A karácsony előtt csupán 30 dolláros áron piacra dobott Furbyt gyorsan elkapkodták, sem a nagy amerikai játékbolt-hálózatokban, sem az internetes csomagküldő áruházakban nem tartott sokáig a készlet. A másodkézből beszerezhető játékszer ára 150-200 dollárra emelkedett, és az interneten tartott árveréseken elérte az ezer dollárt is - a Forbes magazin riportere csődületet okozott, mikor a Broadway egy forgalmas csomópontjában kabát alól kezdte árulni a szerkezetet. A denevérbe oltott bagolyra emlékeztető, nagy fülű, nagy szemű, kerek csőrű rajzfilmfigura sikerének titka a plüsshuzat alá zsúfolt elektronika, amely képessé teszi arra, hogy reagáljon környezetére, kommunikáljon gazdájával és - infravörös csatoló segítségével - fajtársaival is.
A két ceruzaelemmel táplálkozó Furby kezdetben csak szőrmók halandzsanyelven beszél, a gazdájától tanul meg angolul (e célra furbish-angol és angol-furbish szótárt is mellékelnek hozzá), és ellesi annak mindennapi szokásait. Etetni és jutalmazni kell, de nem zsarnokoskodik annyit, mint a tamagocsi: ha néhány napig elhanyagoljuk, látványos éhhalál helyett csak panaszáradattal és dühös szemforgatással jelzi nemtetszését. Viselkedése jóval változatosabb, mint a technológiailag kezdetlegesebb tamagocsié: a beépített szenzorok segítségével érzékeli a simogatást és a mozgást, mikrofon van a fülében, és fényérzékelő segítségével dönti el, hogy nappal van-e, vagy éjszaka. A rendelkezésére álló szavakból akár ezer különböző mondatot is meg tud fogalmazni, zenére táncol, tévénézés közben látványosan unatkozik - a gyártó szerint jobban hasonlít egy élőlényhez, mint eddig bármelyik játék.
A szőrmókhoz hasonló interaktív, beszélgetős játékszerek már vannak a piacon: ilyen a Microsoft Macilacija és a Mattel Micimackója is. Ezek azonban jóval drágábbak, és önmagukban nem működőképesek, mert egy személyi számítógép eszét veszik kölcsön, PC-n kell futtatni a játékhoz mellékelt szoftvert. Furby a maga nemében az első, és ezt az erőltetett fejlesztésnek köszönheti: Dave Hampton, egy szabadúszó villamosmérnök ötletéből nem egészen egy év alatt lett termék. A mérnök a tamagocsi-klónokat is készítő Tiger Electronics játékgyárnak adta el az ötletét, a Tigert pedig a Hasbro óriáscég vásárolta fel tokkal-vonóval, hogy szert tegyen Furbyre. A Hasbro felpörgette a fejlesztést - a Tiger a tavalyi New York-i játékexpón még nem tudta működésre bírni a prototípust - és kínai gyáraiban már augusztusban megkezdte a tömegtermelést, mégsem tudott megfelelni a karácsonyi rohamnak.
A technikai fejlesztéssel párhuzamosan egy erre a célra összeállt marketingcsapat dolgozta ki Furby imidzsét, a fülek méretétől a plüssbunda és a szemek színkombinációin keresztül a figurához mellékelt háttértörténetig. Kezdetben földönkívüli eredetmítoszt fabrikáltak neki, ez azonban nem nyerte el az elsődleges célcsoport, a 4-11 éves lányok tetszését, így végül a felhők közé helyezték át a szőrmók eredeti lakhelyét. Az új kütyüt beharangozó reklámkampány többe került, mint a fejlesztés maga, de a szirupos tévéspot a várakozásokat jóval meghaladó érdeklődést generált. A siker biztos jele az is, hogy a tamagocsitemetőket Furby-boncoló oldalak váltották fel az interneten.
- bodoky -
Furby: http://www.furby.com
Furby-boncolás: http://www.phobe.com/furby/