Tévétorrent

Emerald City

Tévétorrent

Nem Kansas. De nyomokban tartalmaz: piros cipőt, sárga köves utat, boszorkányokat, Ózt és varázslót. (Mert ugye Óz a hely neve, nem a varázslóé, ezt pontosítsuk.) Szóval Dorothyt is elérte a sorozattá modernizálási hullám, s a már huszonéves, rejtélyes múltú medika egyszer csak egy furcsa fantáziavilágban találja magát. Mint a mesében. Csakhogy itt kicsit mindenki felnőttebb: a szereplők is, a veszélyek is, sőt Totó is tiszteletet parancsoló német juhásszá fejlődik a kócos kis szőrmókból. A birodalom és a kor, ahova csöppenünk, valamiféle zavaros, de jól egybefonódó keveréke a misztikus törzsi kultúráknak, a középkor feudális és mágikus szokásrendjeinek és az ipari forradalom steampunkjának. (Erősen érezhető a Trónok harca vizuális hatása is.) Mindezt Óz nagy varázslója egyengeti és tartja egyensúlyban, leginkább hatalomféltő zsarnokként: a mágiát korlátozva, az ún. tudományt és önmagát felemelve. A boszorkányok sem holmi seprűn repkedők: ózbeli új szerepük hol bordélyházat, hol apácanöveldét adott kezükbe. Miközben próbáljuk megérteni e furcsa világ játékszabályait, Dorothy összeszedi a jól ismert (és jól újrafaragott, néha külön narratív szálat kapó) pajtásait.

Mindez lehetne tökéletesen közömbös, de oly lebilincselő a képi világ, oly szellemesek az eredeti irányába ellőtt utalgatások, hogy egyszerűen jó nézni és közben résen lenni. Csak a történet csapong, de azért egyelőre megyünk előre, remélvén, hogy az eredetivel ellentétben a sárga köves út végén nem csupán a szemfényvesztés marad.

Magyar felirat: pinty & Sumppy

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.