Tévétorrent

Gallipoli

Tévétorrent

Mit jelent egy 17 éves ausztrál fiúnak a háború? ­Miért is indul el? A királyért? A birodalomért? És mi marad ezekből az eszmékből a partraszállás első 24 órája után? Az 1915–16-ban lezajlott ütközet a Dardanellák-szorosban az ausztrálok és az új-zélandiak külön traumája, nem csoda, hogy elsősorban az ő kezükből kerültek ki a témát feldolgozó regények és filmek. Az 1981-es, Peter Weir és Mel Gibson nevével fémjelzett háborús klasszikus után most a csata 100 éves fordulójára szobor helyett egy nyolcrészes minisorozatot emelnek mementóként.

A Gallipoli hagyományos háborús dráma, szuperhosszú, 70 percesre nyújtott részekkel. A pilot után viszonylag kevés elképzelésünk lehet a folytatásról – persze nem történelmileg, hiszen tudható, hogy a kevéssé sikeres partraszállás után az angol gyarmati erők komoly stratégiai és taktikai veszteségekkel zárták a török védőkkel szemben a majd egyévesre nyúló hadműveletet. A narratívát tekintve azonban kevés ötletünk marad, hiszen a nyitó egy óra lassan vezetett véres közelikre és patetikus zenei aláfestéssel előadott lövöldözésre épül, néhány rövidre fogott párbeszédmorzsával és a háború előtti boldog (?) időket visszaidéző emlékfoszlányokkal. Közelebbről csak a néhány tizenéves ausztrál fiút ismerjük meg, s kapunk ígéretet az ő múltjuk és összetartásuk történetbe foglalására. Emellett a közhelyes kontraszt éleződik – az asztalok mellett gondterhelten whiskyt szürcsölgető tisztek és a sár-, vér- és félelemtengerben kuporgó, ásó közkatonák között. Erősek a képek és az atmoszférateremtés, a színészi játékra sem lehet egy rossz szavunk. Mégis, a lélek borzongatása helyett unalmas hömpölygéssé válik az egész. Talán ez is volt a cél: a háborút egyenletes borzalmakba süppedésként érzékeltetni. Ha így van, érdemes kitartással végigküzdeni a részeket. Ellenkező esetben inkább lapozzuk fel a történelemkönyveket.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.