Tévétorrent

Hinterland

Tévétorrent

Amerikában szinte minden nagyvárosnak kell egy helyszínelő, és ha ez úgymond az identitás záloga, miért is ne importálná a walesi öntudat. A hely hőse Mathias nyomozó, aki mellé természetesen odacsapódik a hamisítatlan walesi táj és minden, ami egy noir krimihez kell. Idilli és ódon, végtelen zöld lankák és meredélyes partfalak között másfél órás részekben kapjuk a pszicho-thrillerbe illő figurákat és a régmúlt hátborzongatóvá hangolt történeteit.

A szerkesztés elve az ellentét: puha képek, finom, párás színek, vin­tage színvilág, miközben a nyikorgó, rozsdamarta vasszegeken az áldozatok nyomai. Ha pedig vérfürdőt mondanak, valóban kádról és vérről lesz szó. Szép, igényesen kidolgozott képekkel van dolgunk, lassú, borongós tájképeket montázsszerű közelik bevágásával tarkítva. A BBC-ről tudvalevő persze, hogy festeni tud. De nehéz volna azt mondani, hogy valami hatalmas újdonságról van szó, és átsiklani a fölött, hogy nyomozónk kedvenc autójának gyakori elidőzése a tájban már-már egy nagy volumenű reklámfilmmé avat egyes részeket.

A nyomozás amolyan klasszikus, Poirot-féle séma: egy halott, vallanak az érintettek szépen sorban, aztán tessék összetenni a kirakóst. Az itteni helyszínelő csapat sem mutat túl az ezernyi többin, mindössze annyiban, hogy nem kapnak akkora hangsúlyt, inkább a szinte misztikus, évtizedes traumákra épülő pszichodrámák állnak a középpontban. És az úgynevezett walesi nyelv meg a gyakori nyelvváltás, ha már identitásmutogatásról van szó. De ez a helyén is van, mert pluszízt ad az egésznek.

Magyar felirat: SidCarter

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.