Tévétorrent

Riverdale

Tévétorrent

Ha van a szappanoperának vagy legalább a narratív mintázatainak utolsó mentsvára, akkor az a CW. Igaz, a csatorna többnyire nem tiszta formájában műveli a műfajt, de tagadhatatlan érdemei vannak abban, hogy a hagyományosan a nyugdíjas/háziasszonyi fogyasztói csoportot megcélzó terméket kinyitotta a fiatal felnőtt közönség felé is. A Zöld íjász, a Vámpírnaplók, a Smallville a hibridebb változatok közé tartoznak, míg a Szívek szállodája, a Gossip Girl, a One Tree Hill (nem beszélve a klasszikus szappanopera-felújításokról, mint a Melrose Place vagy a 90210) pedig a műfajilag tisztábbak közé.

A legújabb saját sorozatuk, a Riverdale múlt és jelen meghatározó sorozatirányzataiba kapaszkodik bele. Talán kissé meglepő, de a klasszikus szappanopera-stílusú, szerelmi háromszöges Archie képregények laza adaptációjáról van szó, melyet a készítők a Twin Peaks-szel próbálnak ötvözni. A formai jegyeket még sikerül reprodukálni (anakronisztikus gyapjúpulóverek, sejtelmes erdő, ódivatú diner, Mädchen Amick), de Lynch sorozatának enyhe őrületét és merész műfaj- és narrációváltásait már nem sikerül átemelni. A néhol kimondottan erős atmoszféra alatt csak a szokásos CW-elemek rejlenek: egy csapat fotogén, karizmát nélkülöző fehér tini, akik a valódi konfliktusok helyett inkább csak az egymással való minél változatosabb (de kétségkívül szórakoztató) összegabalyodással vannak elfoglalva. A Riverdale az izgalmas műfajhibrid lehetőségét többnyire csak ígérgeti, alig több, mint a szokásos tini-szappanoperák.

Magyar felirat a 7. részig: Jessica, utána fordítót keres

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.