Tévétorrent

Hand of God

Tévétorrent

Néha hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a kereszténység térítő vallás. Hogy vannak vallási fanatikusok. A Hand of God kifacsart logikája ezt hozza össze egy családi drámával és egy krimivel: Isten felmentés, ok és motiváció erőszakra, önbíráskodásra, vérbosszúra. A kérdés, hogy mennyi agressziót és rémtettet bír el egy család és egy elme. A fiú feleségét szeme láttára erőszakolják meg, ezért öngyilkos lesz, de csak félig sikerül, gépek tartják életben. A tettesek előkeríthetetlenek.

Ekkor tér meg az apa, a hírhedt bíró, hogy Isten szava és látomások által vezérelve összerakja a kirakóst, és megtalálja a bűnösöket. Ha nem lenne egy épp feltörekvő kis vad­katolikus egyházi közösség, amely Pernell bírót Salamonná válásában támogatja, szimplán bolondnak tekinthetnénk. De az ifjú lelkész és femme fatale-nak álcázott segítője pénz- és lélekgyűjtéssel egybekötve árul keresztényi önigazolást majd’ mindenre. Ez, ugye, érzékeny pont. Pozitív hős egy sem akad. Nem is hiányzik, az ábrázolt világ korántsem arról szól, hogy bárki szeret­hető legyen. Ehelyett azonban jól ismert és remekül megtalált színészek, figurák vezetik a nézőt: Ron Perlmann a bíró, Julian Morris a fiatal lelkész. Ráadásul ügyes megoldás, hogy nem a krimi, hanem a dráma visz előre, az emberi motivációk és őrlődések. Erős pilot és erős folytatás, pontosan eltalált képi világgal, vizuális kódokkal; néhol felbukkanó fekete humorú öniróniával. A transzcendens és a valós közt elmosott átmenettel. Mindössze tíz rész, aztán jöhet a gyónás.

Magyar felirat: Zelko315 & Sparky (az első résznél tartanak)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.