Tévétorrent

Dark Angel

  • Szabó Ádám
  • 2017. február 19.

Tévétorrent

„Magyarországon nincsenek sorozatgyilkosok!” – mondják be a közelmúltbeli magyar krimiben. A szerencsésebb történelmi fejlődés nemcsak prosperálóbb gazdasággal, de gazdagabb kriminalisztikai történelemmel is jár. Nézzük például a briteket! Leghíresebb figurájuk természetesen Hasfelmetsző Jack, de van yorkshire-i hasfelmetszőjük, saját Hannibaljuk (Robert Maudsley) vagy moori gyilkosuk is. Közülük az arra érdemesek már meg is kapták saját tévéfilmjüket – a Dark Angel az ötödik epizód a legelvetemültebb angol gyilkosok történetét felelevenítő sorozatban.

Mary Ann Cottonra, a történet főszereplőjére az első angol női sorozatgyilkosként szokás hivatkozni. Elfogyasztott férjeinél csak a kétségbeesetten megszült gyerekei száma nagyobb, ami pedig még ezt is tetézi, az az életében kiporci­ó­­zott arzénadagok száma. Semmirekellő férj, rivális asszony, legjobb barátnő – ahol Mary Ann megjelent, pestisként követte a halál.

Egy csésze tea a szigetországban hagyományosan mindenre jó megoldás, Mary Ann is azzal próbálta saját gondjait megoldani. A folyamatosan visszatérő, teáskannába bujtatott halál azonban önmagában édeskevés a feszültséghez. Más fokozást viszont nem alkalmaz a rendező, aki ugyanolyan méla unalommal szemléli az elhalálozókat, mint sorozatgyilkosunk. Régi vonalas, visszafogott dráma a Dark Angel, gyilkosságokkal fűszerezve – amolyan tipikus tévéfilm, ami hosszánál fogva akár a moziban is elfért volna. Ott talán még inkább szemére vetnénk tempóját és vérszegénységét; így, két epizódban elnézhetjük neki.

Magyar felirat: Mr. Bishop

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.