Tévétorrent

Fortitude

Tévétorrent

Ha egy városról kimondják, hogy az a világ egyik legbiztonságosabb helye, nos, biztosak lehetünk benne, hogy rövid időn belül sorozatgyilkos kezd majd garázdálkodni ott. Simon Donald, a Low Winter Sun alkotója új sorozatának helyszínéül a fiktív Fortitude-ot jelöli ki, valahol Norvégia közelében, a sarkkörön belül. Állandó a fagy, tilos temetkezni, mivel semmi sem bomlik el: a temető hulláiban állítólag még mindig ott bujkál a pestis.

A város multikulturális közössége (angolok, norvégok, dánok, oroszok, spanyolok) boldog belterjességben él, mindenkinek megvan a maga perverziója, de senki sem szól érte, amíg a négy fal közt csinálja. Az angol széria a skandináv krimi lassanként globalizálódó kulturális mintáját veszi át, ahol a helyszín és az atmoszféra egyenrangú a cselekménnyel (A híd mintájára még egy nemzetközi nyomozási szálat is kapunk). De ez esetben mégis többről van szó: Fortitude mintha élő entitás lenne, félig még meg nem szelídített vadon, ahol természet és civilizáció összeér. Az állatok szinte együtt élnek az emberekkel, ám ez nem idillt, hanem különös szorongást, feszültséget szül: kiéhezett jegesmedvék, hermafrodita rénszarvas-magzatok és egy nyugtalanító mamuttetem bukkan elő az olvadó jég alól, finom szimbólumaként a város felszínre jutó titkainak. A készítők legzseniálisabb húzása, hogy lassan, de biztosan bevezetik a cselekménybe a sejtelmes fantasztikumot, amikor meglebegtetik egy járványszerűen terjedő gyilkolási láz lehetőségét. Teljesen kiszámíthatatlan széria, tökéletes alakításokkal, melyben egy szokatlan műfajhibrid lehetősége is megvan.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.