Tévétorrent

Hinterland

Tévétorrent

Amerikában szinte minden nagyvárosnak kell egy helyszínelő, és ha ez úgymond az identitás záloga, miért is ne importálná a walesi öntudat. A hely hőse Mathias nyomozó, aki mellé természetesen odacsapódik a hamisítatlan walesi táj és minden, ami egy noir krimihez kell. Idilli és ódon, végtelen zöld lankák és meredélyes partfalak között másfél órás részekben kapjuk a pszicho-thrillerbe illő figurákat és a régmúlt hátborzongatóvá hangolt történeteit.

A szerkesztés elve az ellentét: puha képek, finom, párás színek, vin­tage színvilág, miközben a nyikorgó, rozsdamarta vasszegeken az áldozatok nyomai. Ha pedig vérfürdőt mondanak, valóban kádról és vérről lesz szó. Szép, igényesen kidolgozott képekkel van dolgunk, lassú, borongós tájképeket montázsszerű közelik bevágásával tarkítva. A BBC-ről tudvalevő persze, hogy festeni tud. De nehéz volna azt mondani, hogy valami hatalmas újdonságról van szó, és átsiklani a fölött, hogy nyomozónk kedvenc autójának gyakori elidőzése a tájban már-már egy nagy volumenű reklámfilmmé avat egyes részeket.

A nyomozás amolyan klasszikus, Poirot-féle séma: egy halott, vallanak az érintettek szépen sorban, aztán tessék összetenni a kirakóst. Az itteni helyszínelő csapat sem mutat túl az ezernyi többin, mindössze annyiban, hogy nem kapnak akkora hangsúlyt, inkább a szinte misztikus, évtizedes traumákra épülő pszichodrámák állnak a középpontban. És az úgynevezett walesi nyelv meg a gyakori nyelvváltás, ha már identitásmutogatásról van szó. De ez a helyén is van, mert pluszízt ad az egésznek.

Magyar felirat: SidCarter

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.