó, nem rágcsáló, tehát nem a fogait koptatja vele, különben is, a motortérben az akció után nem találni ételmaradékot, tehát a kábelszigetelésnak valószínűleg egyszerűen jó az íze. A kábelekre legjobban a fiatal nyestek gerjednek, ezért az ilyen károkra elsősorban tavasszal számíthatnak az autósok. Nyestek ellen a németek gyártanak elektromos nyestriasztót, amit a motorházba kell szerelni, és villanypásztorszerűen működik, a bioriasztás megszállottjai azonban a motortérben is a kutyaszőrgombócra és a kutyapisis pokrócdarabra esküsznek. Igény az volt rá, így a Nagynémet Nyestpánik gyorsan kitermelte a nyest elleni aeroszolt. Az osztrákok (ÖAMTC) szerint a felhasználók 91 százaléka "nagyon elégedett" volt a vegyi fegyverrel, a németek (ADAC) csak annyit közöltek, hogy a teszt pozitív eredménnyel zárult: a nyestek felhagytak a motorház tarrágásával. És állítólag az újabb német gyújtáskábel-szigetelések már közel sem olyan jóízűek.

A menyétféle ragadozók szerelmi élete valóságos latin táncest, machismo felsőfokon. A hímek az év 364 napján semmi érdeklődést nem tanúsítanak a nőstény iránt, azon az egyen aztán udvarlás gyanánt ugyanazt az eljárást alkalmazzák, mint a zsákmányállatokon, azzal a különbséggel, hogy gyermekeik anyjának nem harapják át a nyakszirtjét, csak jó erősen megragadják. Ahogy a nőstény védekezésképtelenné vált, megrakják, mint szódás a lovát, aztán még arra sem hajlandók, hogy a fal felé fordulva elaludjanak: ott hagyják anyut a tett színhelyén, és a továbbiakban nem vesznek róla tudomást, a gyermeknevelésben sem segítenek. Remélem, vannak olyan nőstények, akik ezt a fajta nemi életet nemcsak egyszerűen elviselik, de még igénylik is.

Winkler Róbert

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.