Tévétorrent

GLOW

Tévétorrent

A Netflix sorozatában lazán olvad össze a Csajok és a Broad City realizmusa, az Orange Is The New Black diverzitása és a Stranger Things nosztalgiája.

A széria látszólag a nyolcvanas évek rövid életű divatját, a női pankrációt járja körül, de közben betekintést nyerünk a kor szexizmusába, a feminizmus jobb és rosszabb értelmezéseibe, a hollywoodi küszködésbe és a trash mozi bugyraiba is. Egy szebb napokat látott B filmes rendező (aki saját buta és undorító műveit valamiféle cronenbergi költészetnek tekinti – pedig már az is…) lányokat és asszonyokat keres egy női pankrátorliga elindításához. Csupa küszködő, a hollywoodi csillogástól igen messze élő nő jelentkezik, akik elég elkeseredettek ahhoz, hogy színes, feszes mezekben és homoerotikus harci szituációkban tárgyiasítsák magukat a férfi nézők örömére. A sorozat egy alkalmat sem mulaszt el, hogy rámutasson a helyzet nyilvánvalóan röhejes voltára (a legtöbb jelentkező még tévében sem látott pankrációt), ám jó arányérzékkel némi drámát is vezet a cselekménybe. Minden epizód megismertet minket az etnikailag és osztályhelyzetüket tekintve is színes női társaság tagjai­nak traumáival és háttértörténeteivel, de nagy hangsúlyt kap a csoportközi viszonyok feltárása is.

A GLOW megajándékoz a szégyenkezve nevetés ritka élményével: lehetetlen nem röhögni, ahogy a pankrátorjelöltek kiválasztják klisészerű, legkevésbé sem pc perszónáikat (egy pakisztáni lány öngyilkos merénylő, míg a fekete családanya „segélykirálynő” lesz); soha nem volt még ilyen üdítő egymást gyepáló nőket nézni.

Magyar felirat: eszticsillag

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.