Tévétorrent

Dates

Tévétorrent

A Skins alkotója, Bryan Elsley nem bonyolította agyon: a húszperces epizódokban netes párkeresőn ismerkedő londoniak találkoznak zárt terekben, zene nélkül, zavarba ejtően naturalista tónusban megmutatva magukat. A maroknyi szereplőt mozgató széria epizódjai alapvetően zártak, bár egyes részek lazán kapcsolódnak egymáshoz.

Letisztultság, keresetlen stílus, a nagyvárosi életmód problémáinak boncolgatása: a Dates már-már antropológiai igénnyel vizsgálja a módszereiben átalakult, ám ősrégi ösztönök hajtotta párkeresést. Olykor a szó szoros értelmében megragadható benne az a pillanat, amikor a homo sapiens szerelembe esik. Ez nagyban köszönhető a nem túlzottan ismert, de egészen kiváló, profi színészek játékának, dialógusainak: mintha az étteremben a szomszédos asztalnál ülő párocskát bámulnánk - közvetlen közelről. A rengeteg közeli szinte tapinthatóvá teszi a szereplőket, így képesek lehetünk már öt perc után is azonosulni velük. És csak itt érkezünk a Dates legfinomabb falatjához, hogy tudniillik minden dimenzióban értelmezi a vonzalmat! Egymásba szeretnek itt szépek és csúnyák, emigránsok, vidékiek, prolik és gazdagok, melegek és heterók, házasok és szinglik. Ezzel párhuzamosan persze az összes posztmodern és kőkori társadalmi probléma is felszínre kerül, de soha nem szorítja háttérbe a vonzalom vezérmotívumát. Mike Leigh tíz ujját nyalná meg a lassan feltáruló vétkek és hazugságok láttán. Kevés sorozat játszik rá ilyen szégyentelenül a voyeur vágyainkra, és még kevesebb teszi ilyen bizsergetően izgalmassá átlagemberek szerelmi bonyodalmait.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.