Tévétorrent

The Alienist

Tévétorrent

Ha egy sorozatra Freud és Hasfelmetsző Jack hosszú árnyéka vetül, azonnal felmerül a gyanú, hogy valami gótikus, setét és perverzkedő giccshez lesz szerencsénk. Amint az Alienist első kockái felfedik, hogy az aktuális sorozatgyilkos kisfiúkat – gyerekprostituáltakat – öl, már tényleg csak arra tudunk gondolni, hogy az olcsó, hatásvadász aberráció körbemutogatásának minősített esetével van dolgunk. A sablonos első epizód csupa halovány figurát vonultat fel: a Harvardon tanult magyar pszichológus, dr. Laszlo Kreizler (Daniel Brühl) egy Holmesba oltott Freud, legjobb barátja, a butuska, de hősies sajtóillusztrátor csak arra való, hogy rácsodálkozzon zsenialitására, és persze ott az obligát „a korabeli viszonyokhoz képest” magasra törő nő, aki jól megmutatja a férfiaknak.

Ám a sorozat hamar bebizonyítja, hogy több ennél. A sorozatgyilkos hajszolása jó alkalom, hogy feltárulhasson a 19. század végi New York nyomora, antiszemitizmusa, xenofóbiája és korrupciója. A figurák is hamar kinyílnak: Kreizlerről gyorsan kiderül, hogy mélyebben érintik betegei és az ügy, mint mutatni szeretné, s talán nemcsak a teste, de a lelke is sérült.

A következetes történetvezetésnek és jellemábrázolásnak hála az olyan klisék, mint a szex és a fájdalom közti vékony mezsgye, a gyerekkori traumák felnőttkori hatása vagy az arisztokrácia kedvéért félrenéző rendőrség és ennek a félrenézésnek a levét ivó underclass mind súlyt és értelmet kapnak. Az Alienist lassú égéséhez pedig Budapest és Daniel Brühl ropogós magyar szavai adják a hátteret.

Magyar felirat: Zire & anneshirley83

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.