Tévétorrent

Könnyekig nevetni

Fleabag

Tévétorrent

A realizmus érzetét kelteni könnyűnek látszó, de valójában bonyolult dolog.

Azt hisszük, hogy valami globális atmoszféra kell hozzá, pedig inkább a részletekben bujkál. A négyes-hatos szaga, a 3-as metró zsíros korlátja az ember keze alatt, a körtér szürke kövei (pl. a Kontroll – mely olykor messze keveredett a realizmustól − és a Moszkva tér mind ilyen apró, mindenki által ismert érzetekre alapozva működött). Ráadásul ezek nem is feltétlenül kellemes jelenségek, mégis a legtöbben meghitt ismerősséget érzünk, ha látjuk/olvassuk őket.

Az Amazon hatrészes, sziporkázó vígjátéksorozata, a Fleabag is ezen az elven működik, de ha lehet, még általánosabb közös tapasztalatokat idéz fel, még zavarba ejtőbb módon. Mindjárt az első jelenetben kínos, nyögvenyelős anális szexet látunk, amit a főhős a kamerába nézve kommentál. Kínos(an ismerős) pillanatok sorozataként lehetne a legjobban leírni a Fleabaget, mely egy szokványos szinglitörténetként indul (harmincas, rosszul értelmezett feminista elvek szerint élő, harsány nő többnyire szexuális természetű kalandozásai) és az évad végére egészen mélyre merészkedik. Sok minden meghökkentő benne, de a leginkább mégis az, hogy a főhős egy igazán alávaló, visszataszító, önsorsrontó nő (Phoebe Waller-Bridge komédiában és drámában is remekel), az antihősnél egy fokkal rosszabb (a nevét nem tudjuk, de valószínűleg ő volna a címbeli bolhazsák).

A néző csak lassan fogja fel, hogy a nő valamilyen traumát (az anya vagy a legjobb barátnő halála?) élt át, azt meg még lassabban, hogy milyen is lenne e trauma természete – a sorozat úgy mond el rengeteget a gyászról és egy csapás személyközi aspektusairól, hogy látszólag csak fecseg (a hiánynak például számos alkalommal volt tengerimalac a megszemélyesítője).

Mindemellett szerfelett vonzó és okos, ahogy a széria mozgásba lendíti és összezavarja nézőjét, aki elvész az egocentrikus nő szubjektív kommentárjaiban, így nehezen tudja összeilleszteni a cselekményindító trauma elhintett darabkáit. A nagy nyomozás közepette pedig jó sokat nevetünk, de annyit, hogy közben már észre sem vesszük, hogy valójában jó ideje sírunk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.