Tévétorrent

Patronok és patrióták

Drew Goddard: Daredevil

Tévétorrent

Szinte hibátlan szillogizmus a szinte hibátlan Daredevil megszületése.

Egyrészt komoly alkotók a tévét már egy ideje alkalmasnak tekintik arra, hogy komoly témákról készítsenek szép kiállítású, minőségi sorozatokat, melyek a midcult jellegű filmek babérjaira törnek, s nem riadnak már vissza egy kis szextől és erőszaktól sem. Ezt a gyakorlatot a kábelcsatornák kezdték el, mostanra pedig a netes streamingszolgáltatók folytatják (pl. a Kártyavár, az Orange is the New Black és a Narcos is a Netflix gyártmánya). A másik szerencsés premissza, hogy a mostani szuperhősfilmek nem a képregényes aranykor feddhetetlen, tökéletes hőseit teszik meg főszereplőnek, hanem jócskán a médium bronz- és modern korába kalandoznak, felhasználva azok társadalmilag releváns, sötét témáit, komplex cselekményvezetését, erőszakosságát, morális szürke zónáit és antihőseit.

A Daredevil alkotója, Drew Goddard is a 80-as évek Frank Miller-féle figurájához nyúlt vissza, így Matt Murdock saját démonaival küzdő antihős lett, aki a nindzsucu mestere, és legveszedelmesebb ellenfele New York alvilágának ura, Wilson Fisk. Goddard nagy érdeme, hogy néhány jól megválasztott és a szuperhősök erkölcseivel kapcsolatban igen releváns koncepció köré szervezte a sorozatot. Párhuzamos felemelkedéstörténeteket tár elénk, melyekben két törvényen kívüli figura, akik mindketten saját igazukról vannak meggyőződve, lassan megvetik a lábukat és szimbólummá válnak. Matt Murdock (a csendes, felszín alatt parázsló Charlie Cox), a vak ügy­véd többszörösen összetett morális rendszerben vergődik: egyrészt köti a törvény, melyet nappal szolgál, másrészt ír-amerikai családjának erős katolicizmusa újabb lelki terhet ró rá. Meg akar felelni apja emlékének, aki óvni akarta a harctól, de saját etikai kódexe arra sarkallja, hogy az éj leple alatt bűnözőket verjen félholtra. A szuperhősök erős lokálpatriotizmusa jellemzi; meg akarja tisztítani a városát. Wilson Fisk (a gátlásos, de fenyegető Vincent D’Onofrio) az alvilágon keresztül törekszik ugyanerre. Mindkettőjüknek gyakran támadnak kétségeik, mindketten megsebzik szeretteiket, miközben fanatikusan követik eszméiket és egymás szemében mindketten szörnyetegek. Vajon Murdock csak egy önbíráskodó terrorista és Fisk egy szokatlan módszerekkel dolgozó filantróp?

A széria témájához képest komótosan és alaposan építkezik: a Drótot idézve körbejárja Hell’s Kitchen változó alvilágát, ahol nincs többé betyárbecsület, a változó igazságszolgáltatást, ahol a korrupció ellenében maszkos igazságosztók lépnek színre, és a változó médiakörnyezetet, ahol már senki nem kíváncsi a papírra nyomtatott oknyomozó riportokra. Jut idő a New York-i underclassra is: a kilakoltatott guatemalai nénikre, orosz lánykereskedőkre, ír-amerikai munkásemberekre. Az ő védelmezőjük a fogyatékkal élő Murdock. S minden egyes tettnek súlya van: minden sérülés több epizódon át gyógyul, minden agyonvert rosszfiúnak van valahol családja, és a legelvetemültebb gonosztevő is hiányozni fog valakinek.

A komplex, felkavaró tartalomhoz még a mai sztenderdekhez képest is csodálatos forma társul: a készítők nem riadnak vissza a képi szimbolikától, speciális beállításokkal teszik átélhetővé Murdock sajátos érzékelését, és szokatlan kameraállásból, vágás nélkül felvett akciójelenetekkel tűzdelik meg az epizódokat.

Úgy tűnik, a szuperhősök jövője a tv-sorozatokban van (melyek szerkezete jobban összecseng a szerializált füzetekkel), mindenesetre a Netflix már készül a mozis Bosszúállók riválisának felállításával Defenders címmel.

Magyar felirat: Alias és tsai: Ingorion, LHX, Bender

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.