Államnő

Borgen

  • - borz -
  • 2015. augusztus 31.

Tévétorrent

Az utóbbi évek legjobb politikai tévésorozatában Dánia első női miniszterelnöke óriási lehetőséghez jut, de meg is kérik az árát.

Az utóbbi évek legjobb politikai tévésorozata a dán közszolgálatin indult 2010-ben. Népszerű műfaj ez az ún. szabad világban, mindenki hozzáadja a maga nemzeti sajátosságait: az amerikaiak leginkább a pátoszt, az angolok a szarkazmust, de a szériák bátor új világában ezt sem kell szentírásnak venni, van már cinikus amerikai, érzelgős brit is. Magyar nemzeti sajátságként mi mindezt a partvonalról, mások tévéjében nézzük, és legfeljebb azzal vigasztalódhatunk, hogy népességarányosan nekünk van a legtöbb közszolgálati csatornánk a világon.

A műfaj klasszikusa, Az elnök emberei az USA kormányzati rend­szerének apoteózisa. Innen jutottunk el napjainkra a House of Cardsig – azzal a cseppet sem lényegtelen megszorítással, hogy ez egyrészt egy brit sorozat re­make-je, másrészt annyira elveti a sulykot, hogy számos erénye dacára képtelenség komolyan venni. A legpiszkosabb politikai játszma, visszaélés a hatalommal, a korrupció minden formája súlytalanná válik amellett, hogy a kormány/államfő többrendbeli gyilkos, egyszerű köztörvényes bűnöző. Az ilyenek pedig egy egészen más zsáner szereplői.

A dánok a West Wingnél kevésbé magasztosan, a Kártyavárnál jóval etikusabban, egészében földönjáróbban közelítették meg a témát a Borgennel. A cím a Christiansborg kastélyra utal, amelyben a három hatalmi ág – miniszterelnökség, parlament, legfelső bíróság – székel. A körülmények váratlan összejátszása úgy hozza, hogy a parlamenti választásokon elhullik a két nagy esélyes, és nevető harmadikként befut a Mérsékelt Párt (a fantázianevű pártokat nem nehéz azonosítani a létezőkkel). Karizmatikus vezetőjük, Birgitte Nyborg tűzről pattant milf, aki biciklivel munkába járó kétgyerekes anyából egyszerre a reflektorfényben – és a politikai intrikák középpontjában – találja magát. Megnyílik előtte a lehetőség, hogy Dánia első női miniszterelnöke és jelentős „államférfi” legyen. Már önmagában a lehetőség megragadásáért is olyan képességeket kell mozgósítania, amelyek létezéséről nem is tudott, ahogy nem tudhat arról sem, mekkora árat kell ezért fizetnie.

false

A hivatásos politikusokon kívül természetesen szerepet kapnak a különféle „királycsinálók” (köztük egy dúlt lelkű spindoktor) és a média (a vezető tévéadótól a botránylapig), és persze fény derül kisebb-nagyobb disznóságokra is. E téren azért nem lehetnek túlzott elvárásaink, lévén Dánia a világ egyik legkevésbé korrupt országa.

A sorozat három évada (egyenként tíz egyórás epizóddal) közül az első a legjobb, amelyben a közügyek dominálnak, míg az elsöprő siker kikényszerítette folytatásban egyre nagyobb teret szentelnek a megismert és megszeretett figurák magánéletének.

A tüneményes Sidse Babett Knudsen (aki vágyik őt újra látni, annak ajánlom a tragikus kimenetelű dán–porosz háborúról szóló 1864 sorozatot) tökéletes választás, de a többiek sem okoznak csalódást, különös tekintettel a revolver-újságíróvá vedlő, bukott politikust játszó Peter Mygindre, az alkoholproblémákkal küzdő veterán újságírónőt adó Benedikte Han­senre vagy a miniszterelnök férjeként egy leharcolt gyeses anya minden tünetét felmutató Mikael Birkkjaerre.

A Borgen világszerte hatalmas érdeklődést keltett, Koszovótól Izraelig, Dél-Koreától Törökországig sugározták, de még magyar tévénézők is láthatták, hogy működik egy demokrácia – már ha fogni tudják valamelyik szomszédunk, például a szerbek adását.

Magyar felirat (első évad): Lavinia

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.