Tévétorrent

Suburra: Blood on Rome

  • Szabó Ádám
  • 2018. február 20.

Tévétorrent

Róma élén nem a pápa áll, de nem is a polgármester: egy öregedő gengszter, a Szamuráj felel a status quóért, miközben piti drogdílerek, stricik és cigányok bandái egy-egy városállamként védik saját felségterületüket. A rend egy ártatlan, kurvázással egybekötött kokózás során borul meg; a megkent politikus bajba kerül, a felek pedig egymás rovására próbálják kihasználni a megborult egyensúlyt.

Erről szól a 2015-ös mozifilm, a Suburra, amely párdarabjához, a Gomorrához hasonlóan megkapta tévésorozat-verzióját.

A Blood on Rome egy önmagán túlnövő ingatlanmutyi története, harc a Vatikán tengerparti telkeiért. Ez persze csak a nagyobb kép, sokkal érdekesebb a kisstílű bűnözők abbéli igyekezete, hogy ők is valódi sakkfigurává váljanak: három, egyébként szemben álló fiatal briganti köt szövetséget, hogy minél több pénzt sajtoljanak ki a szex­orgiába keveredő prominens papból. A filmmel ellentétben a Vatikán ezúttal nemcsak pár pillanatra tűnik fel, hanem hangsúlyos szerepet kap.

A szereplők egy része ismerős, vannak viszont új arcok is. A filmmel ellentétben most kellő idő jut mindegyikre, így nem csak annyiban különböztethetők meg, hogy milyen dialektusban anyáznak. Akad itt bajba került playboy, családi köteléktől szabadulni igyekvő roma és sértett lelkű agresszív szépfiú is – eltérő háttér és hajtó­erő, de a lényeg ugyanaz: hatalom és pénz. Mindez pont úgy hangzik, mint egy sablonos gengszterfilm; a Suburra mégis működik, mert az ismerős elemeket nem csak kreatívan kombinálja, de meg is tölti – lélekkel és mocsokkal.

Magyar felirat: Segédmunkás

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.