Tévétorrent

Cleverman

Tévétorrent

Ebben az ausztrál utópiában – némileg rejtői felállásban – három társadalmi réteg próbálja megoldani az együttélést.

A népesség európai része és az őslakosok közti ellentét korántsem mesei elem, de ezt itt még tetézi, hogy megjelennek a „félemberek”, az ausztrál mítoszok szőrrel borított erdei vadjai is, akik gettóba kényszerülve próbálnak élhető világot és emberi jogokat kiküzdeni maguknak.

A mű üzenetét nem nehéz felfejteni, a központban ugyanis az ausztrál őslakosok mítoszvilága áll, amelyről viszont olyan keveset tudunk, hogy a filmben emlegetett vészt hozó szörnyeket, az Álomidőnek nevezett közös tudatalatti kozmoszt vagy épp az ezzel bánni tudó törzsi varázslót, a címszereplő Clevermant is simán hihetjük egy sci-fi-író fantazmagóriájának. De egyik sem az, s ettől lesz ez a sorozat sokkal érdekesebb, mintha pusztán egy családi és örökösödési viszályokat (természetesen jön a tékozló fiú és viszi a lényeget) vagy az elnyomó és elnyomott közti társadalmi problémákat felmondó mese lenne.

A háttérben húzódó misztikum, a családi dráma és a mindenkori megalázások realitása jó arányban keveredik, de az első epizódok ismeretében azért elég nehéz megjósolni, hogy a rengeteg problémafelvetés végül nem esik-e teljesen szét, és meg tud-e maradni egy erős, összetartó világmagyarázatnál. Az esély mindenesetre megvan rá. A színészek (például Iain Glen és Frances O’Connor) is kitesznek magukért.

Az ausztrál mondavilág nyilván fenn tudja tartani az érdeklődést, a kérdés csak az, hogy elég lesz-e a spiritusz az évad végéig.

Magyar felirat: falatka2003 & Szigony

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.