Tévétorrent

The 100

Tévétorrent

Nagyon kezdhetünk kétségbeesni a jövőnk miatt, ha már a tiniknek szóló tömegkulturális termékek is posztapokaliptikus, drákói közösségekről, társadalommérnökösködésről, halálba küldött, feláldozható fiatalokról és a demokrácia mint ideális politikai berendezkedés haláláról szólnak (lásd Éhezők viadala, A beavatott).

E tévésorozatban az atomháború túlélői egy Bárka nevű űrállomáson építik ki kegyetlen biopolitikát folytató közösségüket (kötelező egykézés, minden vétségért halálbüntetés). A fiatalok itt nem a jövőt, inkább a pusztulást jelentik, tekintve, hogy minden újonnan születő gyermek egyben a szűkös erőforrások használója is. Ezért a hatalmat birtokló felnőttek gyorsan ledobnak egy maréknyi fiatalkorú bűnözőt a talán még radioaktív Földre, s innentől kettéválik a cselekmény, azonképpen a műfaj is: a Bárkán a felnőttek szenátusa kamaradrámázik, míg a Földön sci-fi kalandfilm látszik kibontakozni. Sokat ront a széria élvezeti értékén, hogy a felvetett társadalmi kérdések lebutítva kerülnek elénk, s a tiniket alakító színészek pedig messze elmaradnak a felnőttgárda mögött. Abban még lenne némi spiritusz, hogy a szülőket gyerekeiktől nemcsak generációs szakadék, de szó szerint ég és föld választja el, ám a készítők mindössze annyit bírnak mondani az ifjakról, hogy hajlanak az anarchiára, és akkor is csak a buli meg a szex érdekli őket, ha épp egy félig-meddig radioaktív, ismeretlen bolygón küzdenek az éhhalállal. Hiányzik a feszültség, a szereplők nevetséges archetípusokra redukáltak (bölcs afroamerikai vezető, talpraesett jó kislány, laza lázadó). Egy jó alapötlet pocsék megvalósítása.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.