Tévétorrent

Heathers

Tévétorrent

Ha két filmből szeretnénk megismerni a 90-es évek amerikai középiskoláinak csoportdinamikáját, a Spinédzserekhez és a Heathershez (Magyarországon a fantáziadús Gyilkos játékok címmel mutatták be) érdemes fordulnunk. A Heathers Amerikában generációkon átívelő kultstátuszra tett szert: elegánsan megírt, okos fekete komédia, mely megtévesztő könnyedségével leplezi, hogy valójában milyen mélyen mizantróp és dühös. Ahogy a szociológiának kihívást jelent az Y és a Z generáció meghatározása (már, ha egyáltalán van értelme e felosztásnak), úgy a filmipar is mintha küszködne a megszólításukkal. Jason Micallef viszont úgy gondolhatta, hogy mindent tud „a mai fiatalokról”, és sajnos vette is a fáradságot, hogy mindezt megossza velünk.

A középiskolát egy marginalizált fiatalokból álló tiritarka klikk uralja, akik a PC-vel és Insta-befolyásukkal egyetemi sportösztöndíjakat és akadémiai karriereket tehetnek tönkre. Befenyítik a focicsapat tahó bikáit és a gazdag, szőke méhkirálynőket, miközben minden kis iskolatársuk rettegve tiszteli őket. Micallef vért izzadva szeretné reprodukálni a Heathers pimaszságát és elmés korrajzát, de csak idézetek kusza és reflektálatlan összeollózására telik az erejéből. Még a képi világ kontrasztos neonfényeit és puha vattacukorszíneit is a Scream Queensből és a Riverdale-ből sikerült összelopkodnia.

A butaság még megbocsátható volna, de karikatúrává egyszerűsített antagonistáival és antipatikus hőseivel a Heathers lenéző és sértő képet fest egy egész generációról – ezt pedig nehéz elnézni. Miért is kéne?

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.