Torrentmozi

Mavis!

  • - greff -
  • 2017. február 26.

Tévétorrent

Mavis Staples zeneipari karrierje 1950-ben vett startot, és a soulba kevert gospel (vagy a gospelbe kevert soul) királynője azóta sem pihen – olyannyira nem, hogy a neten már megtalálhatjuk a 2017-es koncertdátumait is. Az HBO dokumentumfilmje egyfelől napjainkban, mozgás közben mutatja be Staples asszonyt, aki a keményen dolgozó nagy ember prototípusaként lelkesen buzdítja ráadásra zenésztársait, és időközben mélyebbé, bluesosabbá formálódott hangjával minden fellépésén két vállra fekteti a közönséget – a koncertek közötti heteket pedig arra használja fel, hogy a wilcós Jeff Tweedy segítségével fantasztikus aggkori soul­lemezeket készítsen.

Jessica Edwards rendező ezzel párhuzamosan az idáig vezető utat is lendületesen vázolja: megtudhatjuk, mit jelentett, amikor a kezdetek kezdetén főhősnőnk révén beszivárgott a templomokba az érzékiség, megértjük, mi volt a szerepe a Staples Singers néven futó családi vállalkozás világi befuttatásában Martin Luther Kingnek, és beleszól a sztoriba Prince és Bob Dylan is. Az archív felvételek lehengerlőek, de a rendező másutt is ügyesen választ: még a beszélő fejek is karizmatikusak a dobostól a biográfusig.

A Mavis! könnyen átélhető példát nyújt arra, hogy a történelem és a személyes sors mozgásai még a popzenében sem szétválaszthatóak. S bár sem a rendező, sem Mavis Staples nem szentimentális alkat, a végén azért kíméletlenül megszorongatják a nézők szívét. Így megy ez ma a dokuiparban: az eleven tények mellett kalandot és nagy érzelmeket is kapunk.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.