Interjú

„Ösztönösen tudják, hogy kell csinálni”

Patrick Desbois katolikus pap, holokausztkutató

  • Kriza Borbála
  • 2023. január 11.

Tudomány

Mintegy húsz éve kutatja és dokumentálja a posztszovjet térségben, a balti államokban és Romániában lezajlott holokauszt történetét. Az általa alapított szervezet, a Yahad – In Unum 7 ezer interjút rögzített a tömeges kivégzések helyi szemtanúival, részt vesz az iraki és a guatemalai tömeggyilkosságok dokumentálásában is, s jelen van Ukrajnában is. A módszerekről és a célokról beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: A tömeges kivégzések során 2 millió zsidót öltek meg a németek a helyi lakosság szeme láttára vagy közreműködésével. Miért fontos a holokauszt nem zsidó szemtanúinak a vallomása?

Patrick Desbois: Bizonyító ereje van. Meggyőző lehet különösen a kételkedők vagy a holokauszttagadók számára, akik nem zsidókként kétségbe vonják, relativizálják a zsidó túlélők elbeszéléseit.

MN: Végigjárta Ukrajnát, találkozott magyar vonatkozású tanúvallomással?

PD: Sok szemtanúval találkoztam Ukrajnában, akik emlékeztek a magyar zsidók megölésére.

MN: Kamenyec-Podolszkijra gondol?

PD: Nem feltétlenül, bár valóban ezt a települést említik a leggyakrabban a magyar zsidók 1941-es ukrajnai tömeges legyilkolásával kapcsolatban. De kevéssé tudott, hogy az akkor Magyarországhoz tartozó Kőrösmező melletti határszélen a szovjet/ukrán oldalon kezdték el a tömeges kivégzéseket. Nagyon jól emlékszem arra a határ menti faluban élő asszonyra, aki elmesélte, hogy az anyja éjszakára egy darab rongyba sajtot és kenyeret csomagolt, amit egy fára akasztott, és ami aztán reggelre eltűnt. A kislány kileste, hogy éjszaka zsidók menetoszlopai vonultak végig a falun, akikről kiderült, hogy Magyarországról érkeztek. Egy másik asszony, Vaszilina kisgyerekként három alkalommal is szemtanúja volt a magyar zsidók jabloncai kivégzésének, és nagyon pontosan leírta, hogyan változtak a módszerek, hogyan lettek egyre tervezettebbek és „hatékonyabbak” a tömeggyilkosságok, amelyek a falusiak szeme láttára zajlottak. Amikor a határ menti tömegsírokat kerestem, az emberek nagyon ellenségesek voltak. Kiderült, hogy a háború alatt fosztogatók akarták felásni azokat a zsidókkal együtt eltemetett értékek miatt, és amikor egy helyi lakos ezt megpróbálta megakadályozni, lelőtték.

MN: Hogyan fognak neki a kutatásnak, és miért vállalják a helyi idősek, hogy a zsidók ellen elkövetett gyilkosságokról beszéljenek?

PD: A kutatást mindig a lengyel, szovjet, német levéltárakban kezdjük. Amikor az alapinformációkat megszereztük a helyi eseményekről, elindulunk a helyszínre, és bekopogunk a falusiakhoz azzal a kérdéssel, vannak-e még olyanok, akik emlékeznek a háborúra. Ha találunk szemtanút, elsőként arra kérjük, mutassa meg, hova temették a holttesteket. Sokat emlegetjük a szovjet mondást: a háborúnak akkor van vége, ha az utolsó holttestet is eltemetjük, és most mi azért jöttünk, hogy befejezzük a háborút. Volt egyszer egy idős ember, aki azt mondta nekem: „Atya, a kertemben 1542 zsidó van eltemetve, és senki nem érdeklődött felőlük 1942 óta, maguk az elsők.” Fontos, hogy amikor a helyiekkel beszélgetünk, ne ítélkezzünk. Egyszer egy olyan faluban jártunk, ahol a helyiek követték el a zsidók elleni pogromot. Nagy nehezen jelentkezett valaki, aki hajlandó volt erről beszélni: „Betörtünk egy zsidó család házába, az apám megölte a felnőtteket, anyám végzett a csecsemővel, én és a bátyám egy kosárba gyűjtöttük az értékeket.” A szomszédok próbálták lebeszélni őt, hogy szóba álljon velünk, de ő beszélni akart, mi pedig nem nyilvánítottunk véleményt. Egy másik esetben egy román férfi mesélte el, hogyan ölt meg 223 embert. Részletesen elmondta, hogy mennyire fárasztó volt tartani a nehéz gépfegyvert, hogy az ujjai majd lefagytak közben. Az áldozatokról semmi emléke nem volt, hiába kérdeztem, nem tudott mit mondani. Nagyon megterhelő interjú volt. Amikor végeztünk, kikísért a kapuig, és hosszú életet kívánt nekem. Ugyanígy egy iraki fiatalember, aki számos lefejezést végzett, nyíltan, készségesen és kedélyesen válaszolt a kérdéseinkre. Nem mutattuk ki az érzéseinket, inkább arra kértük, mondjon el minden technikai részletet a gyilkosságról. Az emberek nagy többsége könnyen beleegyezett az interjúkba, különösen Kelet-Európában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.