Torrentmozi

Fekete szívek klubja

What Happened, Miss Simone?

  • Greff András
  • 2016. május 14.

Tévétorrent

Megkérdeztük tőle, hogy mit kér a fellépés előtt, ő meg mondta, hogy kokaint és egy rőf kolbászt – meséli Warren Ellis, Nick Cave hegedűse a poraiból épp feltámadt, már 50 felett járó Nina Simone-ról a 20 000 nap a Földönben, és ez pontosan az a fajta mondat, amely mögött bátran ott sejthetünk egy hatalmas kalandokkal, véres harcokkal és a könnyek vízesésbe torkolló folyamával teli életrajzi nagyregényt.

Liza Garbus dokumentumfilmje éppen ezt fordítja képekké, és bár magát a korhelykedést kikerüli, amikor belelapoz abba az egészen különleges eseménysorba, amely Nina Simone élete volt, akkor sokkal, de sokkal érdekesebb részleteket talál. És egyúttal sokkal súlyosabbakat is.

Már a hangolás rokonszenves: a filmben nem jelennek meg a zenés dokuk kötelezően bornírt rétegét jelentő áradozó kortárs fejek, mivel a zongorista-énekesnő annyira nagyszabású tehetség volt, hogy az már a néhány másodperces koncertrészleteken is mindenki számára világosan átragyog. Olyan portréfilmet kapunk így, amelyben végre csak azok beszélnek, akiknek valóban beszélniük kell: az énekesnő lánya, volt férje és legközelebbi társai mellett mindenekelőtt maga a művésznő, aki több régi interjújában is hihetetlenül szuggesztívan kommentálta a saját életét. Márpedig volt és kellett is mit kommentálni, hiszen Nina Simone pályaívének vázlatos felrajzolása csak a komplex valóság meghamisításához volna elegendő. Ott kezdődik (és oda is kanyarodik a filmben vissza) minden, hogy bár egészen kivételes tehetségről beszélünk, aki össze tudta hangolni dalaiban a dzsesszt, a komolyzenét, a soult, a bluest és a radikális politikai kiállást, ez a különleges keverék csakis azért létezik, mert a csodagyerekként startoló zongoristalányt nem vették fel az akadémiára a bőrszíne miatt, amit ő sohasem bocsátott meg később a világnak. Aztán úgy folytatódik, hogy ő, a fekete polgárjogi mozgalom egyik ténylegesen az életét kockáztató, öklével több falat is átütő, pozitív és örök ikonja Martin Luther King meggyilkolása után már a feketék felfegyverzését, a polgárháborús uszítást és valamiféle zűrzavaros szeparatizmust kultivált, és rosszul volt „a fehér embertől” – miközben két legbensőségesebb barátja közül történetesen egyik sem volt fekete. Akit durván vert a férje, de sokáig mégsem vált el, és nem csupán az áldozatszindróma miatt, hanem mert (naplója tanúsága szerint) akkor volt igazán elemében, amikor közel engedte magához az erőszakot. Aki fantasztikus színpadi jelenség volt, pedig ha nem fogy el a pénze, a fellépések helyett szíve szerint az eseménytelen névtelenséget kínáló hétköznapokat választotta volna inkább Libériában.

És így tovább: egyik kényelmetlen pillanattól a másikig egy olyan filmben, amelyet mégsem a narcisztikus mítoszpusztítási vágy mozgat. Liza Garbus csupán arra az összeférhetetlen elemeket is szorosan egymáshoz fűző, eleven káoszra koncentrál, amely át- és átmossa minden eredeti személyiség belső életét – és amelynek igen feszélyező, de legalább ennyire felvillanyozó érzés is a közvetlen közelébe érni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.