Tévétorrent

National Treasure

  • Szabó Ádám
  • 2018. március 8.

Tévétorrent

Harvey Weinstein rémtetteinek nyilvánosságra kerülése óta sorban dőlnek le a sérthetetlennek hitt szobrok, nem beszélve az apróvadakról. Látható, hogy nem elszigetelt esetekről van szó, hanem rendszerszintű problémáról – amit a brit rendőrség 2012-ben indított Operation Yewtree nevű projektje is bizonyít.

A 2016-os National Treasure-t ez az akció ihlette, melynek során több mint egy tucat szexuális ragadozót kaptak el, köztük ismert és közkedvelt tévés személyiségeket is. De az angol botrány után még nem kezdtek világszinten csontvázak hullani a szekrényből, pedig a #MeeToo mozgalom valamennyi eleme visszaköszön e minisorozatban: közkedvelt, tisztességben és sikerben megöregedett színészt vádolnak meg zaklatással, majd újabb és újabb áldozatok jelentkeznek; a szenzációhajhász média asszisztál, a cinkosok hallgatnak, mi pedig találgathatunk, mi történt valójában. Ezzel vesződik legkevesebbet a sorozat. Az első részben felveti a kérdést, az utolsóban pár snittel megválaszolja. A készítőket sokkal jobban érdekelte, mi játszódik a színfalak mögött: hogyan reagál a kőszikla erkölcsű feleség, vagy épp a mentális problémákkal küszködő lány? Mindez hűvös, távolságtartó angolsággal prezentálva, ami egyáltalán nem segíti a plusz érzelmi dimenzió felépítését. Így viszont olyan az egész, mintha a színészek félnének bemocskolódni, amiért a figuráik sem kelnek életre – egyetlen kivétel a feleséget alakító Julie Andrews. A többiekről már az első részben kiderül, miféle emberek, így szép lassan elveszítjük az érdeklődésünket irántuk.

Magyar felirat: balibacsika

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.