Tévétorrent

Heathers

Tévétorrent

Ha két filmből szeretnénk megismerni a 90-es évek amerikai középiskoláinak csoportdinamikáját, a Spinédzserekhez és a Heathershez (Magyarországon a fantáziadús Gyilkos játékok címmel mutatták be) érdemes fordulnunk. A Heathers Amerikában generációkon átívelő kultstátuszra tett szert: elegánsan megírt, okos fekete komédia, mely megtévesztő könnyedségével leplezi, hogy valójában milyen mélyen mizantróp és dühös. Ahogy a szociológiának kihívást jelent az Y és a Z generáció meghatározása (már, ha egyáltalán van értelme e felosztásnak), úgy a filmipar is mintha küszködne a megszólításukkal. Jason Micallef viszont úgy gondolhatta, hogy mindent tud „a mai fiatalokról”, és sajnos vette is a fáradságot, hogy mindezt megossza velünk.

A középiskolát egy marginalizált fiatalokból álló tiritarka klikk uralja, akik a PC-vel és Insta-befolyásukkal egyetemi sportösztöndíjakat és akadémiai karriereket tehetnek tönkre. Befenyítik a focicsapat tahó bikáit és a gazdag, szőke méhkirálynőket, miközben minden kis iskolatársuk rettegve tiszteli őket. Micallef vért izzadva szeretné reprodukálni a Heathers pimaszságát és elmés korrajzát, de csak idézetek kusza és reflektálatlan összeollózására telik az erejéből. Még a képi világ kontrasztos neonfényeit és puha vattacukorszíneit is a Scream Queensből és a Riverdale-ből sikerült összelopkodnia.

A butaság még megbocsátható volna, de karikatúrává egyszerűsített antagonistáival és antipatikus hőseivel a Heathers lenéző és sértő képet fest egy egész generációról – ezt pedig nehéz elnézni. Miért is kéne?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.