Tévétorrent

The Alienist

Tévétorrent

Ha egy sorozatra Freud és Hasfelmetsző Jack hosszú árnyéka vetül, azonnal felmerül a gyanú, hogy valami gótikus, setét és perverzkedő giccshez lesz szerencsénk. Amint az Alienist első kockái felfedik, hogy az aktuális sorozatgyilkos kisfiúkat – gyerekprostituáltakat – öl, már tényleg csak arra tudunk gondolni, hogy az olcsó, hatásvadász aberráció körbemutogatásának minősített esetével van dolgunk. A sablonos első epizód csupa halovány figurát vonultat fel: a Harvardon tanult magyar pszichológus, dr. Laszlo Kreizler (Daniel Brühl) egy Holmesba oltott Freud, legjobb barátja, a butuska, de hősies sajtóillusztrátor csak arra való, hogy rácsodálkozzon zsenialitására, és persze ott az obligát „a korabeli viszonyokhoz képest” magasra törő nő, aki jól megmutatja a férfiaknak.

Ám a sorozat hamar bebizonyítja, hogy több ennél. A sorozatgyilkos hajszolása jó alkalom, hogy feltárulhasson a 19. század végi New York nyomora, antiszemitizmusa, xenofóbiája és korrupciója. A figurák is hamar kinyílnak: Kreizlerről gyorsan kiderül, hogy mélyebben érintik betegei és az ügy, mint mutatni szeretné, s talán nemcsak a teste, de a lelke is sérült.

A következetes történetvezetésnek és jellemábrázolásnak hála az olyan klisék, mint a szex és a fájdalom közti vékony mezsgye, a gyerekkori traumák felnőttkori hatása vagy az arisztokrácia kedvéért félrenéző rendőrség és ennek a félrenézésnek a levét ivó underclass mind súlyt és értelmet kapnak. Az Alienist lassú égéséhez pedig Budapest és Daniel Brühl ropogós magyar szavai adják a hátteret.

Magyar felirat: Zire & anneshirley83

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”