Népbűvészet: Fűrészpor (David Copperfield a BS-ben)

  • - kerényi -
  • 1999. január 21.

Tudomány

Nem kell félni, nem fogok értelmiségi fanyalgásba arról, hogy sok pénzből könnyű látványos mozit csinálni, semmi bajom a jó mozikkal. Rodolfó-függő sem voltam soha, merthogy képtelen vagyok hosszú ideig összpontosítani, frusztrált leszek a fejtörőktől, sőt a logikus gondolkodás sem kenyerem, az emelő volt az utolsó gép, aminek értettem a működését. Nincs tehát semmilyen előítéletem David Copperfielddel szemben, mi több, bíztam abban, hogy jobban leköt, mint a többiek, merthogy kicsit unatkoztam mindig, amikor bűvészt vetett utamba a sors. Róla tudtam, hogy nem kártyákkal, kendőkkel, hanem vasúti kocsival, Niagarával, Szabadság-szoborral szokott bíbelődni, engem meg főleg a mikromágia untat, a sok töltelék, hiába tudom, hogy pont ezalatt vernek át, terelik el a figyelmemet, alig várom már a légtornászokat.

Nem kell félni, nem fogok értelmiségi fanyalgásba arról, hogy sok pénzből könnyű látványos mozit csinálni, semmi bajom a jó mozikkal. Rodolfó-függő sem voltam soha, merthogy képtelen vagyok hosszú ideig összpontosítani, frusztrált leszek a fejtörőktől, sőt a logikus gondolkodás sem kenyerem, az emelő volt az utolsó gép, aminek értettem a működését. Nincs tehát semmilyen előítéletem David Copperfielddel szemben, mi több, bíztam abban, hogy jobban leköt, mint a többiek, merthogy kicsit unatkoztam mindig, amikor bűvészt vetett utamba a sors. Róla tudtam, hogy nem kártyákkal, kendőkkel, hanem vasúti kocsival, Niagarával, Szabadság-szoborral szokott bíbelődni, engem meg főleg a mikromágia untat, a sok töltelék, hiába tudom, hogy pont ezalatt vernek át, terelik el a figyelmemet, alig várom már a légtornászokat.

Szerencsére csúszott háromnegyed órát a program, a Copperfield-show, ahogy nevezik, így az illúzióra várva gyönyörködhettem a hús-vér valóság számtalan gyönyörű manifesztációjában körülöttem. Komor, barázdált arcú, szoláriumbarna vállalkozók terelgették feketébe öltözött bombázóikat, fantasztikus kismamák, reprezentatív negyvenesek: a nők kilencven százaléka kenterbe verte a jeles mágus bármelyik segítőjét. A társaságomban lévő öt alsó tagozatost hidegen hagyta a genetika számtalan, a teremben felvonult csúcspontja, verekedésük szusszanásnyi szüneteiben fennhangon disznó vicceket meséltek, vagy aggódtak, hogy nem látnak majd semmit, amiben aztán nem is csalatkoztak. A show már lekötötte őket, két órán át álltak a széken, és jelentkeztek, őket vigye fel a zsinórpadlásra DC, lehetőleg örökre. Egyikünknek sem lett ilyen szerencséje, a show utolsó számaként 13 felnőttet tüntetett el a mester, aztán közölte, hogy a visszavarázslást sajnos még nem tudja, meg hogy az élet a legnagyobb varázslat, azt húzott elfele.

DC végigdumálta az egész műsort, meglepően szórakoztatóan. Nem állt meg a Jó estét, Budapestnél, végig próbálkozott a magyarral, de a legjobb az volt, amikor a tévés hittérítők és saját show-ja (meg a kettő közönsége) közti hasonlóságokra célozgatott, amely utalások persze hidegen hagyták a szekularizálódott magyarokat, de a Copperfield-emléktárgybiznisz poénjai már bejöttek a sok huszonötezer forintos jegy tulajdonosának. Bár tiszta erővel nyomatta a macsóságot - 1977-ben álltam így utoljára, amikor sárga, hegyes orrú csizmámban elhagytam a külvárost gimnáziumi tanulmányok folytatása céljából -, képes volt hülye gyerekként vigyorogni a kamerába, mert nézni persze csak oda tudott. A show-ja közepes, de látványos szórakoztatás sok pénzből, olyan, mint a zenék, U2, Stones, semmi extra, semmi gagyi. Momentán ő fűrészeli el leglátványosabban az embert, sugárral persze, nem rókafarkúval. Sajnos nem repült, pedig már a BS-be tartva kémleltük az eget, de azért csinált néhány zavarba ejtő dolgot - ilyen célra törő és kimerítő médiakampány után nem írnám le őket. Az egy kicsit ciki, hogy még a szünetben is a show-iból vetítették a csúcspontokat, ráadásul így kiderült, hogy kábé kétszer hosszabb az előadás, mint amennyi van benne, merthogy látványnak azért kicsit sovány, amit nyomattak. Szolidan unatkoztam csupán, a gyerekeknek viszont nagyon bejött. Tartok tőle, hogy ezután fikázni fogják a vándorcirkuszos kismestereket, pedig legerősebb cirkuszi élményem ahhoz a négyfős trupphoz kötődik, akik ´85-ben a feketetói vásárban a jegyszedőtől a bűvészig minden cirkuszi szerepet eljátszottak, nem is akárhogy. Talán csak akkor bicsaklott meg az előadás, amikor a (direktor/untermann/zsonglőr) bűvész produkciója közben összeveszett közönségével, akik nem átallották fennhangon bemondani a trükkök megfejtéseit. De a folytatás bebizonyította, hogy az ember éhes a csodára, még ha az lyukas neccharisnyában toppan is elé. A következő számra, a pénztáros/bűvész segítője/állatidomárra gondolok, aki előbb egy leszedált hüllőt tekergetett magán, majd egy rozoga kofferből előszedett egy apatikus óriáskígyót, és a feje fölé emelve kitámadott a színpad széléig, mire a közönség azt mondta, hááá, és visszahőkölt - meg volt mentve az előadás.

Gyerekeimnek már magasabban van az ingerküszöbe, akkor is csak én sírtam, amikor együtt néztük Az öreg bánya titkát, bosszúból elmondtam nekik a Szabadság-szobor eltüntetésének igaz történetét. Nem omlottak össze hitehagyottan, mint ahogy az sem kergette őket a szolipszizmus örvényébe, amikor meglátták, ahogy egy hosszú, elrejtett madzagot rángatok, a végén Jézuska csengőjével. Úgy tűnik, számukra a racionalitás még nem ellentettje, hanem kiegészítője a csodának, de lehet, hogy egészen másról van szó.

- kerényi -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.