Almost Human

  • - kg -
  • 2014. január 12.

Tévétorrent

Nem túl távoli jövők mindig vannak, mindig lesznek, és nemcsak az a jó bennük, hogy az alkotói fantáziának csupán a költségvetés szab határt (bár így is minden második jövő szárnyas & fejvadászos), hanem az is, hogy sosem kell kiírni: "Igaz történet alapján." Az Almost Human esetében az átlagosnál többet szántak eme nem túl távoli jövő tárgyi világának felcicomázására - fegyverek, kommunikációs kütyük, utcaképek és közlekedési eszközök terén JJ Abrams új sorozata abba a műfaji kreclibe tartozik, melyet úgy hívnak; minőségi televíziózás.

A következő műfaji megálló a robotos filmek, melyek szép példája volt legutóbb az €Äkta Människor című svéd csoda (egy polgári IKEA-világban játszódó robotforradalom részletgazdag kibontása), az európai érzékenységet azonban Abrams robotjai hírből sem ismerik. A sorozat ősi sémákkal kereskedik; kevésbé érdekli a "mit ér a robot, ha majdnem ember" problémakör, mint a minden epizódra jutó nyomozómunka, melyet a buddy movie-k ősi szabályai szerint egy fehér hús-vér ember és egy fekete gépember vezényel le az ilyenkor szokásos, egyszer te szólsz be nekem, másszor én szólok be neked ritmikus nyelvgimnasztika közepette. Úgy látszik, a jövő annyira mégsem előrehaladott, hogy sikerült volna túllépni az Eddie Murphy - Nick Nolte vagy a Mel Gibson - Danny Glover formulán. De ha épp nincs jobb dolgunk, és az Ākta Människor második évadjának angol feliratai (Real Humans) is késnek, csalatkozni Karl Urban (fehér+ember) és Michael Ealy (fekete+gép) párosában sem fogunk - feltéve, ha kedveljük az agyilag-érzelmileg nem túl megerőltető, nem túl távoli jövőket.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.