Tévétorrent

13 Reasons Why

Tévétorrent

A tinidrámáknak érthető okokból nem erősségük a felnőtt nézők megszólítása, és felnőtt szereplőik is nagyon hasonlítanak a 90-es évek slasherjeiben felbukkanó társaikra: nincsenek ott, amikor kellene, és értetlenségük vagy túlzott szigoruk kamaszodó gyerekeik vesztét okozzák. Lehet ellenük lázadni, lehet őket szidni, de szervesen csak ritkán részesei a cselekménynek.

A Tizenhárom okom volt már csak azért is figyelemre méltó, mert kiemelt figyelmet szentel a felnőttek/szülők hibáinak és erényeinek, de nem ez a legjobb tulajdonsága. Olyan erővel tárja fel az ezredforduló körül született generáció társas viszonyainak ocsmány oldalát, ahogy mostanság tévében nem láttuk. Egy középiskolás lány öngyilkos lesz az őt érő folyamatos zaklatás miatt. Mielőtt véget vetne az életének, tizenhárom kazettát hagy hátra tizenhárom embernek, akik hozzájárultak a döntéséhez. A sorozat logikája nem áll messze a detektívtörténetétől, ahol szülők, iskolai tanácsadók, ügyvédek, de legfőképp egy kissé irritáló kamasz fiú próbálja kiolvasni Hannah múltjából az öngyilkosság okát, miközben a jelenbeli gyásszal küzdenek. Eltérő mértékben, de mind aljasak, önzők és kegyetlenek, fásultak és hidegek. Mindannyian felelősek Hannah haláláért, de mind nyomorultak és esendőek maguk is, viszont egyiküket sem lehet szeretni. A Tizenhárom okom volt kissé túlságosan is meg van győződve saját ütősségéről, de az ereje abban rejlik, hogy megmutatja egy öngyilkosság komplexitását, és egy pillanatra sem csábít az áldozathibáztatásra.

Magyar felirat: Sanders – Szandii & kissoreg – Szandi* & Klaudia

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”