Drótplecsni – Low Winter Sun

  • - borz -
  • 2014. január 21.

Tévétorrent

A tízrészes amerikai bűnsorozat egész jó lenne, ha feledni tudnánk, hogy kapitális hülyeségre épül. A "tökéletes gyilkosságnak" eleve ódon hangzása van, de ha 21. századi hétpróbás zsaruk jönnek ezzel, akkor joggal kételkedünk nemcsak a hozzáértésükben, de az ép eszükben is.

Másfelől viszont hitchcocki izgalomfokozó elem, hogy a krimiken edződött néző többet tud a szereplőknél, nem lepik meg a kórboncnok sorsdöntő felfedezései, mint szegény Frank Agnew és Joe Geddes nyomozót, akik ráadásul rendőrgyilkosságot követnek el előre megfontoltan. Ez nem spoiler, hanem a Low Winter Sun kiinduló helyzete: a továbbiakban azt hömpölygetik, hogyan lehet egy ilyet megúszni. Innentől válik valóban érdekessé a sztori, a helyszíntől (a hivatalos csőd szélén álló, de ténylegesen már rég bedöglött Detroit) a karaktereken át az atmoszféráig. Mert hangulata, az nagyon van a filmnek. A szereplők közül kiemelkedik a nem mocskos zsaru, Frank (Mark Strong), aki eredendő bűnként megszállottja lesz egy kelet-európai prostituáltnak. Ezt a gyenge pontját használják fel a gonoszok, élükön Geddes nyomozóval, aki úgy velejéig romlott, hogy közben emberszerűen összetett személyiség marad.

false

Az amerikai széria egy kétrészes brit tévéfilm remake-je. Oly híven követi az eredetit, hogy nemcsak a fő szálat veszi át szinte pontról pontra, de a figurák nevét, beosztását, dramaturgiai szerepét is. És a főhőst játszó Mark Strongot, aki a Firth of Forthtól jóformán száraz lábbal kel át az óceánon. A brit film ugyanis Edinburghban játszódik, amit csont nélkül írnánk a javára, ha egyes színészek nem vinnék annyira túlzásba a skót akcentust, hogy még az angol anyanyelvű nézők is felhorgadjanak ellene. (A skótok érthetetlen hablatyolása a viccek és legendák birodalmába tartozik; közepesen iskolázott, városi emberek nyelvhasználata nem tér el kirívóan a sztenderdtől.)

A két részből úgy lett tíz, hogy beleszőttek egy mellékszálat a Drótból: az ottani Ziggyvel és a göröggel egyetemben. James Ransone itt is önálló bűnözői karrierre tör a maga felhőtlen módján, ész nélkül, egyszerre szállva szembe utcai drogterjesztőkkel és a területet uraló maffiózóval.

Ha azt mondjuk, hogy a Low Winter Sunt a Shieldből és a Wire-ből rakták össze, az nem elmarasztalás, hanem dicséret. Csak azt a tökéletes gyilkosságot tudnánk feledni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.