Szigetelés

  • 1996. augusztus 29.

Tudomány

A népek rendszerint turisztikai céllal látogatják a szigetet. Az egyhetes diákok szigete, eurowoodstock (Woodstock hellyel-közzel véletlenül jött létre) stb. ugyanolyan undorító toposzok, mint például a "turistaparadicsom". A legrégebbi ilyen elképzelések a paradicsomról az ember ama fundamentális nyugtalanságának érzését képezik le, ami ősidők óta a paradicsomból való kiűzetésként, vándorlásként, utazásként artikulálódik. Gondoljunk csak a folyamatosan, de teljesen céltalanul áramló embertömegre, akik a meghirdetett célokkal ellentétben (megint néhány gyönyörű toposz a testvériségről, az osztály nélküli társadalomról, a civitas deiről, örök békéről stb.) görcsös rohanással ismerősöket keresnek. Nem véletlen a Krisna tudatú hívők megjelenése sem, ebben a csodálatosan pszeudotranszcendens légkörben kaszálhatnak újabb híveket. Vagy az aranyos hülyeségek kategóriájába tartozó, de hasonlóképp szánalmas házasságkötő sátor, krízis-sátor, pillanatok alatt minden problémát megoldó sátor. Mindezek tetejébe ott a drogsátor és a drogtotó (akkor, amikor a kemény és lágy drogok egyaránt reneszánszukat élik): csupa-csupa aranyos képmutatás. Azért persze vannak itt jó dolgok is, sűrített koncertek, mozik és színházak, prominens személyiségek, mind-mind a mi roppant hiteles és meggyőző posztmodern kultúránk berkeiből.
A népek rendszerint turisztikai céllal látogatják a szigetet. Az egyhetes diákok szigete, eurowoodstock (Woodstock hellyel-közzel véletlenül jött létre) stb. ugyanolyan undorító toposzok, mint például a "turistaparadicsom". A legrégebbi ilyen elképzelések a paradicsomról az ember ama fundamentális nyugtalanságának érzését képezik le, ami ősidők óta a paradicsomból való kiűzetésként, vándorlásként, utazásként artikulálódik. Gondoljunk csak a folyamatosan, de teljesen céltalanul áramló embertömegre, akik a meghirdetett célokkal ellentétben (megint néhány gyönyörű toposz a testvériségről, az osztály nélküli társadalomról, a civitas deiről, örök békéről stb.) görcsös rohanással ismerősöket keresnek. Nem véletlen a Krisna tudatú hívők megjelenése sem, ebben a csodálatosan pszeudotranszcendens légkörben kaszálhatnak újabb híveket. Vagy az aranyos hülyeségek kategóriájába tartozó, de hasonlóképp szánalmas házasságkötő sátor, krízis-sátor, pillanatok alatt minden problémát megoldó sátor. Mindezek tetejébe ott a drogsátor és a drogtotó (akkor, amikor a kemény és lágy drogok egyaránt reneszánszukat élik): csupa-csupa aranyos képmutatás. Azért persze vannak itt jó dolgok is, sűrített koncertek, mozik és színházak, prominens személyiségek, mind-mind a mi roppant hiteles és meggyőző posztmodern kultúránk berkeiből.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.