A hajfestés és kockázatai

Egy csöppet sem veszélytelen szépészeti manőver: a hajfestés kockázatai

Tudomány

A hajfestés szinte egyidős az emberiséggel, de mint minden megrögzött szokásunknak, ennek is megvannak a kockázatai.

Lehetetlen lenne megbecsülni, hányan elégedetlenek a hajszínükkel, egyes nemzetközi felmérésekből azonban annyit megtudhatunk, hogy a 18 éven felüli nők egyharmada és a negyven feletti férfiak egytizede használ valamiféle hajfestést – az arányok országonként jelentős eltérést mutatnak. A találékony emberiség pedig a mérgező ólomvegyületektől az állati vizeleten át a legkülönbözőbb növényi kivonatokig és az állatvérig rengeteg anyagot használt már a haj és más szőrzetek átszínezésére.

Adni a pigmenteknek

Az első szintetikus hajfestékek a múlt századfordulón jelentek meg, ekkortól ismerjük azokat a szerves vegyületeket, főleg anilin-származékokat, amelyek alkalmasak arra, hogy oxidálódva megfessék a hajat. A legtöbb hajfesték (közülük is az állandó hatásúak) nem csupán a haj felszínét festik meg. Itt csupán az átmeneti, ideiglenes hatású, illetve a féltartós festékek állnak meg.

A tartósabb színhatás kedvéért a mesterséges pigmentanyagokat be kell juttatni a hajszálak belsejébe, ehhez viszont nem árt azokat mint­egy felnyitni. Ennek érdekében többkomponensű festékanyagot használhatunk – ezek egyes alkotórészeit jól ismerhetjük az iskolai kémialaborokból is, igaz, ott inkább undorral szokás őket szagolgatni.

A voltaképpeni festékanyagokhoz (amelyek alapállapotban színtelenek) ammónia, illetve valamilyen erős oxidatív hordozóanyag, leginkább hidrogén-peroxid társul. Az ammónia segít felnyitni a hajszálak külső hámrétegét (a cuticulát), majd a peroxidos hordozóanyag és a színező együtt jutnak be a középső hajkéregbe (a cortexbe), ahol a haj természetes pigmentanyagai találhatók.

Hogy ezek hány százalékát kell elroncsolni, az attól is függ, hogy az eredetinél sötétebb vagy világosabb hajat szeretnénk. Ha több árnyalattal világosabb a cél, akkor adni kell a pigmenteknek – jó adag hidrogén-peroxiddal. A folyamat bonyolultságát mutatja, hogy nem valamiféle kész festékanyagot juttatunk a hajba, hanem az eredetileg színtelen mesterséges színező mellé társul egy reagens és a kettőből együtt, az oxidatív vivőanyag segítségével jön létre a végleges hajszín.

A mesterséges pigmentmolekulák az újabb vizsgálatok szerint nem azért ragadnak a hajszálban, mivel fizikailag vagy kémiailag kapcsolódnának annak az anyagához: egyszerűen olyan nagy méretűek lesznek, hogy benne ragadnak a hajszálak csapdájában (ezt nyugodtan hívhatnánk Micimackó-effektusnak).

Akadnak kompromisszumos, úgynevezett demi-permanens festékkombinációk is: ezeknél ammónia helyett valami más lúgos vivőanyagot használnak, mondjuk szódát (nátrium-karbonátot). Mivel ez kisebb hatékonysággal nyitja meg a hajszálak burkát és engedi be a roncsoló és színező anyagokat, nem is károsítja annyira az eredeti pigmenteket. Igaz, ezzel inkább csak sötétíteni lehet a hajat, világosabbá tenni aligha.

A természetes festékanyagok szintén összetett gyűrűs vegyületeket tartalmaznak, a növényi eredetű henna például egy lawsone-nak is nevezett naftokinonszármazékot, amely képes közvetlenül kapcsolódni a haj keratinanyagához – ez, különösen ismételt festés után tartós sötét (barnás-)vörös árnyalatot ad a hajnak. Ha pedig indigót (amely ugyancsak természetes növényi festékanyag) adagolunk hozzá, akkor barna hajszínt is varázsolhatunk.

Milyen volt szőkesége

A szőkítés ennél is kacifántosabb történet: e célra régebben töményen adagolt hidrogén-peroxid-oldatot használtak (némi ammónium-hidroxid-oldattal, vagyis szalmiákszesszel keverve), de ma már akadnak kíméletesebb oxidálószerek is, amelyeket száraz hajra kell felvinni, lehetőség szerint inkább gumikesztyűvel. Egy rendes hajfestő készítmény vegyi anyagok összetett, bonyolult koktélját tartalmazza – és más és más egyvelegről van szó, ha a felvinni kívánt festék krém, por, hab, folyadék vagy permet állagú.

A leghíresebb szőke, Marilyn Monroe,  még barnán

A leghíresebb szőke, Marilyn Monroe, még barnán

Fotó: Wikimedia

Amikor ennyi mindent (festékanyagot, hordozót, oxidálószert, pluszalkoholt, ammóniát és annak vegyületeit, habosító anyagot, hajkondicionálót, konzerválószereket és illatanyagot) viszünk fel a fejünkre, az esetleges egészségügyi kockázatokkal is számolnunk kell. A történetileg használt hajfestő anyagok jelentős részéről már a tudomány előtti időkben is tudhatták, hogy ártanak az egészségnek, de mit számított a szenvedés, ha a szépségről volt szó!

E téren a modern vegyészet megjelenése és a mesterséges festékanyagok iparszerű gyártása sem hozott jelentős változást: a 20. század embere is boldogan fogadta az új hajfestési technológiát, s nem törődött holmi kockázatokkal! Azért a kozmetikai termékek bevizsgálása, az ekkortól beinduló klinikai tesztek és állatkísérletek nyomán már a 70-es, 80-as években kivontak több adalék és festékanyagot a forgalomból, például a hajfestékek úttörőjét, a PPD-t (p-feniléndiamin) sem használják már olyan elterjedten (bár a vizsgálati eredmények ellentmondásosak).

A potenciálisan veszélyes hatóanyagok revíziójában úttörő szerepe volt Bruce Ames amerikai biokémikusnak, aki a környezetünkben fellelhető kémiai kockázatok felmérésében is iskolateremtőnek bizonyult. (Az egyik róla szóló történet szerint felesége hajfestése után a nő vizeletéből is kimutatta a szervezetbe került, a festékből származó mutagéneket – bár ez aligha több hangzatos tudományos legendánál.)

Daganatos következmények?

Habár a hajfestés terén is határozott technológiai evolúciónak lehetünk tanúi, mégis rendre felröppennek olyan hírek, amelyek a festési folyamat bizonyos típusait keverik gyanúba, vagy egyes kockázati csoportok számára tiltanák a hajfestést. Az elsődleges rizikócsoportban nem a hajukat önmaguk festő, autodidakta fejszínezők, hanem a profi fodrászok szerepelnek, számos (például daganatos) megbetegedés kockázatát is vizsgálták már statisztikai módszerekkel a körükben (a hajfestés kockázatairól 2016-ban készült összefoglaló az amerikai National Cancer Institute weboldalán).

A hajfestékkoktélokban használt vagy öt­ezer (!) különböző vegyület közül több is gyanús eredményeket produkált a klinikai tesztek során. A potenciális veszélyeket és az érintkezés gyakorisága nyomán kalkulált kockázatokat is értékelik, s így kerülhetnek ki hatóanyagok a hajfestékekből. Elméletileg a manapság kapható hajfestékek kevéssé hasonlítanak a 70-es évek előtt alkalmazott elődeikre – mindig lesznek azonban, akik szigorúbban vennék a veszélyeket és több anyagot zárnának ki a felhasználhatók köréből. Viszonylag szigorúnak számít a nálunk is érvényes európai uniós regula: a hajfestésben használható koloritok és adalék anyagok körét szabályozó és vagy 45 vegyület használatát erősen korlátozó 2012/21/EU direktívát elfogadta az Európai Bizottság is.

Színek és színek

Színek és színek

Fotó: Wikipédia

A hajfestést hagyományosan bizonyos vér-, illetve nyirokráktípusokkal, leginkább a non-Hodgkin-limfómával, a leukémiával, s ezeken kívül a húgyhólyag- és a mellrák gyakoriságának emelkedésével hozták kapcsolatba – elsősorban a fodrászoknál, másodsorban a hajukat festő vagy festető populációkban. A notórius hajfestők számára biztató lehet, hogy soraikban eddig szinte egyetlen daganattípus (a hajfestő szerek függvényében mért) kockázatát sem mutatták ki meggyőző módon az eddigi vizsgálatok – ezek ugyanis rendkívül ellentmondásos eredményeket hoztak. Bár rendszeresen jelentek meg olyan tesztek, amelyek hol mérsékeltebb, hol erősebb kapcsolatot mutattak ki a hajfestés és bizonyos daganattípusok növekvő gyakorisága között, más vizsgálatok egyáltalán nem találtak semmilyen kapcsolatot. A fodrászok körében elvileg a húgyhólyagrák statisztikai gyakoriságát emelte meg némileg a hajfestés, mígnem 2017 őszén a mellsebészettel és -plasztikával foglalkozó Kefah Mokbel professzor közzétette metaanalízisét, mely szerint a rendszeres hajfestés 20 százalékkal emelheti meg a mellrák kockázatát. Mindebből annyi szűrhető le bizonyosan, hogy nem ártana, ha a kísérleti orvostudomány több energiát fektetne a mindennapokban használt kemikáliáink kockázatainak klinikai vizsgálatára.

Számos népszerűsítő cikkben és internetes oldalon kész tényként tálalják, hogy aki babát vár vagy szoptat, az mondjon le a mesterséges hajszínezésről, legalábbis a szintetikus szerek használatáról – nekik inkább a természetes hennafestést ajánlják, noha számos hennakészítmény maga is tartalmaz mesterséges vagyis szintetikus adalékokat. A hajra alkalmazott és a bőrrel is érintkező, onnan részben felszívódó kemikáliák kétségtelenül hordoznak némi kockázatot. Így aki tart az akár utódait illető következményektől és biztosra akar menni, az tartóztassa meg magát hajának színezésétől – de hangsúlyozzuk: perdöntő bizonyítékot e tekintetben sem kínál nekünk a tudomány.

Oréale-tól L’Oréalig

A hajfestési iparág rengeteget köszönhet Eugène Schueller (1881–1957) francia gyógyszervegyésznek és feltalálónak, aki 1907-ben megalkotta az első, a tudománytörténet által is elismert hajfestékformulát, amit Oréale-nak nevezett el.

Később saját céget is alapított –amelynek hamarosan a L’Oréal nevet adta –, és a reklámtörténészek szerint úttörő szerepet vállalt a kozmetikai ipar arculatát meghatározó modern reklámtechnikák kialakításában. Utólagos megítélését csupán holmi barna pöttyök árnyalják: a két világháború között, mi tagadás, lelkes, pénztárcáját sem kímélő francia fasiszta volt és egykori csuklyás (cagoulard) harcostársait előszeretettel alkalmazta a világháború után is.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.