Torrentmozi

Fekete szívek klubja

What Happened, Miss Simone?

  • Greff András
  • 2016. május 14.

Tévétorrent

Megkérdeztük tőle, hogy mit kér a fellépés előtt, ő meg mondta, hogy kokaint és egy rőf kolbászt – meséli Warren Ellis, Nick Cave hegedűse a poraiból épp feltámadt, már 50 felett járó Nina Simone-ról a 20 000 nap a Földönben, és ez pontosan az a fajta mondat, amely mögött bátran ott sejthetünk egy hatalmas kalandokkal, véres harcokkal és a könnyek vízesésbe torkolló folyamával teli életrajzi nagyregényt.

Liza Garbus dokumentumfilmje éppen ezt fordítja képekké, és bár magát a korhelykedést kikerüli, amikor belelapoz abba az egészen különleges eseménysorba, amely Nina Simone élete volt, akkor sokkal, de sokkal érdekesebb részleteket talál. És egyúttal sokkal súlyosabbakat is.

Már a hangolás rokonszenves: a filmben nem jelennek meg a zenés dokuk kötelezően bornírt rétegét jelentő áradozó kortárs fejek, mivel a zongorista-énekesnő annyira nagyszabású tehetség volt, hogy az már a néhány másodperces koncertrészleteken is mindenki számára világosan átragyog. Olyan portréfilmet kapunk így, amelyben végre csak azok beszélnek, akiknek valóban beszélniük kell: az énekesnő lánya, volt férje és legközelebbi társai mellett mindenekelőtt maga a művésznő, aki több régi interjújában is hihetetlenül szuggesztívan kommentálta a saját életét. Márpedig volt és kellett is mit kommentálni, hiszen Nina Simone pályaívének vázlatos felrajzolása csak a komplex valóság meghamisításához volna elegendő. Ott kezdődik (és oda is kanyarodik a filmben vissza) minden, hogy bár egészen kivételes tehetségről beszélünk, aki össze tudta hangolni dalaiban a dzsesszt, a komolyzenét, a soult, a bluest és a radikális politikai kiállást, ez a különleges keverék csakis azért létezik, mert a csodagyerekként startoló zongoristalányt nem vették fel az akadémiára a bőrszíne miatt, amit ő sohasem bocsátott meg később a világnak. Aztán úgy folytatódik, hogy ő, a fekete polgárjogi mozgalom egyik ténylegesen az életét kockáztató, öklével több falat is átütő, pozitív és örök ikonja Martin Luther King meggyilkolása után már a feketék felfegyverzését, a polgárháborús uszítást és valamiféle zűrzavaros szeparatizmust kultivált, és rosszul volt „a fehér embertől” – miközben két legbensőségesebb barátja közül történetesen egyik sem volt fekete. Akit durván vert a férje, de sokáig mégsem vált el, és nem csupán az áldozatszindróma miatt, hanem mert (naplója tanúsága szerint) akkor volt igazán elemében, amikor közel engedte magához az erőszakot. Aki fantasztikus színpadi jelenség volt, pedig ha nem fogy el a pénze, a fellépések helyett szíve szerint az eseménytelen névtelenséget kínáló hétköznapokat választotta volna inkább Libériában.

És így tovább: egyik kényelmetlen pillanattól a másikig egy olyan filmben, amelyet mégsem a narcisztikus mítoszpusztítási vágy mozgat. Liza Garbus csupán arra az összeférhetetlen elemeket is szorosan egymáshoz fűző, eleven káoszra koncentrál, amely át- és átmossa minden eredeti személyiség belső életét – és amelynek igen feszélyező, de legalább ennyire felvillanyozó érzés is a közvetlen közelébe érni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.