Tévétorrent

The Bible

Tévétorrent

A félreérthetetlenül hű adaptációnak készült sorozat első kőtáblájára a tiszteletadást, az ismeretterjesztést és a hatásvadász formavilágot vésték.

A History Channel próbálkozása ezzel együtt nem ördögtől való, fő erénye, hogy helyenként az, ami: szórakoztató történelmi mese, némi misztikummal. Ilyenkor úgy nézzük, mint a görög tragédiákat: ismerjük a sztorit, csak a megvalósítás és a kontextus játszik.

A 10 rész - fifti-fifti "- és Újszövetség - montázsjellegű, vérengzős dokumentumfilmet ad ki, ami erény, ha a távolságtartást vesszük észre belőle, de hátrány, ha a színészi játékot és a felolvasós narrációt.

A realisztikus és horrorközeli elemek általában nem tűnnek öncélúnak, hisz Szodoma és Gomora kiirtása valszeg nem lehetett egy babazsúr, Heródes gyerekgyilkolászata még kevésbé.

A történetek egybefűzése az ősatyáktól egészen a Bibliát épp író apostolokig egész korrekt, a nagy misztikum helyett igyekszik a történelmi és emberi figurákra figyelni. De mit kezdjünk a főszereplőkkel? Isten és Sátán erősen szimbolikus figurák, bár valamelyest a Csillagok háborúját idézi a fehér (természetesen Isten), fekete (a Sátán kiköpött Sith nagyúr) és piros köpenyben szaladgáló égi sereglet. Az arkangyalok a lovagregények mezején mozognak; igényes képeken és igényes zenei háttér előtt - néhány taktus után felismerjük Hans Zimmer munkáját.

Kár, hogy az alkotók az utolsó részekben be akartak pótolni az elhagyott pátoszt. Jézus irgalmatlan dicsfényben ígéri a rész végén: "I will coming soon." Hogy egy következő évadra vagy a megváltásra gondol, még kérdéses.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.