Tévétorrent

Emerald City

Tévétorrent

Nem Kansas. De nyomokban tartalmaz: piros cipőt, sárga köves utat, boszorkányokat, Ózt és varázslót. (Mert ugye Óz a hely neve, nem a varázslóé, ezt pontosítsuk.) Szóval Dorothyt is elérte a sorozattá modernizálási hullám, s a már huszonéves, rejtélyes múltú medika egyszer csak egy furcsa fantáziavilágban találja magát. Mint a mesében. Csakhogy itt kicsit mindenki felnőttebb: a szereplők is, a veszélyek is, sőt Totó is tiszteletet parancsoló német juhásszá fejlődik a kócos kis szőrmókból. A birodalom és a kor, ahova csöppenünk, valamiféle zavaros, de jól egybefonódó keveréke a misztikus törzsi kultúráknak, a középkor feudális és mágikus szokásrendjeinek és az ipari forradalom steampunkjának. (Erősen érezhető a Trónok harca vizuális hatása is.) Mindezt Óz nagy varázslója egyengeti és tartja egyensúlyban, leginkább hatalomféltő zsarnokként: a mágiát korlátozva, az ún. tudományt és önmagát felemelve. A boszorkányok sem holmi seprűn repkedők: ózbeli új szerepük hol bordélyházat, hol apácanöveldét adott kezükbe. Miközben próbáljuk megérteni e furcsa világ játékszabályait, Dorothy összeszedi a jól ismert (és jól újrafaragott, néha külön narratív szálat kapó) pajtásait.

Mindez lehetne tökéletesen közömbös, de oly lebilincselő a képi világ, oly szellemesek az eredeti irányába ellőtt utalgatások, hogy egyszerűen jó nézni és közben résen lenni. Csak a történet csapong, de azért egyelőre megyünk előre, remélvén, hogy az eredetivel ellentétben a sárga köves út végén nem csupán a szemfényvesztés marad.

Magyar felirat: pinty & Sumppy

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.