Népbűvészet: Fűrészpor (David Copperfield a BS-ben)

  • - kerényi -
  • 1999. január 21.

Tudomány

Nem kell félni, nem fogok értelmiségi fanyalgásba arról, hogy sok pénzből könnyű látványos mozit csinálni, semmi bajom a jó mozikkal. Rodolfó-függő sem voltam soha, merthogy képtelen vagyok hosszú ideig összpontosítani, frusztrált leszek a fejtörőktől, sőt a logikus gondolkodás sem kenyerem, az emelő volt az utolsó gép, aminek értettem a működését. Nincs tehát semmilyen előítéletem David Copperfielddel szemben, mi több, bíztam abban, hogy jobban leköt, mint a többiek, merthogy kicsit unatkoztam mindig, amikor bűvészt vetett utamba a sors. Róla tudtam, hogy nem kártyákkal, kendőkkel, hanem vasúti kocsival, Niagarával, Szabadság-szoborral szokott bíbelődni, engem meg főleg a mikromágia untat, a sok töltelék, hiába tudom, hogy pont ezalatt vernek át, terelik el a figyelmemet, alig várom már a légtornászokat.

Nem kell félni, nem fogok értelmiségi fanyalgásba arról, hogy sok pénzből könnyű látványos mozit csinálni, semmi bajom a jó mozikkal. Rodolfó-függő sem voltam soha, merthogy képtelen vagyok hosszú ideig összpontosítani, frusztrált leszek a fejtörőktől, sőt a logikus gondolkodás sem kenyerem, az emelő volt az utolsó gép, aminek értettem a működését. Nincs tehát semmilyen előítéletem David Copperfielddel szemben, mi több, bíztam abban, hogy jobban leköt, mint a többiek, merthogy kicsit unatkoztam mindig, amikor bűvészt vetett utamba a sors. Róla tudtam, hogy nem kártyákkal, kendőkkel, hanem vasúti kocsival, Niagarával, Szabadság-szoborral szokott bíbelődni, engem meg főleg a mikromágia untat, a sok töltelék, hiába tudom, hogy pont ezalatt vernek át, terelik el a figyelmemet, alig várom már a légtornászokat.

Szerencsére csúszott háromnegyed órát a program, a Copperfield-show, ahogy nevezik, így az illúzióra várva gyönyörködhettem a hús-vér valóság számtalan gyönyörű manifesztációjában körülöttem. Komor, barázdált arcú, szoláriumbarna vállalkozók terelgették feketébe öltözött bombázóikat, fantasztikus kismamák, reprezentatív negyvenesek: a nők kilencven százaléka kenterbe verte a jeles mágus bármelyik segítőjét. A társaságomban lévő öt alsó tagozatost hidegen hagyta a genetika számtalan, a teremben felvonult csúcspontja, verekedésük szusszanásnyi szüneteiben fennhangon disznó vicceket meséltek, vagy aggódtak, hogy nem látnak majd semmit, amiben aztán nem is csalatkoztak. A show már lekötötte őket, két órán át álltak a széken, és jelentkeztek, őket vigye fel a zsinórpadlásra DC, lehetőleg örökre. Egyikünknek sem lett ilyen szerencséje, a show utolsó számaként 13 felnőttet tüntetett el a mester, aztán közölte, hogy a visszavarázslást sajnos még nem tudja, meg hogy az élet a legnagyobb varázslat, azt húzott elfele.

DC végigdumálta az egész műsort, meglepően szórakoztatóan. Nem állt meg a Jó estét, Budapestnél, végig próbálkozott a magyarral, de a legjobb az volt, amikor a tévés hittérítők és saját show-ja (meg a kettő közönsége) közti hasonlóságokra célozgatott, amely utalások persze hidegen hagyták a szekularizálódott magyarokat, de a Copperfield-emléktárgybiznisz poénjai már bejöttek a sok huszonötezer forintos jegy tulajdonosának. Bár tiszta erővel nyomatta a macsóságot - 1977-ben álltam így utoljára, amikor sárga, hegyes orrú csizmámban elhagytam a külvárost gimnáziumi tanulmányok folytatása céljából -, képes volt hülye gyerekként vigyorogni a kamerába, mert nézni persze csak oda tudott. A show-ja közepes, de látványos szórakoztatás sok pénzből, olyan, mint a zenék, U2, Stones, semmi extra, semmi gagyi. Momentán ő fűrészeli el leglátványosabban az embert, sugárral persze, nem rókafarkúval. Sajnos nem repült, pedig már a BS-be tartva kémleltük az eget, de azért csinált néhány zavarba ejtő dolgot - ilyen célra törő és kimerítő médiakampány után nem írnám le őket. Az egy kicsit ciki, hogy még a szünetben is a show-iból vetítették a csúcspontokat, ráadásul így kiderült, hogy kábé kétszer hosszabb az előadás, mint amennyi van benne, merthogy látványnak azért kicsit sovány, amit nyomattak. Szolidan unatkoztam csupán, a gyerekeknek viszont nagyon bejött. Tartok tőle, hogy ezután fikázni fogják a vándorcirkuszos kismestereket, pedig legerősebb cirkuszi élményem ahhoz a négyfős trupphoz kötődik, akik ´85-ben a feketetói vásárban a jegyszedőtől a bűvészig minden cirkuszi szerepet eljátszottak, nem is akárhogy. Talán csak akkor bicsaklott meg az előadás, amikor a (direktor/untermann/zsonglőr) bűvész produkciója közben összeveszett közönségével, akik nem átallották fennhangon bemondani a trükkök megfejtéseit. De a folytatás bebizonyította, hogy az ember éhes a csodára, még ha az lyukas neccharisnyában toppan is elé. A következő számra, a pénztáros/bűvész segítője/állatidomárra gondolok, aki előbb egy leszedált hüllőt tekergetett magán, majd egy rozoga kofferből előszedett egy apatikus óriáskígyót, és a feje fölé emelve kitámadott a színpad széléig, mire a közönség azt mondta, hááá, és visszahőkölt - meg volt mentve az előadás.

Gyerekeimnek már magasabban van az ingerküszöbe, akkor is csak én sírtam, amikor együtt néztük Az öreg bánya titkát, bosszúból elmondtam nekik a Szabadság-szobor eltüntetésének igaz történetét. Nem omlottak össze hitehagyottan, mint ahogy az sem kergette őket a szolipszizmus örvényébe, amikor meglátták, ahogy egy hosszú, elrejtett madzagot rángatok, a végén Jézuska csengőjével. Úgy tűnik, számukra a racionalitás még nem ellentettje, hanem kiegészítője a csodának, de lehet, hogy egészen másról van szó.

- kerényi -

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”