Tévétorrent

Patronok és patrióták

Drew Goddard: Daredevil

Tévétorrent

Szinte hibátlan szillogizmus a szinte hibátlan Daredevil megszületése.

Egyrészt komoly alkotók a tévét már egy ideje alkalmasnak tekintik arra, hogy komoly témákról készítsenek szép kiállítású, minőségi sorozatokat, melyek a midcult jellegű filmek babérjaira törnek, s nem riadnak már vissza egy kis szextől és erőszaktól sem. Ezt a gyakorlatot a kábelcsatornák kezdték el, mostanra pedig a netes streamingszolgáltatók folytatják (pl. a Kártyavár, az Orange is the New Black és a Narcos is a Netflix gyártmánya). A másik szerencsés premissza, hogy a mostani szuperhősfilmek nem a képregényes aranykor feddhetetlen, tökéletes hőseit teszik meg főszereplőnek, hanem jócskán a médium bronz- és modern korába kalandoznak, felhasználva azok társadalmilag releváns, sötét témáit, komplex cselekményvezetését, erőszakosságát, morális szürke zónáit és antihőseit.

A Daredevil alkotója, Drew Goddard is a 80-as évek Frank Miller-féle figurájához nyúlt vissza, így Matt Murdock saját démonaival küzdő antihős lett, aki a nindzsucu mestere, és legveszedelmesebb ellenfele New York alvilágának ura, Wilson Fisk. Goddard nagy érdeme, hogy néhány jól megválasztott és a szuperhősök erkölcseivel kapcsolatban igen releváns koncepció köré szervezte a sorozatot. Párhuzamos felemelkedéstörténeteket tár elénk, melyekben két törvényen kívüli figura, akik mindketten saját igazukról vannak meggyőződve, lassan megvetik a lábukat és szimbólummá válnak. Matt Murdock (a csendes, felszín alatt parázsló Charlie Cox), a vak ügy­véd többszörösen összetett morális rendszerben vergődik: egyrészt köti a törvény, melyet nappal szolgál, másrészt ír-amerikai családjának erős katolicizmusa újabb lelki terhet ró rá. Meg akar felelni apja emlékének, aki óvni akarta a harctól, de saját etikai kódexe arra sarkallja, hogy az éj leple alatt bűnözőket verjen félholtra. A szuperhősök erős lokálpatriotizmusa jellemzi; meg akarja tisztítani a városát. Wilson Fisk (a gátlásos, de fenyegető Vincent D’Onofrio) az alvilágon keresztül törekszik ugyanerre. Mindkettőjüknek gyakran támadnak kétségeik, mindketten megsebzik szeretteiket, miközben fanatikusan követik eszméiket és egymás szemében mindketten szörnyetegek. Vajon Murdock csak egy önbíráskodó terrorista és Fisk egy szokatlan módszerekkel dolgozó filantróp?

A széria témájához képest komótosan és alaposan építkezik: a Drótot idézve körbejárja Hell’s Kitchen változó alvilágát, ahol nincs többé betyárbecsület, a változó igazságszolgáltatást, ahol a korrupció ellenében maszkos igazságosztók lépnek színre, és a változó médiakörnyezetet, ahol már senki nem kíváncsi a papírra nyomtatott oknyomozó riportokra. Jut idő a New York-i underclassra is: a kilakoltatott guatemalai nénikre, orosz lánykereskedőkre, ír-amerikai munkásemberekre. Az ő védelmezőjük a fogyatékkal élő Murdock. S minden egyes tettnek súlya van: minden sérülés több epizódon át gyógyul, minden agyonvert rosszfiúnak van valahol családja, és a legelvetemültebb gonosztevő is hiányozni fog valakinek.

A komplex, felkavaró tartalomhoz még a mai sztenderdekhez képest is csodálatos forma társul: a készítők nem riadnak vissza a képi szimbolikától, speciális beállításokkal teszik átélhetővé Murdock sajátos érzékelését, és szokatlan kameraállásból, vágás nélkül felvett akciójelenetekkel tűzdelik meg az epizódokat.

Úgy tűnik, a szuperhősök jövője a tv-sorozatokban van (melyek szerkezete jobban összecseng a szerializált füzetekkel), mindenesetre a Netflix már készül a mozis Bosszúállók riválisának felállításával Defenders címmel.

Magyar felirat: Alias és tsai: Ingorion, LHX, Bender

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.