Tévétorrent

Gallipoli

Tévétorrent

Mit jelent egy 17 éves ausztrál fiúnak a háború? ­Miért is indul el? A királyért? A birodalomért? És mi marad ezekből az eszmékből a partraszállás első 24 órája után? Az 1915–16-ban lezajlott ütközet a Dardanellák-szorosban az ausztrálok és az új-zélandiak külön traumája, nem csoda, hogy elsősorban az ő kezükből kerültek ki a témát feldolgozó regények és filmek. Az 1981-es, Peter Weir és Mel Gibson nevével fémjelzett háborús klasszikus után most a csata 100 éves fordulójára szobor helyett egy nyolcrészes minisorozatot emelnek mementóként.

A Gallipoli hagyományos háborús dráma, szuperhosszú, 70 percesre nyújtott részekkel. A pilot után viszonylag kevés elképzelésünk lehet a folytatásról – persze nem történelmileg, hiszen tudható, hogy a kevéssé sikeres partraszállás után az angol gyarmati erők komoly stratégiai és taktikai veszteségekkel zárták a török védőkkel szemben a majd egyévesre nyúló hadműveletet. A narratívát tekintve azonban kevés ötletünk marad, hiszen a nyitó egy óra lassan vezetett véres közelikre és patetikus zenei aláfestéssel előadott lövöldözésre épül, néhány rövidre fogott párbeszédmorzsával és a háború előtti boldog (?) időket visszaidéző emlékfoszlányokkal. Közelebbről csak a néhány tizenéves ausztrál fiút ismerjük meg, s kapunk ígéretet az ő múltjuk és összetartásuk történetbe foglalására. Emellett a közhelyes kontraszt éleződik – az asztalok mellett gondterhelten whiskyt szürcsölgető tisztek és a sár-, vér- és félelemtengerben kuporgó, ásó közkatonák között. Erősek a képek és az atmoszférateremtés, a színészi játékra sem lehet egy rossz szavunk. Mégis, a lélek borzongatása helyett unalmas hömpölygéssé válik az egész. Talán ez is volt a cél: a háborút egyenletes borzalmakba süppedésként érzékeltetni. Ha így van, érdemes kitartással végigküzdeni a részeket. Ellenkező esetben inkább lapozzuk fel a történelemkönyveket.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.