Népbűvészet: Fűrészpor (David Copperfield a BS-ben)

  • - kerényi -
  • 1999. január 21.

Tudomány

Nem kell félni, nem fogok értelmiségi fanyalgásba arról, hogy sok pénzből könnyű látványos mozit csinálni, semmi bajom a jó mozikkal. Rodolfó-függő sem voltam soha, merthogy képtelen vagyok hosszú ideig összpontosítani, frusztrált leszek a fejtörőktől, sőt a logikus gondolkodás sem kenyerem, az emelő volt az utolsó gép, aminek értettem a működését. Nincs tehát semmilyen előítéletem David Copperfielddel szemben, mi több, bíztam abban, hogy jobban leköt, mint a többiek, merthogy kicsit unatkoztam mindig, amikor bűvészt vetett utamba a sors. Róla tudtam, hogy nem kártyákkal, kendőkkel, hanem vasúti kocsival, Niagarával, Szabadság-szoborral szokott bíbelődni, engem meg főleg a mikromágia untat, a sok töltelék, hiába tudom, hogy pont ezalatt vernek át, terelik el a figyelmemet, alig várom már a légtornászokat.

Nem kell félni, nem fogok értelmiségi fanyalgásba arról, hogy sok pénzből könnyű látványos mozit csinálni, semmi bajom a jó mozikkal. Rodolfó-függő sem voltam soha, merthogy képtelen vagyok hosszú ideig összpontosítani, frusztrált leszek a fejtörőktől, sőt a logikus gondolkodás sem kenyerem, az emelő volt az utolsó gép, aminek értettem a működését. Nincs tehát semmilyen előítéletem David Copperfielddel szemben, mi több, bíztam abban, hogy jobban leköt, mint a többiek, merthogy kicsit unatkoztam mindig, amikor bűvészt vetett utamba a sors. Róla tudtam, hogy nem kártyákkal, kendőkkel, hanem vasúti kocsival, Niagarával, Szabadság-szoborral szokott bíbelődni, engem meg főleg a mikromágia untat, a sok töltelék, hiába tudom, hogy pont ezalatt vernek át, terelik el a figyelmemet, alig várom már a légtornászokat.

Szerencsére csúszott háromnegyed órát a program, a Copperfield-show, ahogy nevezik, így az illúzióra várva gyönyörködhettem a hús-vér valóság számtalan gyönyörű manifesztációjában körülöttem. Komor, barázdált arcú, szoláriumbarna vállalkozók terelgették feketébe öltözött bombázóikat, fantasztikus kismamák, reprezentatív negyvenesek: a nők kilencven százaléka kenterbe verte a jeles mágus bármelyik segítőjét. A társaságomban lévő öt alsó tagozatost hidegen hagyta a genetika számtalan, a teremben felvonult csúcspontja, verekedésük szusszanásnyi szüneteiben fennhangon disznó vicceket meséltek, vagy aggódtak, hogy nem látnak majd semmit, amiben aztán nem is csalatkoztak. A show már lekötötte őket, két órán át álltak a széken, és jelentkeztek, őket vigye fel a zsinórpadlásra DC, lehetőleg örökre. Egyikünknek sem lett ilyen szerencséje, a show utolsó számaként 13 felnőttet tüntetett el a mester, aztán közölte, hogy a visszavarázslást sajnos még nem tudja, meg hogy az élet a legnagyobb varázslat, azt húzott elfele.

DC végigdumálta az egész műsort, meglepően szórakoztatóan. Nem állt meg a Jó estét, Budapestnél, végig próbálkozott a magyarral, de a legjobb az volt, amikor a tévés hittérítők és saját show-ja (meg a kettő közönsége) közti hasonlóságokra célozgatott, amely utalások persze hidegen hagyták a szekularizálódott magyarokat, de a Copperfield-emléktárgybiznisz poénjai már bejöttek a sok huszonötezer forintos jegy tulajdonosának. Bár tiszta erővel nyomatta a macsóságot - 1977-ben álltam így utoljára, amikor sárga, hegyes orrú csizmámban elhagytam a külvárost gimnáziumi tanulmányok folytatása céljából -, képes volt hülye gyerekként vigyorogni a kamerába, mert nézni persze csak oda tudott. A show-ja közepes, de látványos szórakoztatás sok pénzből, olyan, mint a zenék, U2, Stones, semmi extra, semmi gagyi. Momentán ő fűrészeli el leglátványosabban az embert, sugárral persze, nem rókafarkúval. Sajnos nem repült, pedig már a BS-be tartva kémleltük az eget, de azért csinált néhány zavarba ejtő dolgot - ilyen célra törő és kimerítő médiakampány után nem írnám le őket. Az egy kicsit ciki, hogy még a szünetben is a show-iból vetítették a csúcspontokat, ráadásul így kiderült, hogy kábé kétszer hosszabb az előadás, mint amennyi van benne, merthogy látványnak azért kicsit sovány, amit nyomattak. Szolidan unatkoztam csupán, a gyerekeknek viszont nagyon bejött. Tartok tőle, hogy ezután fikázni fogják a vándorcirkuszos kismestereket, pedig legerősebb cirkuszi élményem ahhoz a négyfős trupphoz kötődik, akik ´85-ben a feketetói vásárban a jegyszedőtől a bűvészig minden cirkuszi szerepet eljátszottak, nem is akárhogy. Talán csak akkor bicsaklott meg az előadás, amikor a (direktor/untermann/zsonglőr) bűvész produkciója közben összeveszett közönségével, akik nem átallották fennhangon bemondani a trükkök megfejtéseit. De a folytatás bebizonyította, hogy az ember éhes a csodára, még ha az lyukas neccharisnyában toppan is elé. A következő számra, a pénztáros/bűvész segítője/állatidomárra gondolok, aki előbb egy leszedált hüllőt tekergetett magán, majd egy rozoga kofferből előszedett egy apatikus óriáskígyót, és a feje fölé emelve kitámadott a színpad széléig, mire a közönség azt mondta, hááá, és visszahőkölt - meg volt mentve az előadás.

Gyerekeimnek már magasabban van az ingerküszöbe, akkor is csak én sírtam, amikor együtt néztük Az öreg bánya titkát, bosszúból elmondtam nekik a Szabadság-szobor eltüntetésének igaz történetét. Nem omlottak össze hitehagyottan, mint ahogy az sem kergette őket a szolipszizmus örvényébe, amikor meglátták, ahogy egy hosszú, elrejtett madzagot rángatok, a végén Jézuska csengőjével. Úgy tűnik, számukra a racionalitás még nem ellentettje, hanem kiegészítője a csodának, de lehet, hogy egészen másról van szó.

- kerényi -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.