Tévétorrent

Vissza a vadonba

Frontier

  • Bori Erzsébet
  • 2017. január 15.

Tévétorrent

Ritkán szól ennyi érv egy új széria mellett. A Discovery Canada beszállása a fénykorát élő sorozatiparba önmagában is figyelmet kelthet, de ha ezt a Netflix partnereként teszi, az többre érdemes egy fejfelkapásnál vagy kattintásnál. Abba belenézünk.

A Frontiernek a témája sem utolsó. Ha emlékszik még valaki a „tavalyi” Oscarra, ott futott be a három díjjal is honorált Iñárritu-mű, A visszatérő. A Michael Punke kitűnő regényéből készült (és nem kicsit túlsrófolt) film a határvidék prémvadászainak kalandos és irdatlanul nehéz életét tárgyazza a 18. század elején. A Frontier északabbra és keletebbre, a Hudson-öböl körül játszódik, két évtizeddel korábban. A szőrme- és irhakereskedelemben nagy pénzek vannak, véres harc folyik a területekért a rivális prémvadászbandák és a megbízóik között. Az angol korona koncesszióját bíró Hudson Bay Társaság egyeduralmát egyre több új kihívó fenyegeti, és ahogy az már a törvényen kívüli helyeken nagy haszonnal kecsegtető üzleteknél lenni szokott, a versenyzők egyáltalán nem válogatnak az eszközökben. A selyem nyakravalós úriemberek éppolyan gátlástalanul ontják az ellenérdekelt felek vérét, mint a nyúzókéses bitangok. Vegyük még hozzá, hogy a terület távolról sem lakatlan: az őslakos indián törzsek nem vetik meg a jó boltot, de elég egy félreértés vagy egy elszámolási vita, hogy az üzletkötés mészárlásba torkolljon.

Ez lenne a történelmi háttér, amely előtt két nagy formátumú ősellenség vív élet-halál harcot. Lord Benton, a Hudson Bay Társaság legendásan kegyetlen vezére (Alun Armstrong, a brit kosztümös filmek kihagyhatatlan jellemszínésze) szemben a társaság szakadárjával, az ír apától és indián anyától származó, hírhedten bestiális Declan Harppal (az olyan kultsorozatoknak köszönhetően, mint a Trónok harca vagy a Red Road egyre népszerűbb Jason Momoa). Körülöttük mindenféle nációjú, társadalmi állású és erkölcsi beállítottságú mellékszereplők tarka serege – vöröskabátosok, derék indiánok, víg özvegy, túlélőművész korcsmárosné, részeges pap, ír tolvajgyerek és a kis barátnője, jó útra tért prostituáltak és számos javíthatatlan briganti – gondoskodik arról, hogy sose legyen üres a szín.

A társulás szerencsésnek ígérkezett, a Discovery hozza a történelmet, a Netflix a mozit. De menet közben nagyon elbillent a dolog az utóbbi erős túlsúlyától. A Frontier elképesztően mozgalmas, gyors tempójú, jóformán nincs benne üresjárat, sehol egy comic relief két hajsza vagy hirig között. Hat epizódba beleszőnek annyi szálat, amennyiből két tucat sorozat is kitelne, de hiányt szenved a történetmesélés, nem jut idő karaktert adni a rengeteg figurának. A nagy tudású főszereplők mellett egyes színészek alulteljesítenek, a látvány múlt századi televíziós, ennél azért többhöz vagyunk szokva az újabb sorozatokban. Ha már Discovery, jobban jártunk volna kevesebb akcióval, több ismeretterjesztéssel. Reménykedjünk, hogy a második évadnak majd sikerül kiaknáznia a sztoriban még mindig benne rejlő lehetőségeket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.