Országos Műszaki Múzeum: Kerék alá tesznek

Tudomány

Túlzás nélkül állítható: a főváros egyik leglátványosabb kiállítása nyílt meg ebben a hónapban: aki használ tévét, rádiót, számítógépet, annak feltétlenül ott a helye.
Túlzás nélkül állítható: a főváros egyik leglátványosabb kiállítása nyílt meg ebben a hónapban: aki használ tévét, rádiót, számítógépet, annak feltétlenül ott a helye.

Meglehetősen zaklatott a műszaki-tudományos eszközök szervezett és tudományos igényű gyűjtésének története - mármint nálunk. Hogy csak egy epizódot emeljünk ki: a háború alatt tizenhárom darab, egyenként tizenöt tonnás vagonban küldték a teljes addigi kollekció anyagát a haza kebelére frissen visszatért Kassára - 1943 novemberében meg is nyílt ott a műszaki múzeum, ám alig egy éven belül odalett Kassa, azután kezdhették az egészet elölről. Azután helyet is talált magának a gyűjtemény (Lágymányoson, a Kaposvár utcában), melyet sokáig csak alkalmilag látogathatott a szigorúan szakmai közönség, mostanra pedig a múzeum átalakításával, a raktárcsarnokok átépítésével hirtelen kellő tér nyílt a sok és sok ezer műszaki berendezés elhelyezésére. A gigantikus tárlat immár az Országos Műszaki Múzeum tanulmánytára nevet viseli: annál is jogosultabb az elnevezés, mivel itt nem csupán zárt készülékházakat láthatunk, hanem többször alkalmunk adódik betekinteni a műszer belsejébe is.

Az első tárlóban néhány kivétellel az áramot nem igénylő berendezések kaptak helyet: szofisztikáltan finom mechanikák és gigantikus mesterművek, rugók, fogaskerekek, lencsék és geodéziai eszközök hevernek előttünk mértéktelen mennyiségben.

A magyar teodolitnak egykor csodájára járt a világ, kaszáltunk az '58-as brüsszeli világkiállításon, mára meg már a gyár sincs meg, ahol mindezt megtervezték és összerakták. Ám búsongani sincs időnk, mivel a míves földgömbök, a páratlan alapossággal kidolgozott csillagászati távcsövek vagy éppen az archív, kis dobozba rejtett 35-ös filmfelvevők hamarosan magukra vonják a figyelmet. Ez utóbbiakból nagyjából kronologikusan - s egyben ez a kiállítás valamennyi szekciójára kiterjedő logikai elv - egész sorozatot állítottak össze: fényképezőgépből pl. több vitrinnyit találunk, a Pajtástól a mai digitális kütyükig gyönyörű ív húzható, s közben olyan csemegék adódnak, mint az egykori Gamma-művek tükörreflexes gépcsodái. Ráadásként a szorgalmas látogató ajándékba megkapja az sztk-keretes szemüveg komplett történeti genealógiáját is - a bátortalan kezdetektől a brutális végkifejletig.

Megtalálja számítását

A ma embere már csak olyan, hogy leginkább annak históriája érdekli, amit maga is gyakorta használ. Nos, a sok-sok számítógépgyakó itt és most alaposan megkapja a magáét. Kezdetnek mindjárt az arcukba tolnak egy Ural-2 csöves (!) számítógépet, amelynek a fele sem férne el egy normál garzonlakásban. A maga idejében közepes teljesítményűnek számító gép ferritgyűrűs és mágnesdobos tárolóegységével, lyukkártyás és mágnesszalagos memóriájával simán elboldogult az alapműveletekkel, ha jókedve volt, a másodfokú egyenletek sem jelentettek problémát (ne röhögjünk, ezzel máris többet tudott, mint embertársaink túlnyomó többsége). Az Ural-2 méltó párja a legendás (és több rezsim által is meghurcolt) Kozma László professzor MESZ-1 fantázianevű nulladik generációs (relés) számítógépe, amely egykoron kifejezetten oktatási célokra készült. Annak idején (támaszkodva a Képes Gábor által írt tárlatvezető füzetre) ezek a monstrumok maguk voltak a megtestesült, legendával és félelemmel övezett orákulumok - a megrendelő papíron adta le a kért műveletet (legyenek azok az épülő Erzsébet híd statikai számításai vagy Tóth Árpád-versek nyelvstatisztikai vizsgálatai), s papíron kapta meg az eredményt, ám a Gépszörnyet sohasem láthatta. A legenda szerint ezen kevesek egyike volt ifj. Simonyi Károly, a híres fizikusprofesszor, aki utóbb már Charlesként a Word és az Excel megalkotása nyomán lett híres és gazdag, s most épp arra vár Csillagvárosban, hogy Farkas Berci nyomdokain, második magyarként kilépjen az űrbe.

Az evolúciós lánc talán sehol sem olyan látványos, mint éppen a komputereknél: egy-két évtized, és máris megkezdődik a személyi számítógépek regnálása: a Sinclair ZX Spectrum és a Commodore-64 nyomdokain megjelenik a Primo, az első magyar PC. A Primo, bár csak fekete-fehér grafikát bírt produkálni és a törtfehér (mocsokszínű) szovjet műanyagból épült háza sem volt éppen vonzó, ennek ellenére vagy kilencezer példányt szereltek össze belőle a sárisápi Új Élet MgTsz-ben. A magyar számítógép ideális kiegészítő perifériái voltak a Junoszty tévék és az MK27-es magnók, ezek segítségével már simán futottak az olyan játékok, mint a Jet Set Willy magyarításaként keletkezett Vili, a bányász. S hogy mindez nem véletlen, azt igazolják azok a kütyük is, amelyeket (lévén egykor COCOM-listásak - emlékszik még valaki e kifejezésre?) úgy csempésztek be az országba az illetékes hivatalos szervek, vagy amelyeket a kreatív ötletkezelés módszerével más gépek darabjaiból (és mások innovációiból) állítottak össze ravasz honfitársaink.

Akad itt persze, ami csak magyar és csak a miénk: Jedlik dinamója, a Pacsirta rádiók, a Cleopatra rádiós erősítők, a BEAG hifik, a Munkácsy Color tévék láttán könnybe lábad az ember szeme, de a csúcs mégiscsak a Katicabogár, amelyet még az 1960-as ipari vásárra készített Muszka Dániel (a magyar kibernetikatörténet másik legendájának, Kalmár Lászlónak a tanítványa). A gyönyörűen formatervezett elektronikus bogár követi a zseblámpa csóváját, megtanulja a fénnyel együtt hallott sípszót, tiltakozik, ha megnyomjuk a pöttyét, és szinte dorombol, ha a hátát simogatják.

Mindez csak néhány item a sok ezerből - jöjjenek, és nézzék meg, különben nehéz pontosan megérteni, miben is különbözik a most a tegnapelőttől.

Bejárat a Prielle Kornélia utca-Szerémi út sarkán, nyitva: K-P és minden páros szombaton 10-től 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”