Tévétorrent

Halt and Catch Fire

Tévétorrent

Az Edie Sedgwick-szerű szemtelen kisfiús szőke kisujjból megtervez egy zseniális BIOS-t. Az önértékelésekkel küzdő, alkoholizmusba csúszott informatikus megépíti a gépet. A tékozló fiú pedig messianisztikus marketinggel maga is elhiszi, hogy ez lehet a számítástechnika diadala. Mindeközben az IBM kéköltönyösei igyekeznek elnyelni minden konkurensnek tekinthető fejlesztő céget. A Halt and Catch Fire a 80-as évek informatikatörténete kezdőknek és haladóknak. A cél dráma, izgalom és feszültség bináris számrendszerben. A kérdés az csupán, hogy mindez lehetséges-e; főként akkor, ha az embernek fogalma sincs arról, hogyan működik az élettársként is funkcionáló PC-je. Pedig a karakterek jól eltaláltak, van bennük potenciál, bár jól sejthetően a titkaik és személyiségük furcsaságai mind-mind közhelyes múltbéli családi cécókban gyökereznek. Nem próbálnak megtanítani minket a programozás alapjaira, ami egyfelől kedves bizalom, másfelől viszont nem segíti a befogadást. Az ördög tudja ugyanis, hogy mit kell ennek a geek-szupercsapatnak kitalálnia, hogy megváltsák a számítástechnika világát. Nyilván iszonyú feszültségteli, ha emberek 4-4 számból álló kódsorokat vésnek izzadságcseppek közepette egy nagy fehér táblára, vagy a garázsban áramköröket szétkapkodva próbálják megfejteni az IBM szupertitkos kódsorait. Megfelelő szaktudás hiányában csak remélni tudom, hogy ez tényleg izgalmas. Ha az, akkor lehet dicsérni a 80-as évek atmoszféráját, a színészi játékot és főleg a zeneválasztást.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.