Tévétorrent

The Alienist

Tévétorrent

Ha egy sorozatra Freud és Hasfelmetsző Jack hosszú árnyéka vetül, azonnal felmerül a gyanú, hogy valami gótikus, setét és perverzkedő giccshez lesz szerencsénk. Amint az Alienist első kockái felfedik, hogy az aktuális sorozatgyilkos kisfiúkat – gyerekprostituáltakat – öl, már tényleg csak arra tudunk gondolni, hogy az olcsó, hatásvadász aberráció körbemutogatásának minősített esetével van dolgunk. A sablonos első epizód csupa halovány figurát vonultat fel: a Harvardon tanult magyar pszichológus, dr. Laszlo Kreizler (Daniel Brühl) egy Holmesba oltott Freud, legjobb barátja, a butuska, de hősies sajtóillusztrátor csak arra való, hogy rácsodálkozzon zsenialitására, és persze ott az obligát „a korabeli viszonyokhoz képest” magasra törő nő, aki jól megmutatja a férfiaknak.

Ám a sorozat hamar bebizonyítja, hogy több ennél. A sorozatgyilkos hajszolása jó alkalom, hogy feltárulhasson a 19. század végi New York nyomora, antiszemitizmusa, xenofóbiája és korrupciója. A figurák is hamar kinyílnak: Kreizlerről gyorsan kiderül, hogy mélyebben érintik betegei és az ügy, mint mutatni szeretné, s talán nemcsak a teste, de a lelke is sérült.

A következetes történetvezetésnek és jellemábrázolásnak hála az olyan klisék, mint a szex és a fájdalom közti vékony mezsgye, a gyerekkori traumák felnőttkori hatása vagy az arisztokrácia kedvéért félrenéző rendőrség és ennek a félrenézésnek a levét ivó underclass mind súlyt és értelmet kapnak. Az Alienist lassú égéséhez pedig Budapest és Daniel Brühl ropogós magyar szavai adják a hátteret.

Magyar felirat: Zire & anneshirley83

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.