Tévétorrent

Vissza a vadonba

Frontier

  • Bori Erzsébet
  • 2017. január 15.

Tévétorrent

Ritkán szól ennyi érv egy új széria mellett. A Discovery Canada beszállása a fénykorát élő sorozatiparba önmagában is figyelmet kelthet, de ha ezt a Netflix partnereként teszi, az többre érdemes egy fejfelkapásnál vagy kattintásnál. Abba belenézünk.

A Frontiernek a témája sem utolsó. Ha emlékszik még valaki a „tavalyi” Oscarra, ott futott be a három díjjal is honorált Iñárritu-mű, A visszatérő. A Michael Punke kitűnő regényéből készült (és nem kicsit túlsrófolt) film a határvidék prémvadászainak kalandos és irdatlanul nehéz életét tárgyazza a 18. század elején. A Frontier északabbra és keletebbre, a Hudson-öböl körül játszódik, két évtizeddel korábban. A szőrme- és irhakereskedelemben nagy pénzek vannak, véres harc folyik a területekért a rivális prémvadászbandák és a megbízóik között. Az angol korona koncesszióját bíró Hudson Bay Társaság egyeduralmát egyre több új kihívó fenyegeti, és ahogy az már a törvényen kívüli helyeken nagy haszonnal kecsegtető üzleteknél lenni szokott, a versenyzők egyáltalán nem válogatnak az eszközökben. A selyem nyakravalós úriemberek éppolyan gátlástalanul ontják az ellenérdekelt felek vérét, mint a nyúzókéses bitangok. Vegyük még hozzá, hogy a terület távolról sem lakatlan: az őslakos indián törzsek nem vetik meg a jó boltot, de elég egy félreértés vagy egy elszámolási vita, hogy az üzletkötés mészárlásba torkolljon.

Ez lenne a történelmi háttér, amely előtt két nagy formátumú ősellenség vív élet-halál harcot. Lord Benton, a Hudson Bay Társaság legendásan kegyetlen vezére (Alun Armstrong, a brit kosztümös filmek kihagyhatatlan jellemszínésze) szemben a társaság szakadárjával, az ír apától és indián anyától származó, hírhedten bestiális Declan Harppal (az olyan kultsorozatoknak köszönhetően, mint a Trónok harca vagy a Red Road egyre népszerűbb Jason Momoa). Körülöttük mindenféle nációjú, társadalmi állású és erkölcsi beállítottságú mellékszereplők tarka serege – vöröskabátosok, derék indiánok, víg özvegy, túlélőművész korcsmárosné, részeges pap, ír tolvajgyerek és a kis barátnője, jó útra tért prostituáltak és számos javíthatatlan briganti – gondoskodik arról, hogy sose legyen üres a szín.

A társulás szerencsésnek ígérkezett, a Discovery hozza a történelmet, a Netflix a mozit. De menet közben nagyon elbillent a dolog az utóbbi erős túlsúlyától. A Frontier elképesztően mozgalmas, gyors tempójú, jóformán nincs benne üresjárat, sehol egy comic relief két hajsza vagy hirig között. Hat epizódba beleszőnek annyi szálat, amennyiből két tucat sorozat is kitelne, de hiányt szenved a történetmesélés, nem jut idő karaktert adni a rengeteg figurának. A nagy tudású főszereplők mellett egyes színészek alulteljesítenek, a látvány múlt századi televíziós, ennél azért többhöz vagyunk szokva az újabb sorozatokban. Ha már Discovery, jobban jártunk volna kevesebb akcióval, több ismeretterjesztéssel. Reménykedjünk, hogy a második évadnak majd sikerül kiaknáznia a sztoriban még mindig benne rejlő lehetőségeket.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.