Mozitorrent

Der kommer en dag

  • 2018. május 5.

Tévétorrent

Egy börtönből meg lehet szabadulni, ha az elítélt kitöltötte a büntetését. Akár egy életfogytos is kaphat kegyelmet, s cipelheti tovább bűne terhét, saját felelősségét felmérve: felnőttként. Ám a kisebb csínyek és szociális feszültségek okozta viselkedési zavarok miatt egy eufemisztikusan nevelőintézetnek titulált, kiskorúak drasztikus fegyelmezésére létrehozott intézménybe zsuppolt gyerek számára, aki jóval nagyobb büntetést kell kiálljon, mint amelynek elkövetésére képes volt, hiába jön el a nap, amikor kiengedik, megszabadulni sosem fog, mert nem bűne, hanem bűnhődése terhét kénytelen egész életében hordozni.

Jesper W. Nielsen filmjében a nevetséges stiklikért zárt intézetbe küldött testvérpár bántalmazásokban, megaláztatásokban gazdag története nem valamely elmaradott diktatúra alatt nyögő országban játszódik, s a vallási fanatizmus sem kap szerepet: a végtelenül liberális Dániában vagyunk, a hippikorszak kellős közepén, amikor a beatzene és a szabad szerelem szelleme egy új világ hírnökének látszik.

A torokszorító, hiteles realizmussal és minden ízében tökéletes színészi alakításokkal tálalt történet éppen ezért üt nagyobbat: mert nincs a gyötretés mögött semmi ideológia, semmi vakhit, csak vacak kis ambíciók (kitüntetve lenni az elért „eredményekért”), még vacakabb jellemhibák (egy pedofil is lehet szövetséges, ha az igazgató szekerét tolja), gyávaság (aki segíthetne, elmenekül) és közöny (a hivatal beéri a statisztikával). A befejezés deus ex machinája elviselhetetlen feszültséget old fel. A filmben legalább.

Angol felirattal érhető el

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.