Tévétorrent

Heathers

Tévétorrent

Ha két filmből szeretnénk megismerni a 90-es évek amerikai középiskoláinak csoportdinamikáját, a Spinédzserekhez és a Heathershez (Magyarországon a fantáziadús Gyilkos játékok címmel mutatták be) érdemes fordulnunk. A Heathers Amerikában generációkon átívelő kultstátuszra tett szert: elegánsan megírt, okos fekete komédia, mely megtévesztő könnyedségével leplezi, hogy valójában milyen mélyen mizantróp és dühös. Ahogy a szociológiának kihívást jelent az Y és a Z generáció meghatározása (már, ha egyáltalán van értelme e felosztásnak), úgy a filmipar is mintha küszködne a megszólításukkal. Jason Micallef viszont úgy gondolhatta, hogy mindent tud „a mai fiatalokról”, és sajnos vette is a fáradságot, hogy mindezt megossza velünk.

A középiskolát egy marginalizált fiatalokból álló tiritarka klikk uralja, akik a PC-vel és Insta-befolyásukkal egyetemi sportösztöndíjakat és akadémiai karriereket tehetnek tönkre. Befenyítik a focicsapat tahó bikáit és a gazdag, szőke méhkirálynőket, miközben minden kis iskolatársuk rettegve tiszteli őket. Micallef vért izzadva szeretné reprodukálni a Heathers pimaszságát és elmés korrajzát, de csak idézetek kusza és reflektálatlan összeollózására telik az erejéből. Még a képi világ kontrasztos neonfényeit és puha vattacukorszíneit is a Scream Queensből és a Riverdale-ből sikerült összelopkodnia.

A butaság még megbocsátható volna, de karikatúrává egyszerűsített antagonistáival és antipatikus hőseivel a Heathers lenéző és sértő képet fest egy egész generációról – ezt pedig nehéz elnézni. Miért is kéne?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.