Queerek, kecskék, kiborgok (Hadas Miklós: Gender és kultúra)

  • Luckmann Petra
  • 2005. június 2.

Tudomány

Az előadó becsületére legyen mondva, rovatunk másfél éves története során először fordult elő, hogy valaki kiszúrta: nem odavaló van a teremben.

Az előadó becsületére legyen mondva, rovatunk másfél éves története során először fordult elő, hogy valaki kiszúrta: nem odavaló van a teremben. Szerencsére hamar magunkhoz térünk, s inkognitónk szükséges fenntartásának érdekében - némi lelkiismeret-furdalással ugyan, de - nem osztjuk meg az egybegyűltekkel, hogy amúgy kétségtelen érdeklődésünk mellett munkaköri feladatként is értelmezzük jelenlétünket.

A vizsgakövetelmények megbeszélése és az előző óra anyagának visszakérdezése után Hadas ismerteti az aktuális előadás témáját, ma a queer- (furcsa, buzi) elmélet háttere, szellemi előzményei, valamint az ezzel kapcsolatos kritikai megjegyzések lesznek soron. Elmondja, hogy egyesek "a melegidentitás alapján a melegséget büszkeségre okot adó különbségnek tekintik", a queermozgalom pedig pont az "identitást" nem szereti, hiszen a "fluidusság a queerség lényege" - szituációfüggőség, változékonyság. A queer számára minden vonzó, ami szemben áll a tradicionális normakényszerrel, jellemzője a nem hagyományos nemi identifikáció alapú szexualitás, a nem hétköznapi preferálása. Megtudjuk, hogy Judith Butler, az elmélet központi alakja a performativitás és a paródia segítségével kívánja elutasítani a heteroszexuális normarendszert. Bodies that Matter (Jelentős testek) című, magyarul is megjelent munkája korábbi könyve, a Gender Trouble recepciójára ad választ, kísérletet tesz álláspontjának tisztázására. Tartalmi kérdésekbe nem nagyon megyünk bele, hírhedten homályos szerzőről lévén szó, ez talán nem is baj.

Hadas úgy véli, a queerelmélet képviselői egyfajta szélsőséges liberalizmust próbálnak a nemi jelenségek kapcsán megfogalmazni, és "mindenben ott van az a posztmodern érzékenység, amely bizonyos típusú jelenségek iránt fogékonnyá tesz". A későbbiekben kiderül, hogy Freud "egy fontos szerző a queerelméletet megelőzően is", majd, hogy "Foucault-ra előszeretettel hivatkoznak" a meleg- és queerteoretikusok. Ekkor egy időre kizökkenünk. Próbáljuk kitalálni, miért nő bennünk a feszültség. A nyilvánvaló mondatok ismételgetése és a kulcsszavak szinte kurzívval ejtése zavaró, de ez talán nem elég ok, hiszen jól felépített előadással van dolgunk. Aztán rájövünk: a hanghordozás, a (kereszt)név szerinti (ki)kérdezgetés a hatalmi helyzet finom demonstrációja. Ám lehet, hogy csak túl érzékenyek vagyunk.

Mire visszatalálunk, előadónk már annak bemutatásánál tart, hogy a normális és a nem normális szexualitás korántsem a természet által meghatározott. Jó ideig például nem számított perverziónak, hogy "elnézést a durva példáért: hazamegy az ember, helyrerakja az asszonyt, aztán a kecskét". Megemlíti Rotterdami Erasmus intését is, mely szerint "ha mész az utcán és bagzó párt látsz, fordítsd el a tekinteted". Hadas elmondja: amikor ilyen etikai normákat fogalmaznak meg, akkor nyilvánvaló, hogy a dolog természetes, máskülönben nem kellene tiltani.

Vissza a queerelmélethez: előadónk kifejti, hogy a jellemző - meleg- és nőmozgalmak felől érkező - kritika szerint a queereknek nincsenek céljaik, túlhajtott hedonista életre vágynak, amely figyelmen kívül hagyja a létező nyomort. Képviselőiket immorális esztétizáló látásmód jellemzi, lemondanak arról, hogy az embernek feladata volna a világban. Az identitás elutasítása tulajdonképpen a politika elutasítása. A nőmozgalom ugyanis alapvetően politikai mozgalom volt, a queerek viszont, mondhatni, "az egyetemi elit, a világ dolgaival szembe nem kerülő, jó dolgukban magukkal mit kezdeni nem tudó banda".

Az utolsó néhány perc erejéig témát váltunk, hiszen "van még más irány is, van, aki kiborgirányba próbálja meghaladni a modern duális oppozíció genderszempontban is érvényesülő megnyilvánulásait, nevezetesen a férfi-nő szembenállást". Hadas Donna Harraway Cyborg Manifesto című, nyolcvanas években íródott munkáját ismerteti, de előbb megint interaktívba megyünk át: ki kell találni, mit jelent a kiborg. Az előadó definícióval szolgál: "A kiborg az élő organizmus és a gép hibridje, a velünk élő, bennünk élő gép kibernetikus organizmus, amely a katonaság, az orvostudomány, a génkutatás, a kommunikációelmélet és a pszichofarmakológia határmezsgyéjén ala-kult ki." A félreértések elkerülése végett elhangzik: amikor kiborgról beszélünk, a XX. század utolsó harmadáról van szó. "Pacemaker, kontaktlencse, génmanipulált kukorica, szervezetünk működését befolyásoló gyógyszerek. Mind-mind a kiborgság eljövetelét ígérik." Harraway szerint nem lehet a kiborgok ellen harcolni, hiszen azok mi magunk vagyunk.

Még néhány perc, némi összekacsintós nevetgélés az Epistemology of the Closet cím többértelmű voltán, egy szomorú sztori a mellrákról, s az óra véget ér. Ha Hadas ezt egyfajta ismeretterjesztő jellegű előadásnak szánta, nem ment félre a dolog. A diákok élvezték, feltehetőleg profitáltak is belőle. Mi kicsit mélyebb órára számítottunk.

Gender és kultúra, Corvinus Egyetem (Közgáz), csütörtökönként 17.00-tól

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.