Tévétorrent

National Treasure

  • Szabó Ádám
  • 2018. március 8.

Tévétorrent

Harvey Weinstein rémtetteinek nyilvánosságra kerülése óta sorban dőlnek le a sérthetetlennek hitt szobrok, nem beszélve az apróvadakról. Látható, hogy nem elszigetelt esetekről van szó, hanem rendszerszintű problémáról – amit a brit rendőrség 2012-ben indított Operation Yewtree nevű projektje is bizonyít.

A 2016-os National Treasure-t ez az akció ihlette, melynek során több mint egy tucat szexuális ragadozót kaptak el, köztük ismert és közkedvelt tévés személyiségeket is. De az angol botrány után még nem kezdtek világszinten csontvázak hullani a szekrényből, pedig a #MeeToo mozgalom valamennyi eleme visszaköszön e minisorozatban: közkedvelt, tisztességben és sikerben megöregedett színészt vádolnak meg zaklatással, majd újabb és újabb áldozatok jelentkeznek; a szenzációhajhász média asszisztál, a cinkosok hallgatnak, mi pedig találgathatunk, mi történt valójában. Ezzel vesződik legkevesebbet a sorozat. Az első részben felveti a kérdést, az utolsóban pár snittel megválaszolja. A készítőket sokkal jobban érdekelte, mi játszódik a színfalak mögött: hogyan reagál a kőszikla erkölcsű feleség, vagy épp a mentális problémákkal küszködő lány? Mindez hűvös, távolságtartó angolsággal prezentálva, ami egyáltalán nem segíti a plusz érzelmi dimenzió felépítését. Így viszont olyan az egész, mintha a színészek félnének bemocskolódni, amiért a figuráik sem kelnek életre – egyetlen kivétel a feleséget alakító Julie Andrews. A többiekről már az első részben kiderül, miféle emberek, így szép lassan elveszítjük az érdeklődésünket irántuk.

Magyar felirat: balibacsika

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.