Tévétorrent

The Bible

Tévétorrent

A félreérthetetlenül hű adaptációnak készült sorozat első kőtáblájára a tiszteletadást, az ismeretterjesztést és a hatásvadász formavilágot vésték.

A History Channel próbálkozása ezzel együtt nem ördögtől való, fő erénye, hogy helyenként az, ami: szórakoztató történelmi mese, némi misztikummal. Ilyenkor úgy nézzük, mint a görög tragédiákat: ismerjük a sztorit, csak a megvalósítás és a kontextus játszik.

A 10 rész - fifti-fifti "- és Újszövetség - montázsjellegű, vérengzős dokumentumfilmet ad ki, ami erény, ha a távolságtartást vesszük észre belőle, de hátrány, ha a színészi játékot és a felolvasós narrációt.

A realisztikus és horrorközeli elemek általában nem tűnnek öncélúnak, hisz Szodoma és Gomora kiirtása valszeg nem lehetett egy babazsúr, Heródes gyerekgyilkolászata még kevésbé.

A történetek egybefűzése az ősatyáktól egészen a Bibliát épp író apostolokig egész korrekt, a nagy misztikum helyett igyekszik a történelmi és emberi figurákra figyelni. De mit kezdjünk a főszereplőkkel? Isten és Sátán erősen szimbolikus figurák, bár valamelyest a Csillagok háborúját idézi a fehér (természetesen Isten), fekete (a Sátán kiköpött Sith nagyúr) és piros köpenyben szaladgáló égi sereglet. Az arkangyalok a lovagregények mezején mozognak; igényes képeken és igényes zenei háttér előtt - néhány taktus után felismerjük Hans Zimmer munkáját.

Kár, hogy az alkotók az utolsó részekben be akartak pótolni az elhagyott pátoszt. Jézus irgalmatlan dicsfényben ígéri a rész végén: "I will coming soon." Hogy egy következő évadra vagy a megváltásra gondol, még kérdéses.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.