Drótplecsni – Low Winter Sun

  • - borz -
  • 2014. január 21.

Tévétorrent

A tízrészes amerikai bűnsorozat egész jó lenne, ha feledni tudnánk, hogy kapitális hülyeségre épül. A "tökéletes gyilkosságnak" eleve ódon hangzása van, de ha 21. századi hétpróbás zsaruk jönnek ezzel, akkor joggal kételkedünk nemcsak a hozzáértésükben, de az ép eszükben is.

Másfelől viszont hitchcocki izgalomfokozó elem, hogy a krimiken edződött néző többet tud a szereplőknél, nem lepik meg a kórboncnok sorsdöntő felfedezései, mint szegény Frank Agnew és Joe Geddes nyomozót, akik ráadásul rendőrgyilkosságot követnek el előre megfontoltan. Ez nem spoiler, hanem a Low Winter Sun kiinduló helyzete: a továbbiakban azt hömpölygetik, hogyan lehet egy ilyet megúszni. Innentől válik valóban érdekessé a sztori, a helyszíntől (a hivatalos csőd szélén álló, de ténylegesen már rég bedöglött Detroit) a karaktereken át az atmoszféráig. Mert hangulata, az nagyon van a filmnek. A szereplők közül kiemelkedik a nem mocskos zsaru, Frank (Mark Strong), aki eredendő bűnként megszállottja lesz egy kelet-európai prostituáltnak. Ezt a gyenge pontját használják fel a gonoszok, élükön Geddes nyomozóval, aki úgy velejéig romlott, hogy közben emberszerűen összetett személyiség marad.

false

Az amerikai széria egy kétrészes brit tévéfilm remake-je. Oly híven követi az eredetit, hogy nemcsak a fő szálat veszi át szinte pontról pontra, de a figurák nevét, beosztását, dramaturgiai szerepét is. És a főhőst játszó Mark Strongot, aki a Firth of Forthtól jóformán száraz lábbal kel át az óceánon. A brit film ugyanis Edinburghban játszódik, amit csont nélkül írnánk a javára, ha egyes színészek nem vinnék annyira túlzásba a skót akcentust, hogy még az angol anyanyelvű nézők is felhorgadjanak ellene. (A skótok érthetetlen hablatyolása a viccek és legendák birodalmába tartozik; közepesen iskolázott, városi emberek nyelvhasználata nem tér el kirívóan a sztenderdtől.)

A két részből úgy lett tíz, hogy beleszőttek egy mellékszálat a Drótból: az ottani Ziggyvel és a göröggel egyetemben. James Ransone itt is önálló bűnözői karrierre tör a maga felhőtlen módján, ész nélkül, egyszerre szállva szembe utcai drogterjesztőkkel és a területet uraló maffiózóval.

Ha azt mondjuk, hogy a Low Winter Sunt a Shieldből és a Wire-ből rakták össze, az nem elmarasztalás, hanem dicséret. Csak azt a tökéletes gyilkosságot tudnánk feledni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.