Tíz perccel a kilövés előtt fújták le a SpaceX űrrakétájának rajtját

  • narancs.hu
  • 2023. április 17.

Tudomány

A valaha épített legerősebb űrrakétának, a Starshipnek a nyomáskiegyenlítő rendszerében lépett fel probléma.

Az Elon Musk tulajdonában lévő SpaceX hétfőn, magyar idő szerint 15 óra 20 perckor tervezte kilőni az eddig valaha épített legnagyobb és legerősebb űrrakétát, a Starshipet. Azonban a kilövés előtt kevesebb mint tíz perccel Musk egy Twitter-posztban közölte, el kell halasztaniuk az akciót, mivel probléma lépett fel az egyik nyomáskiegyenlítővel.

“Úgy tűnik egy nyomáskiegyenlítő szelep befagyott, így hacsak nem kezd el hamarosan működni, ma nem lesz kilövés” – írta ki Twitter-oldalára a milliárdos.

A BBC információi alapján hvg.hu.hu megírta, a rakéta kilövése leghamarabb 48 óra múlva lehetséges, de a csúszás ennél több is lehet. Musk egy későbbi posztjában maga is megerősítette, néhány nap múlva újra próbálkoznak, azonban szerinte ma így is sokat tanultak.

A tervek szerint a 120 méteres, 33 hajtóművel ellátott Starship 100 kilométer magasra repült volna fel a Texas állambeli Boca Chicából, majd nagyjából 90 perc alatt majdhogynem megkerülte volna Földet, végül pedig visszaérve az atmoszférába, vertikálisan landolt volna Hawaii északi részén. A repülés sikeressége meghatározó lehet, hiszen a jövőben Muskék ezzel a rakétával terveznek embereket eljuttatni a Marsra - írja a Telex.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.