Tévétorrent

13 Reasons Why

Tévétorrent

A tinidrámáknak érthető okokból nem erősségük a felnőtt nézők megszólítása, és felnőtt szereplőik is nagyon hasonlítanak a 90-es évek slasherjeiben felbukkanó társaikra: nincsenek ott, amikor kellene, és értetlenségük vagy túlzott szigoruk kamaszodó gyerekeik vesztét okozzák. Lehet ellenük lázadni, lehet őket szidni, de szervesen csak ritkán részesei a cselekménynek.

A Tizenhárom okom volt már csak azért is figyelemre méltó, mert kiemelt figyelmet szentel a felnőttek/szülők hibáinak és erényeinek, de nem ez a legjobb tulajdonsága. Olyan erővel tárja fel az ezredforduló körül született generáció társas viszonyainak ocsmány oldalát, ahogy mostanság tévében nem láttuk. Egy középiskolás lány öngyilkos lesz az őt érő folyamatos zaklatás miatt. Mielőtt véget vetne az életének, tizenhárom kazettát hagy hátra tizenhárom embernek, akik hozzájárultak a döntéséhez. A sorozat logikája nem áll messze a detektívtörténetétől, ahol szülők, iskolai tanácsadók, ügyvédek, de legfőképp egy kissé irritáló kamasz fiú próbálja kiolvasni Hannah múltjából az öngyilkosság okát, miközben a jelenbeli gyásszal küzdenek. Eltérő mértékben, de mind aljasak, önzők és kegyetlenek, fásultak és hidegek. Mindannyian felelősek Hannah haláláért, de mind nyomorultak és esendőek maguk is, viszont egyiküket sem lehet szeretni. A Tizenhárom okom volt kissé túlságosan is meg van győződve saját ütősségéről, de az ereje abban rejlik, hogy megmutatja egy öngyilkosság komplexitását, és egy pillanatra sem csábít az áldozathibáztatásra.

Magyar felirat: Sanders – Szandii & kissoreg – Szandi* & Klaudia

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.